|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Kortreist ferieinspo!Som en start på det nye året ønsker jeg en tråd med kortreist ferieinspirasjon. Jeg skjønner selvsagt at det som er kortreist for meg er ikke kortreist for alle, Norge er tross alt et langstrakt land, men ta utgangspunkt i der du bor. Eneste krav er at det må kunne nås med tog eller bil på en rimelig måte fra ditt utgangspunkt.
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Jeg tar oppfordringen! Vi er veldig glad i Farsund, og for å gjøre det lett skal jeg være litt konkret: Farsund Resort og Bjørnevåg feriesenter ligger veldig nær familiehytta vi ferierer mye på, og området er kjempeflott. De driver hytte/båtutleie. Skjærgården er nydelig, med mange små øyer/holmer å utforske, og gode fiskemuligheter. Det tar 10-15 minutt til Farsund sentrum med båt. Jeg er veldig takknemlig for alle sommerminnene barna har med seg fra Farsund. Og på Lista har man fyrtårnet og mange fantastiske strender, og ikke minst rare Vanse med 8th Avenue, Brooklyn Square og Trunken.
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Jeg må jo reklamere for Sør-Gjæslingan
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Nessie : 01-01-18 kl 11:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Kult! Jeg har så fascinert av det Amerikamiljøet ved Lista, og har lenge planlagt en roadtrip i den retningen. Stavanger ble jeg umiddelbart forelsket i da jeg var der for første gang for rundt 10 år siden, og må virkelig få til en familieferie dit.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!
Siste helgen i juni hvert år er det American Festival på Vanse, med tivoli, parade og Elvis-konsert. Det er ganske fascinerende!
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Jeg kan bidra selv med Gøteborg! Tog fra Oslo tar ca 3.5 timer, og det er en veldig behagelig tur.
![]() |
#8 |
finner ut av mye
|
Det hørtes fint ut! Tror aldri jeg har vært i Farsund faktisk.
![]() |
#9 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Tusen takk for gode tips. Vi skal på bilferie nordover til sommeren og har plottet inn Sør-Gjæslingan etter tips her Sist redigert av gnuri : 01-01-18 kl 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Erfaren nok
|
![]() |
#11 |
trøtt
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Jeg vil så gjerne til Stadt. Det ser så vakkert ut der! Hoddevika...
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Om man går opp Gaustadtoppen, kan man gå ned på den siden da og overnatte?
![]() |
#13 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Jeg vil tipse om Bø i Telemark. Ikke superhemmelig. Men det er så mye mer enn sommarland. Lifjell er nydelig på sommeren, for både korte og lengre fjellturer. Ekstra flotte gå fra Seljord over Hollane til Jønnbu. Det er vel et par mil i luftlinje. Super tur med En overnatting. Det går an å låne nøkkel til Hollane turisthytte hvis man vil sove der.
![]() |
#14 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Åh det hadde vært kjekt, og moro å treffe dere, men jeg tror vi må dra endel tidligere. Tipper vi reiser herfra første uka i juli.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Jeg og ungene har planer om å gå til toppen av Galdhøpiggen. Vi tenker å bo på Juvasshytta, og gå til toppen derfra.
![]() |
![]() |
#17 |
trøtt
|
Eh... det kommer vel an på hvor sprek man er... Om man starter fra f.eks Gaustablikk tidlig på morgenen så går det kanskje, men fra Rjukan? Det er ganske langt opp. Ca tre timer fra Stavro sies det her: http://www.dinside.no/a/61786489.
![]() |
#18 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Kortreist ferieinspo!Stokkøya Sjøsenter.
![]() |
#20 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
Vi vurderer det samme til sommeren. Noen som vet hvor tidlig man bør bestille overnatting?
![]() |
|
|