|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Informasjon om hvordan mat "virker"Det ble en voldsomt kryptisk overskrift ser den ....
![]() |
#2 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Enig, dette er spennende. Jeg syntes Berit Nordstrand virket relativt seriøs i starten, men hun har også en del teorier ute som virker som de er basert på et relativt tynt forskningsgrunnlag.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Det er spennende, men dessverre er det kjempevanskelig å finne seriøs info, syns jeg. Nordstrand er helt på trynet, og det samme med Gry Hammer, som er kanskje de to som profilerer seg mest på dette, uten bunn i forskning og seriøs vitenskap. Aftenposten Innsikt er heller ikke en god kilde, Aftenposten har flere ganger fått kritikk for å kjøper artikler om diverse (alternative) tema fra folk som har en mening eller økonomisk interesse i temaet, og som ikke nødvendigvis har basert seg på seriøs forskning. Felles er at de bruker mange fremmedord, og at redaksjonen ikke har peil nok til å sjekke sannhetsgehalten i innholdet.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Det utfordrende er jo at siden mat/helse/trening er så ekstremt sammensatt, og det er voldsomme individuelle, genetiske forskjeller, så blir forskning veldig vanskelig. Om du for eksempel prøver å finne effekten av å redusere matgruppe A og tester det på en masse mennesker, men så er 1/3 av den gruppen disponert for å faktisk behøve matgruppe A, 1/3 har det bedre uten A og 1/3 er hverkeneller. Da vil du ikke få noen signifikante resultater. For å finne ut bare bittesmå ting så må du forske masse, masse. Og det er ikke nødvendigvis så kommersielt interessant for noen å forske på.
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"
Har ikke lest noe av henne. Bare det at vedkommende har fullt opp med hjelp hjemme og samtidig misjonerer for at "barn er ingen hindring for å leve sunt" gjør at jeg får et veldig tvisyn på henne.
Dette er fra en artikkel om SAD ("mørketidsdepresjon") så ikke hvor den var kjøpt. Jeg får ikke den magasinappen til å fungere, så jeg får bladet fysisk. Blir å si det opp (hovedsaklig på grunn av at jeg ikke ønsker et fysisk blad). Jeg er godt fornøyd med kvaliteten og de artiklerne jeg har lest har kommet fra anerkjente tidsskrift (jeg leser jo ikke alt, da ...) Har du noen linker til denne kritikken?
Ja, jeg skjønner at det kanskje ikke har vært det mest "poppis" emnet å søke på, slik at det er mangler, for all del! Det jeg er mest interessert i er å finne ut hvordan man i alle dager kan vite hva som er reellt og hva som bare er oppspinn.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Hm. Ja, jeg velger å snuse litt rundt, sjekke kilden litt, tenke "hm", fundere på om det gir mening gitt mine egne erfaringer, noen ting kan jeg teste ut og se om det har effekt på meg, osv. Særlig om det er "lavkost" altså at det ikke krever så mye å sjekke ut. Å kutte gluten totalt er høykost. Å kutte sukker eller svin er lavkost.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 11-01-18 kl 13:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"I eksemplet ditt over hadde jeg typisk tenkt "snedig, men tvilsom kilde" og "det bør jeg lese mer om" og så googlet litt rundt.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Finner ingenting nå, men de har bl.a. kjøpt artikler som har omhandlet sesitivtet for mobilstråling fra noen som solgte et teppe som skulle beskytte mot det, eller noe sånt.
![]() |
#9 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Jeg er veldig begeistret for marksdailyapple.com
![]() |
#10 |
Leser
|
Spennende
![]() |
#11 |
villende
|
Har Nordstrand masse hjelp hjemme, altså? Jeg har bare merket meg at hun har relativt store barn, og vel har (hatt) delt omsorg for fem av seks barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Leser
|
Når jeg googler henne så får jeg opp "Lege, 6-barns mor og livsnyter", da oppfatter jeg at det å være mor er en viktig del av hennes kompetanse (noe som jeg er enig i kan være en viktig, men trenger ikke å være det). Hun har au pair og vaskehjelp. Nå kjenner jeg ikke henne så "masse" hjelp var jo litt sleivete sagt. (Vi for vår del både har hatt og ikke hatt vaskehjelp, og det er veldig liten forskjell i arbeidsmengden, men på hvor skittent det er derimot ...
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Jeg syns egentlig ikke det er så vanskelig å google frem ok bakgrunn, jeg. Jeg har jo bakgrunn fra kjemi, da, det hjelper.
og DER røpte de seg.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Nordstrand har jeg langt oppi halsen, jeg har et par i min omgangskrets som mener at adhd ikke finnes og de som har diagnosen bare er mennesker med dårlig kosthold pga. henne. Sist jeg sjekket var hun ikke spesialist innen nevropsykiatri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp. For ikke å snakke om alle bloggere som promoterer alskens tullete dietter og "livsstiler".
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Ja, ofte er det bare EN "greie" som presenteres som silver bullet til alt, men jeg tror at selv om jeg tror kosthold er undervurdert og for lite forstått som element i helse, så er det mye mer komplisert enn "kutt ut gluten" eller "drikk natron".
![]() |
#17 |
By the Sea
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Hvorfor så kritisk til Nordstrand? Hun er en av få kostholdsguruer som er utdannet lege, og hun holder seg oppdatert på ny forskning på feltet.
![]() |
#18 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Man er ikke ekspert på ernæring og helse bare fordi man er lege. Et eksempel: jeg mener å ha lest at hun har hevdet at økt utbredelse av cøliaki/glutenintoleranse skyldes økt inntak av gluten. Men jeg vært på foredrag til en av landets fremste spesialister på cøliaki som avviser dette og hevder at gluteninntaket nå er langt lavere enn for noen tiår siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
By the Sea
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Det jeg har sett hun skrive, er at dagens kornsorter inneholder mer gluten enn de vi hadde tidligere. Det støttes av forskning.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Nja, det er vel der endel er ganske uenige. Hun bruker legetittelen sin for alt det er verdt, men hun er ikke lege med ekspertise på kosthold.
![]() |
|
|