|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() UkemenyEr det mange som lager ukemeny her?
![]() |
#2 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: UkemenyI teorien, ja...
![]() |
#3 |
St(r)ikkeplante
|
![]() Sv: UkemenyIkke helt fast, men en vanlig uke hos oss kan se slik ut:
![]() |
#4 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: UkemenyPølselapskaus er rimelig, jeg kjøper ferdige poser med grønnsaker og bruker enten rester av kjøtt, kjøttpølse e.l. Fiskeboller i hvit saus er rimelig, supper basert på restegrønnsaker, da bruker jeg gjerne stavmikseren til slutt, men det er jo en smaksak. (Jeg synes heller ikke det er noen krise med en torosuppe i ny og ne med brød eller rundstykker til, middag for 20-30 kr..) Vi kjøper ofte Rema sitt eget merke av svinekjøtt i biter, og bruker enten i wok eller sammen med salat i tortillalefser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: UkemenyNå har jeg fylt fryseren med elgkjøtt og lam, så prisen blir jo en helt annen enn for deg som skal handle på butikken.
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: UkemenyIngen fast ukemeny her heller, men ting som ofte går igjen hver uke er: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: UkemenyFølger ikke noen plan slavisk men jeg har en 6ukers plan som jeg ser på når hjernen er stresset og tom.
![]() |
#8 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: UkemenyVi har nettopp satt opp meny for neste uke:
![]() |
#9 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: UkemenyVi bruker ofte menyer fra når jeg har tid til å handle skikkelig til når jeg har tid til å handle skikkelig neste gang. Lager menyen utifra hva vi har tilgjengelig i skuffer, skap, fryser og kjøleskap pluss etter hva som er på tilbud, hvilke planer vi har, hvordan vi jobber osv. Altså, forsøker å sette opp realistisk plan med tanke på tid og ingredienser. Er ikke låst til at det må være akkurat den og den dagen mer til at vi skal ha nok til alle middagene frem til neste hovedhandling. Liker å variere pluss legger alltid inn en dag eller to med restemiddager - både pga tid og økonomi, kaster ikke om vi ikke trenger.
![]() |
#10 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: UkemenyVi har mer elimineringsmetoden. Fredag taco, lørdag pizza, mandag spagetti med rester, en suppedag, to fisk og søndagsmiddag som ofte tar tid. Lasagne fra bunn, hjemlagde kjøttboller, hel kylling, reinskav, biff med fløtegratinerte poteter og annet. Henter tips fra Matprat, Trines blogg og Kolonial. Samt endel favoritter vi kan.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: UkemenyJeg har lagd en 4-ukesmeny med en egen handleliste for hver uke - handlelistene er egentlig det beste med hele opplegget |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
lettere utlada
|
![]() Sv: UkemenyTusen takk for mange gode tips! Her skal jeg definitivt inn å hamstre ideer når jeg setter opp ukemenyen.
![]() |
#13 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: UkemenyJeg lager ukemeny, ja. Og har gjort det i noen år nå. Det er en vanesak, men her oppstod jo behovet når jeg ikke lenger hadde muligheten til å handle selv, sånn fra dag til dag. Og med litt trening har jeg blitt mye bedre på å utnytte råvarene. Jeg har som utgangspunkt at vi skal ha fiskemiddag 3 ganger i uken (snittet er vel 2,5), og helst 1 vegetarmiddag.
![]() |
![]() |
#14 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: UkemenyJeg må også gå igang med middagsplan igjen. Det skled helt ut når mannen pendlet. En typisk uke består av en suppe, en fiskemiddag, en kyllingmiddag og en med noe av karbonadeig. Fredag er det gjerne noe tex-mex eller pizza, lørdag biff eller noe annet godt og søndag typisk noe som tar lang tid å lage, som lasagne, gryterett, ovnsrett. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|