|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Arv og miljø - Vigdis HjortHar vi en egen tråd noe sted? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortDet var godt å høre, for jeg liker den veldig godt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortIngen detaljer, men fy søren så adrenalinsint jeg ble på enkelte i boka! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg drar opp denne nå, for søsteren til Vigdis Hjort har nå gitt ut sin versjon av historien.
![]() |
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg synes virkelighetslitteraturdebatten er utrolig spennende, og har absolutt tenkt å lese søsteren sin bok.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis Hjort
Jeg er tenker at jeg er interessert i å lese den, men akkurat nå er jeg litt for sint på henne til å ønske at hun skal få pengene mine. Så jeg tror jeg venter til den er tilgjengelig på biblioteket.
![]() |
![]() |
#9 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortJeg skal helt klart lese søsterens bok. Det er spennende at flere sider blir belyst, de eier jo hver sin virkelighetsoppfatning. Jeg synes denne utgivelsen gjør prosjektet mer interessant.
![]() |
#11 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortHar ikke tenkt å lese noen av dem, tror jeg. If any, Helga Hjort sin. Jeg synes det virkelighetslitteraturgreiene går over alle støvleskaft, fra Bokhandleren i Kabul og To søstre via Min Kamp og til Vigdis Hjort. Det er i så fall ikke første gang VH har hevnet seg i litterær form, det har hun vel vedgått i intervjuer før, at hun gir støvlespark til den ene og den andre. Det gjorde Agnar Mykle også, ved å henge ut kvinner han hadde vært i relasjon til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er en sånn som tror på folk. Så jeg tror på at Vigdis ble misbrukt av faren sin når hun forteller meg det. Jeg har forståelse for at Helga synes at det er dumt at foreldrene hennes får et så dårlig rykte, men når far har misbrukt datteren sin og moren har visst om dette og allikevel ikke foretatt seg noe, så ligger ikke min sympati hos foreldrene. Og derfor blir jeg sint på søsteren som ikke klarer å se dette.
![]() |
![]() |
#13 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Men er det det at søsteren ikke klarer å se det? Helga Hjort er advokat, jeg ville tro hun fint klarer å se at det kan være ulike virkelighetsoppfatninger. Det hun reagerer på - ville jeg tro, da - er måten Vigdis Hjort lager litteratur av virkeligheten på, legger seg opp til virkelige hendelser så folk tror det er sant, uten å gjøre rede for hva som er sant og ikke. Samtidig som hun pakker det inn i en "roman", så hun slipper å stille opp for å si hva som er fiksjon og virkelighet, og dermed sperrer også familiens mulighet til å si noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortEn leser kan jo uansett ikke ha noen forutsetning for å ta stilling til rett/galt, så det vil jo være rart å betvile hennes historie om overgrep. Uansett er det spennende å få innsikt i hvor ulikt en relasjon og en oppvekst kan oppfattes. For meg er det bærende elementet relasjoner.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortOg det er jo akkurat det som er så spennende med denne debatten. Pårørende og nære til forfattere er jo i prinsippet helt rettsløse for alle insuinasjoner som kommer frem i romaner.
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortMen har ikkje Vigdis Hjorth avkrefta at dette er virkelighetslitteratur?
![]() |
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har lest Arv og Miljø og Helga mener at hun ikke klarer å ta stilling til om det har skjedd et overgrep. Nettopp fordi det da blir umulig for henne å opprettholde en god relasjon til foreldrene.
![]() |
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortNokon: Nei, hun vil ikke bekrefte eller avkrefte noe, så vidt jeg har lest, og mener spørsmålet er fornærmende. Men søsteren sier at det er direkte sitater fra mailer og samtaler og situasjoner de har hatt.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
Dagens artikkel i Aftenposten sier noe om at hun har avfeid å kommentere nettopp dette. Men utgivelsen av søsterens bok tyder på at mye av det som er beskrevet i boka faktisk har skjedd.
![]() |
![]() |
#20 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Arv og miljø - Vigdis HjortNja, Vigdis Hjorth har vel ikke vært helt konsekvent rundt virkelighetslitteratur-begrepet?
![]() |
|
|