|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Dyrekamper (hundeslagsmål, tyrefekting etc)Litt vid tittel, men jeg så denne saken (hunder som slåss mot villsvin) på nrk. NB! Lenken går til artikkelen, ikke direkte til filmen. Du må starte filmen manuelt for å se den i min nettleser. Og jeg må innrømme at jeg egentlig ser marginale forskjeller mellom å være tilskuer på en kamp i RL og det å se den på PC-en. Opplevelsen (for meg) er jo selvfølgelig forskjellig, men det kan da ikke være noe moralsk bedre å se den på PC-en enn i RL? (NB! Jeg orker ikke å se denne typer videoer, jeg ser ingenting hvor det er merket med "vi advarer mot sterke bilder")
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-10-17 kl 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyrekamper (hundeslagsmål, tyrefekting etc)(Orker ikke å åpne lenken)
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dyrekamper (hundeslagsmål, tyrefekting etc)Jeg synes den blir verre. Jeg ser heller ikke filmer merket med advarsel på nett, og synes nettaviser med slikt er spekulative. Det finnes dok sikkert unntak, noen ganger skal man formidle krig, det er greit nok. Men mishandling av folk og dyr bare for å vise det frem ser jeg ikke penget med.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Dyrekamper (hundeslagsmål, tyrefekting etc)
Har presisert at du vil komme til en avisartikkel (og må starte filmen selv), så det du ser hvis du åpner linken er et "stilbilde" (ikke spesielt fælt).
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyrekamper (hundeslagsmål, tyrefekting etc)Jeg tenker at dersom noen tjener penger på at du ser det så er det umoralsk fordi du dermed er med på å gjøre det attraktivt å fortsette med sånt. Om det at du klikker ikke medfører noen adferdsendring (mer attraktivt å lage sånt innhold) så ser jeg ikke noe problem med å kikke på filmen hvis du orker.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyrekamper (hundeslagsmål, tyrefekting etc)Hvordan tenker du at lisenspengene finansierer dette, har NRK betalt for filmen?
![]() |
#7 |
Leser
|
Hmm, filmen er embedet i nrk.no sine sider, så jeg opplever det som en del av det innholdet som nrk.no tilbyr (og nrk.no er finansiert av det offentlige)
![]() |
#8 |
Leser
|
OK. Jeg synes ikke det moralske aspektet ligger i om man er en direkte bidragsyter til at hundekamper fortsetter. For meg går det moralske ut på det å lese en artikkel om at det er negativt med dyrekamper, samtidig som jeg selv kan se på dyrekamer, paradoksalt. Og jeg opplever også at det gir "frikort" til de som liker å se det, og nå kan de velte seg i det hvis de bare sier at det er fælt. (knotete forklart - blir spennende om noen forstår det
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dyrekamper (hundeslagsmål, tyrefekting etc)Det er vel to ulike typer etikk, tror jeg, uten at jeg husker helt hva de heter.
![]() |
#10 |
Leser
|
Hvis du vrir på dette argumentet kunne du også ha brukt det om feks seksuelle overgrep. At det å vise reelle voldtekter på film i artikler om strengere straff for denne type kriminalitet, kunne ha vekket et voldsomt engasjement.
![]() |
|
|