|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() En verden med kun plantebasert matSom mat(kjøtt og melk)produsent utsette jeg for ganske massivt press fra veganske grupper i samfunnet.
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matMen nesten all kjøttproduksjon i Norge, inkludert sau, er avhengig av kraftfor, er det ikke?
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert mat
Sånn systemet er lagt opp i dag så er vi helt avhengige av kraftfôr ja.
![]() |
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matJeg trodde villsau klarte seg uten fordi den er så hardfør, men det er basert på et leserinnlegg jeg kom over i sommer på vestlandet, så ikke så substansiert, egentlig...
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matJeg har en amerikansk venninne som er veganer - hun jobber i en organisasjon og er aktivist og idealist så det holder.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matHvordan reddes de fra slaktehuset?? Og setter de kalver på dem, liksom, og fortsetter å ha avkommet også som kjæledyr?
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert mathttp://woodstocksanctuary.org/
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
can-jur
|
Man får eller kjøper dem. De avler ikke på dem. Også kan jeg godt mene en hel del om det. For dyr (og også egentlig mennesker) er det å parre seg og bringe fram et avkom selve livsoppgaven. Å føre arten videre ligger grunnfestet i dyra. En ku som ikke parres ( eller insemineres) vil komme i brunst hver 21 dag i all evighet (nesten) noe som er veldig frustrerende for dem. En seksuellt frustrert ku er ganske heftige greier (og jeg tuller ikke altså, virkelig). Samme med okser. Så de bør kastreres for å slippe. Og en ku som ikke produserer noe som helst trenger veldig lite mat. Så lite mat at det vil være vanskelig å sette sammen et kosthold som holder kua frisk i vomma, uten sultfrustrasjon og uten at hun blir så feit at det påvirker helsen.
![]() |
![]() |
#12 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matKan man gi dem prevensjon, eller sterilisere oksene? Som man gjør for mennesker som ikke skal ha avkom, men helst ikke vil være frustrerte heller, lissom?
![]() |
#14 |
can-jur
|
Man kan kastrere ja. Og sterilisere. Begge deler inngrep, dog er en kastrering et mye mindre inngrep enn en sterilisering, som krever narkose og at man åpner buken.
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matAh, ja, da gjenstår jo uansett problemet med næringen, da, når jeg tenker meg om.
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matDe veganerne jeg kjenner er mye mer «dyr er venner, ikke mat» enn de er miljøforkjempere. Jeg er absolutt for et redusert kjøttforbruk, men har ingen tro på hele verden på vegansk kosthold.
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matMen det er jo uansett ikke realistisk å få alle over, så det er kanskje greit at mange går helt vegansk, så blir snittet ok?
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg er vanlig mange steder i verden, men i Norge funker jo ikke det. Kjenner feks et par australske damer som var sjokkert over at vi måtte avlive en syk hest. Den hadde da vært gjennom mange kurer og behandlinger, og vi visste at den aldri ville bli bra. I Australia ville de hatt den på evige beiteganger, sa de, og kunne ikke skjønne hvorfor vi ikke kunne det her. At vi her i landet måtte hatt den på en stall, betalt for dette, samt for, i tillegg til vet og sko, tenkte de ikke på. Heller ikke at hesten slapp smertene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke skal spise kjøtt. Spesielt ikke vilt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: En verden med kun plantebasert matMen er nå egentlig frukt og grønt som har blitt fløyet langveisfra så miljøvennlig?
![]() |
|
|