|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Vi ønsker å redusere grønnsaksavskjær - men trenger inspirasjon. Hva bruker dere stammen til brokkoli og blomkål til? Og det grønne av purren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?
Det grønne av purren er jo det aller beste! Kaster folk den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Det grønne av purren er jo den beste delen! Jeg synes den hvite er ganske uinteressant (men bruker den selvsagt). Brokkolistilken deles, tilberedes og spises sammen med resten av brokkolien, brukes til brokkolimos, i tynne skiver i wok e.l.
![]() |
#4 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Jeg bruker hele purren, bortsett fra hvis den er litt vissen øverst.
![]() |
#5 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Jeg sier som de over her. Stilken på brokkolien og blomkålen har like god smak som resten av grønnsaken. Jeg kutter de likt som for eksempel gulrot i wok og bruker de til puré. Jeg lager av og til fløtegratinert blomkål/brokkoli, da er også alt med.
![]() |
#6 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Det er jo sånt som er fint å ha i supper og gryteretter. Ikke at jeg er noe flink til det da.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Jeg koker også gjerne brokkoli og blomkålstilk - problemet er at det er kun jeg som spiser det. Steke det og ha i wok er en god ide, det bør jeg bli flinkere til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Det er bare jeg som spiser brokkolistilken her også, men det er jo ikke noe problem.
![]() |
#10 |
koko
|
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Stilken er best på brokkolien synes jeg. Og ellers som de andre sier, bruker stilker og det grønne på nevnte grønnsaker.
![]() |
#11 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Jeg er også den eneste som spiser stilken på broccolien her i huset. Skjærer bort det ytterste laget på den før den tilberedes med resten av broccolien.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Brokkolistilktips: Skjær i små terninger, stek i litt smør sammen med et par ansjosfileter og hvitløk til mørt, bland med resten av brokkolien (som du har dampet for seg).
![]() |
#13 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Og enig med de over her; det grønne er jo det beste på purren, så det bruker jeg sammen med resten. Har aldri skjønt hvorfor mange oppskrifter sier man bare skal bruke det hvite (eneste hvis det er snakk om veldig stor purre, da kan det ytterste grønne være litt seigt, så da prøver jeg å bruke det i kraft).
![]() |
#14 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Bruker alt på purren, elsker purre i Betasuppe feks. Selv om vi tar enkel løsning med frossen lapskausblanding bruker vi en ekstra purre oppi. Det er også veldig godt i omelett sammen med skinke.
![]() |
#15 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Brokkolistilken får hunden å gnage på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Jeg tåler kun det grønne på både purre og vårløk (lav fodmap). Den hvite delen setter jeg i vann eller jord (i potte inne), da vokser det lynraskt opp mer grønt fra det hvite.
![]() |
#17 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Bruker alt, selv bladene på blomkålen. Lar gjerne stilk-bitene få et lite forsprang i kokinga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
har tatt seg sammen
|
Det grønne i purren er bra for magen. Hjemme hos oss er det ofte bare det grønne som blir spist.
![]() |
#19 |
A friend with benefits
|
Ikke dumt! Det må prøves, jeg har et par brokkolier etter julen som må brukes.
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Reduksjon i grønnsaksavskjær- tips?Det grønne på purren er da ikke avskjær? Det smaker jo enda bedre enn den hvite delen, og ser finere ut også!
![]() |
![]() |
|
|