|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaJeg regner med at dere har lest den fryktelige saken om norske barn som har havnet på skråplanet og blir sendt på koranskole i Somalia, der de har blitt mishandlet og torturert på det groveste?
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i Somalia
Jeg leste det nettopp, og det er helt forferdelig. Det går kaldt nedover ryggen min, særlig siden en venn av guttungen min ble igjen hos en slektning i Somalia i fjor, og gikk på skole der i ett år. Regner ikke med at det var en av disse skolene, siden han bare var ni år, uten et skråplan i sikte (verken i norsk eller somalisk målestokk). Og jeg har selvsagt ingen forutsetning for å vite hva som foregikk og hvorfor de valgte det, for alt jeg vet kan han ha bodd hos fine slektninger og hatt det knall på en helt vanlig skole. Men likevel klarer jeg ikke å la være å synes det var guffent at de dro til Somalia med ungen, og lot han bli igjen der i et helt år, og jeg ble veldig glad da jeg hørte at han var tilbake nå i høst.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-11-17 kl 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaHiawata har også venner som har blitt igjen hos slektninger i ulike afrikanske land. Ut i fra et norsk-sentrisk familie- og oppdragerperspektiv så har jeg jo syntes at det er litt rart, men det kan jo også være helt greie utvekslingsår, nærmest. Det har vært betydelig yngre barn også, ikke ungdom.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaNoe av problemet ligger nok også i at vi snakker om integrering samtidig som vi stenger dem ute, f.eks. ved å stadig vekk diskutere om vi skal tillate hijab eller ikke. Faten Mahdi Al-Hussaini intervjuet Siv Jensen ifm."Faten tar valget" og kunne ikke engang få et skikkelig svar på om man kan være norsk og samtidig bruke hijab. Jeg jobber i voksenopplæringen hvor alle elevene våre er voksne innvandrere, og Oslo Kommune har bestemt at vi ikke får lov å ha bønnerom på skolen, eller lov til å la elevene våre i be i klasserommene. Det argumenteres med at det er et tiltak mot sosial kontroll, men det oppleves nok også lett som et signal om at man ikke kan ha den troen man har. Det er også et stort problem at lærere, skoleeiere og andre som er involvert i undervisning av både barn og voksne har et negativt syn på flerspråklighet (med unntak av når de andre språkene er språk med høy status) og andre kulturer. Man kunne brukt dette som ressurser i klasserommene, men realiteten er stikk motsatt. Vi snakker veldig pent om integrering, men i realiteten mener vi assimilering, og det er ekstremt vanskelig å bli "god nok". Da er det ikke rart at man tviholder på egen kultur og tradisjon.
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaJeg skjønner jo også at kulturen vår kan virke litt ... eh ... spesiell, når russ er så fyllesjuke at de ikke greier å møte på skolen, og tekstene i russesangene er "harmløs humor", også er det bønn i skoletida det slås ned på.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaDet var også interessant å se hvordan Siv Jensen vred seg unna spørsmålet om sosial kontroll kan gå begge veier (innforstått som at også nordmenn utsetter andre for sosial kontroll). (Kilde: youtube.com)
![]() |
![]() |
#8 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaJeg hørt om dette på nyhetene i går, og det ble sagt at den norske ambassaden som håndtererer disse sakene i Somalia, hittil i år hadde fått
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Definitivt en sak for barnevernet ja.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Ja, absolutt. Save
![]() |
#11 |
Usedvanlig begavet
Helt enig, og DET håper jeg jo at man bruker tid og krefter på å finne ut av. Det er allikevel viktig å plassere ansvaret først, slik at man forstår, og tydelig ser, hvor ressursene for endring og løsning skal settes inn.
![]() |
#13 |
Usedvanlig begavet
Det er vel noen gråsoner her, sikkert. Jeg håper bare at dette blir sett på med like alvorlige briller som om det hadde vært etnisk norske og barn og ungdommer som hadde gjennomgått det samme helvetet.
![]() |
#15 |
|
Det går selvfølgelig ikke an å være uenig i dette, men samtidig MÅ vi gjøre et forsøk på å forstå hva det er som får foreldre til å bli desperate nok til at de går til sånne skritt. Hva er det de opplever som får dette til å fremstå som det minst ille alternativet?
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaMed tanke på at en somalisk jevnaldring med min eldste nå er savnet fra vårt nærområde, så smalt denne ekstra hardt.
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaFy faen!
![]() |
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
Det minner jo litt om det som omtales i boka "To søstre". Den somaliske moren snakker ikke norsk og frykter at døtrene fornorskes og sender dem på koranskole for å lære ordentlig oppførsel. Det store problemet her er jo at mor ikke snakker norsk og vet lite eller ikke noe om hvordan Norge egentlig fungerer for hun har ikke selv noen ordentlige kontakter. Det er vel der problemet ligger, i at noen isolerer seg og ikke (vil) integreres i det hele tatt.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Norske barn mishandlet på koranskole i SomaliaDette skjer ikke bare i somaliske miljøer. Vi har hatt tyrkiske elever som er sendt hjem til hjemlandet for at man skal få skikk på dem. Det samme med pakistanske. Som skole melder vi bekymring til BV og melder dem utflyttet til NAV. De fleste av barna som blir sendt til Somalia bor sammen med slektninger, ikke på en koranskole, men det kan være tøft nok det. Jeg kjenner et tilfelle hvor barnet kom tilbake med kraftig PTSD og varige fysiske skader etter mishandling fra familiemedlemmer.
![]() |
#20 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenkte også på To søstre, men det jeg reagerte mest på i den boken var at de hele tiden drev og reiste tilbake til landet de hadde flyktet fra. Hva er greia med det? Jeg mener, er landet du kom fra trygt nok til at du kan dra dit, og til og med sende barna dine skole der, hvorfor ikke bo der? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|