|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: En dame - damaDu kan bøye alle hunkjønnsord som hankjønn, og også bruke hankjønnsartikkel. Det er fullt lov å skrive en dame, dama. Jeg gjør det, bruker aldri hunkjønnsartikkel muntlig, og stort sett aldri skriftlig heller.
![]() |
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: En dame - damaJeg bruker heller aldri hunnkjønnsartikkel. Jeg snakker ganske riksmålsish og bruker veldig få a-endelser men sier - en jente - jenta - en hytta - hytta. Og en pølse - pølsa. resten er vel hannkjønnsord i mitt vokalbular. (Jeg sier en dame - damen.)
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: En dame - damaJeg sier jenta, kona, sola, musa, rotta, høna, pølsa og dama. Resten hankjønnsbøyer jeg. Jobber med å lære norsk til innvandrere og må lære bort hunkjønnsbøyinger. Sliter veldig, så elevene mine retter på meg stadig vekk.
![]() |
![]() |
#5 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En dame - damaHer i Tromsø går det et skille basert på alder hvorvidt man bruker "ei" som ubestemt artikkel foran hunkjønnsord, jeg vet ikke helt detaljene, men jeg tror man må være godt over 20 år gammel om man fortsatt bruker hunkjønnsformen av artikkelen, men ordene bøyes ellers som hunkjønnsord, så da blir det merkelige kombinasjoner som "en ku-kua" eller "en jente-jenta". Det er nok tegn på en språkendring som er under full utfoldelse, men slikt tar tid, og oppfattes gjerne som "feil" og særegenheter av de som er eldre, inntil de er blitt innarbeidet i språket og endringen er helt gjennomført.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: En dame - damaJeg sier ei dame, dama, og sier ei hytte/hytta osv, altså stort sett konsekvent ei/a ved hunnkjønn.
![]() |
#8 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: En dame - damaEn dame - damen. Aldri ei. Aldri a-endelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: En dame - damaEi bruker jeg aldri, men har noen ord med a-ending som hytta. Det har visst blitt helt kosher å blande. Oslo.
![]() |
![]() |
#10 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: En dame - damaJeg bruker begge varianter om hverandre avhengig av kontekst. Er fra Stavanger, men snakker bokmål ispedd litt stavangersk og jærsk.
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: En dame - damaJeg blir litt usikker, siden du skriver "sier" og spør hva som er riktig, og mange her svarer med hva de skriver. Det er jo i utgangspunktet ingen regler for hva som er rett og galt i talespråket, siden vi har så stort dialektmangfold i Norge, så du kan si hva du vil men bør holde deg til offisielle rettskrivingsregler skriftlig.
![]() |
#12 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: En dame - damaEn dame - dama. Jeg bruker aldri ei, men mange a-endelser. Fra bøgda vest for Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: En dame - damaNår jeg skriver bruker jeg stort sett en dame-damen.
![]() |
#14 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: En dame - damaJeg sier og skriver både hunkjønnsartikkel og -a-ending sjøl og registrerer at andre ikke er konsekvente, men synes det gjør vo-ho-ho-hondt.
![]() |
![]() |
#18 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: En dame - damaJeg tror jeg bruker mye hunkjønn, men muntlig blir det nok mer e eller æ i stedet for hele ei uttalt. Bor i Grenland. Her er det også stor forskjell på hvordan man snakker ut fra alder. Tidligere kunne man lære bort endel nynorsk til elever ved å bruke kjennetegn fra egen dialekt, nå er det kun et fåtall ungdommer som snakker like bredt som oss voksne. (Men de fleste av oss er likevel ikke like langt ute som Alexander Walmann.)
![]() |
#19 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: En dame - damaLitt ettersom setting og sammenheng. Kommer fra bokmålland (som Elise), med en veldig typisk lokal vri. Noen ganger -en, andre ganger a. Gjør det samme når jeg snakker engelsk, slår om litt på stilen ettersom det passer.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: En dame - damaEn og -en-endinger når jeg skriver, konsekvent. Muntlig har det sneket seg inn a-endinger innimellom etter 19 år på Østlandet og sterk sunnmørspåvirkning, men det er nok sjelden jeg bruker hunkjønnsartikkel.
![]() |
|
|