|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Grunnlovsdomstol som vokter den norske grunnloven uavhengig av storting og regjeringGrunnlovsdomstol som kan vokte den norske grunnloven uavhengig av storting og regjering
Er strømnettet vårt en del av grunnloven?
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Grunnlovsdomstol som kan vokte den norske grunnloven uavhengig av storting og regDet er faktisk ganske tricky, og jurister er også uenige. Sånn det fungerer nå er det vel justisdepartementets lovavdeling som legger grunnlaget for å si om dette er en suvernitetsavståelse, som krever 3/4 flertall, eller ikke.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Grunnlovsdomstol som kan vokte den norske grunnloven uavhengig av storting og regStrømnettet er ikke en del av grunnloven, men suverenitet er det. Altså at Norge skal bestemme over seg selv. Man har brukt 3/4-flertall et par ganger før, knyttet til EØS og EUs finanstilsyn.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Grunnlovsdomstol som kan vokte den norske grunnloven uavhengig av storting og reg(Jeg har ekstremt lite peiling på juss, bare for å ha det sagt)
![]() |
#5 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Grunnlovsdomstol som kan vokte den norske grunnloven uavhengig av storting og regTakker!
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Grunnlovsdomstol som vokter den norske grunnloven uavhengig av storting og regjerDette er grunnen til at vi har høyesterett. De er uavhengige av Stortinget og regjeringen. Dette er jo maktfordelingsprinsippet.
https://snl.no/Høyesterett
![]() |
![]() |
#7 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grunnlovsdomstol som vokter den norske grunnloven uavhengig av storting og regjer
Hah, da var jeg ikke alene om å tenke at vi allerede har på plass en grunnlovdomstol. En stund trodde jeg at jeg ikke hadde forstått den delen av Høysteretts mandat. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|