|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Lære et nytt språk som voksenJeg har lyst til å lære et nytt språk. Fra før har jeg mellomfag i tysk + litt til og storfag i engelsk, og hvis jeg vil gjøre det enkelt for meg selv velger jeg f.eks. nederlandsk. Men egentlig har jeg lyst til å lære noe fra en annen språkgruppe, for å utvide språkforståelsen min, og har snust på enten et romansk eller et slavisk språk. Jeg har forsåvidt trinn 1 i russisk, og selve språket virker veldig interessant, men etter å ha lest et intervju med Marit Christensen er jeg ikke så lysten på å skulle snakke med russere...
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenJeg slår et slag for spansk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenEnig med tallulah, men om du vil snakke nederlandsk kan jeg snakke/øve med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenDu kan lære italiensk med meg. Prøver å lære det selv, men har falt litt av lasset.
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenNederlandsk anbefaler jeg ikke! Det er et skikkelig kult språk altså, men det er såpass likt tysk at mange skandinaver strever med å skille språkene og ender opp med en skrekkelig "mishmash". Det er mange like ord med forskjellig betydning. Da jeg bodde i Sveits møtte jeg flere som strevde, men de hadde naturligvis lagt seg til med sveitsertysk dialekt i tillegg da. De kunne hverken høytysk eller nederlandsk lenger.
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenEnig med Tally. Hvorfor skal man være fornuftig når det egentlig er blott til lyst?
![]() |
#8 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenJeg prøvde å lære meg fransk som voksen, men fikk det over hodet ikke til. Det føltes som om hodet var fullt (snakker flytende engelsk, norsk, tysk og nederlandsk fra før), skikkelig tungt sml. med å lære et av de andre språkene jeg kan og det til tross for at jeg hadde privatlærer og således alle hjelpemidler tilgjengelig. Meget mulig at dette skyldtes at jeg hadde skikkelig ammetåke den gangen, men det tok fra meg motivasjonen til å lære flere språk. Har forsåvidt lært meg også nederlandsk og tysk i voksen alder, men da bodde jeg i h.h.v. Nederland og Tyskland, så det var noe annet siden det - i tillegg til å bli lært vha kursing/privatlærer også var noe jeg hørte rundt meg hele tiden. Ut fra mine erfaringer, var nederlandsk virkelig lett. Det ligger et sted mellom norsk, engelsk og tysk og har veldig lett grammatikk sml med tysk. Jeg anbefaler deg å gå for noe som du er skikkelig motivert for. I tillegg er det en fordel om du kjenner noen du kan snakke med, evt. tar et opphold i det aktuelle landet. En annen ting - om mulig - kan være å bestemme deg for at du skal fokusere på å lære å snakke språket heller enn å skrive. Selv synes jeg i alle fall at dette er mye mer motiverende. Sist redigert av liefje : 03-10-17 kl 09:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenJeg hadde italiensk på videregående (C-språk). Og fransk (B-språk). Jeg kan derfor lese en spansk meny også (men der stopper det).
![]() |
#10 |
fri
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenJeg heier også på italiensk. Valgte det selv fordi jeg synes det er penere enn spansk. Jeg kunne jo godt fransk fra før, og syntes at grammatikken og ordene var lette å lære. Men jeg strevde mer med uttalen fordi det er litt sånn motsatt fra fransk, og jeg blandet veldig. Men det hjalp veldig å bo i Italia noen uker, da fikk jeg teken på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenMan bør jo lære det som er mest interessant - men jeg innbiller meg at russisk er et litt tricky språk å lære uten å faktisk være der en del, da språket man prater og språket man lærer er ganske forskjellig i forhold til å forkorte og sånn? (Her mener jeg bare å ha hør noe altså - Toffen får svare)
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenDere har mange gode poeng, og jeg er fortsatt i tenkeboksen. Det står mellom spansk og italiensk, og jeg vakler mellom det praktiske og det estetiske. Tar jeg spansk gjør jeg det enkelt for meg selv, med god tilgang til samtalepartnere, lærebøker og inspirasjon. Spansk vil også kunne åpne for at jeg får et nytt undervisningsfag, noe som er bra for meg som bare har to. Men, italiensk da...
![]() |
#13 |
fri
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenDet er jo definitivt behov for flere spansklærere i skolen, så det er jo en veldig god grunn til å velge spansk siden du allerede er språklærer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenItaliensk er enklere å uttale en fransk, ja. Guri så jeg tullet med uttalen da jeg flyttet til Frankrike etter vgs og hadde nylig hatt italiens og ett års opphold med fransk. Lydene til - ch og -cc er jo motsatt. (eller noe sånt, lenge siden 90-tallet kjenner jeg).
![]() |
#16 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenLær deg fordi det er gøy, og fordi du kunne tenke deg å reise til et land der du kan øve.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenApropos hva som høres pent ut så er spansk et språk jeg synes høres lite pent ut og veldig pent ut avhengig av hvor folk kommer fra. Spansk slik det snakkes enkelte steder i Sør Amerika synes jeg er vakkert. Det synes jeg ikke om en del spansk snakket i Spania. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Lære et nytt språk som voksenJeg har vært inne på tanken, og har også vurdert finsk.
![]() |
|
|