|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Jeg leser fortsatt for 12-åringen om kveldene, en av dagens koseligste stunder.
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Blir «Frendeløs» helt feil? Den er vel ikke akkurat lys, lett og munter, men jeg tenkte på den da jeg leste det du skrev.
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Anne fra bjørkly da? Den er jo mest kos - og ting ordner aeg jo stort sett?
![]() |
#5 |
Semiaktiv
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?
Vi har lest Anne fra Bjørkely. Som sagt nevnte hun den som eksempel på noe hun kunne tenke seg, så absolutt noe i den sjangeren, hvis det finnes noe bra som vi enda ikke har lest.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-07-17 kl 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Enn andre bøker av samme forfatter? Sara fra Avonlea er vel og en bok av Montgomery ?
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Anne fra Bjørkely er jo en hel serie, har du lest hele?
![]() |
#9 |
Peppy!
|
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Vi har ledd oss godt gjennom Arne Svingens Primitive Pungdyr, etter tips her på FP.
Og så var det gøy å lese Flaut og oppfølgeren Salto av Taran Bjørnstad, som handler om en skoleklasse (13-åringer) og ulike problemer som dukker opp i de forskjellige barnas liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Flukten til Watership elsket jeg selv som barn
![]() |
#11 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Hun som skrev Anne fra Bjørkely skrev også noen bøker om Emily fra et-eller-annet. Jeg likte de ikke like godt som Anne-bøkene, men husker ikke lenger hvorfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Unik
|
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Eg kan ikkje garantere heilt for korleis boka faktisk er, sidan eg nettopp har starta å lese den for mine tre troll, men me les Ishavspirater nett no.
![]() |
#13 |
Semiaktiv
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Vi har lest alle Harry Potter, hele Narnia-serien, Doktor Proktor, Ronja Røverdatter og det meste av Roald Dahl for flere år siden. Vi har lest veldig mye, hun har alltid vært litt moden når det gjelder bøker, så jeg tror hun er klar for litteratur som retter seg mot litt eldre barn og ungdom, enn hva disse bøkene gjør.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-07-17 kl 12:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Gode tips her! Litte Lord Fauntleroy er vel av samme forfatter som Den hemmelige hagen? Jeg har ikke lest den selv. Er den like bra?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-07-17 kl 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Denne har lillesøstra på 9 nettopp begynt å lese selv. Spent på å høre hva hun synes om den!
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Jeg har ikke lest den siden jeg var barn, men husker at Teofelia har anbefalt den.
Ja! Den er jo kjempefin og veldig inspirerende (særlig hvis man vil inspirere ungene til å bli ingeniører
Det er en veldig flott og dramatisk bok om kaniner, fortalt fra deres synsvinkel og verdensbilde. Kanskje noe gammeldags og langsom i formen, så den egner seg bedre til høytlesning enn egenlesning, men det var vel det du ønsket deg.
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Ja, det var det jeg ønsket meg. Vi har lest mange som har vært langsomme og gammeldagse, og jeg velger gjerne nettopp det, siden det ofte er gode bøker, men litt for krevende til at de orker å lese dem selv. De har stort sett falt i smak og fenget. Det er ikke så ofte vi har lagt vekk høytlesningsbøker på grunn av at de har vært for langsomme. De eneste jeg kan komme på at vi har gitt opp er vel Sofies verden og Det suser i sivet. Men begge ble nok på begynt da hun egentlig var litt for ung.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Også har den vel en oppfølger også - Kaptein Grants barn? Eller husker jeg feil nå?
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lys lett og munter bok som egner seg for høytlesning til en 12-åring?Følger med her.
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Verden er veldig dramatisk for kaniner.
![]() |
|
|