|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Situasjon: Jevn bursdagsfeiring en søndag med 20 familiemedlemmer. Tradisjonene er at tre retter serveres med god dessert og kake og det skal være festmat så lasagne osv blir for hverdagslig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Klassikeren roastbeef med fløtegratinerte poteter, brokkoli og saus etter smak - feks peppersaus. Potetene skives og putrer i en stor gryte i melk/ fløteblanding dagen før (eller bakes i ovn.) avkjøles. På selve dagen ha revet ost over og i ovn til den er gjennomvarm og fin farge. En restaurant jeg jobbet på var kjent for sine, og de ble alltid laget over to dager slik at sausen fikk trekke godt inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Blir en god biffgryte for hverdagslig? Kokt lenge basert på øl eller vin? Lett å lage til mange og veldig godt. Hva med salmalaks til forrett? Servert med mango, avokadokrem og ponzosaus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Jeg hadde laget gravlaks eller noe sånt som forrett, og så hadde jeg i disse tider kanskje laget to ribber med kinesisk vri, fivespice og soyasaus og langtidsstekt dem over natten.
![]() |
#7 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Bacalao med godt brød? Kan (med fordel) lages dagen før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Forrett - rakfisk, eller spekeskinke og melon,
![]() |
#9 |
Leser
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Kald forrett og dessert i alle fall (dvs ting som kan lages klart dagen eller uken før). Hjemmelaget is er en høydare her i huset - tilfredstiller alle sin smak, og jeg får gleden av å ha laget den selv. Spekemat, flatbrød, ost - og dram! (akevitt) - til forrett om du tør. Kjenner jeg nøler selv. Dram til forrett ... høres drygt ut, men veldig norsk. (så kan du ha reinsdyrstek til middag med amorone. Veldig vinterlig meny)
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?I tillegg kom jeg på at det er to som er melkeproteinallergikere. Da kan jeg vel ikke bruke smør eller noe med melk. De to andre i min familie er laktoseintolerante, men der finnes det jo mange alternativ (eller piller å ta). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
heimføing
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?Hva med Ovnsbakte poteter med appelsin og mandler? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Trøtt
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Treretters festmiddag for 20 der det meste kan forberedes?
Takk for gode tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|