|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Fordi og sidan, det nye då og når?Dei siste vekene har eg vore saman med ein del mennesker i 20-åra, og ein av dei tinga eg har lagt merke til som påfallande er at folk født på 90-talet bruker «sidan» i setningar der eg ville brukt «fordi» (eller «for» munnleg). Er dette ein tendens?
![]() |
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Hmm, godt spørsmål. Jeg tror sannelig jeg bruker siden en del selv. Og jeg er født på 70-tallet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?
Ja! Det tror jeg! Mine unger har en tendens til det. Jeg synes det høres litt umodent og barnslig ut og retter på dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Jeg ser det samme hos elevene mine.
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Som for eksempel? «Jeg valgte reklamebransjen siden jeg er så opptatt av kommunikasjon»?
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Eksempel:
![]() |
![]() |
#7 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Jeg tror faktisk jeg sier det litt hipp som happ helt uten at jeg har tenkt over det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Hm. I de eksemplene hadde jeg bare droppet hele ordet, ser jeg. Men jeg hadde i hvert fall ikke sagt fordi muntlig der.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg bruker "for" eller "fordi" i disse tilfellene ("fordi" i første utsagn, "for" i de to siste), eventuelt ingenting. Men er det noen rettskrivingsregel som tilsier at man ikke kan skrive "siden" i disse tilfellene, slik som med "da" og "når"? Jeg har aldri tenkt på det som feil, bare som ulik dialekt/sosiolekt.
![]() |
#11 |
intro
|
Den siste av disse er helt grei i mine ører, de to første veldig rare.
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Men handler det litt om setningsoppbygningen? I det første ville jeg ikke brukt noen av delene, jeg hadde vel bare svart "Jeg var på visning".
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Eg er ikkje sikker på om det er ein regel. Men eg har stussa over det. Veldigofte høyrer eg yngre folk innleie alle svar og forklaringer med «Siden...» I mi verd er det noko som brukers når det er snakk om tid.
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Jeg trodde det var lov og greit og har aldri stusset over det. Bruker det helt sikkert selv.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?I min verden er det helt ok å bruke siden muntlig i ganske mange tilfeller det jeg ville brukt fordi skriftlig. Men som sagt, det er mulig det er en dialektsak.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Et kjapt søk her inne viser at jeg bruker det MYE.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?I ordboka er siden en årsakskonjunksjon, så det er helt fint å bruke det sånn.
![]() |
![]() |
#18 |
Fersk fisk
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Akershus
![]() |
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Jeg synes det høres feil ut, og retter på barna når de bruker det. Ser jo nå at det er "lov", så nå sitter jeg her med litt dårlig samvittighet og dårlig-mor-følelsen.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fordi og sidan, det nye då og når?Nå måtte jeg sjekke, og jeg skrev det visst på sms senest i går, så jeg bruker det skriftlig. Men ikke muntlig.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Jeg tok også et søk, og ser at jeg også bruker det endel. I de tilfellene virker det oppkonstruert å bytte ut med fordi. Jeg greier ikke helt å sette fingeren på det, men det er en liten nyanseforskjell i de to ordene.
![]() |
|
|