|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenDette er den første Murakamiboken jeg har lest, og jeg fikk lyst til å lese den etter å ha sett teaterstykket basert på boka på Det Norske, Kafka på Stranda. Selve teaterstykket fikk ganske dårlig kritikk, og hvertfall en av kritikerne mente at stykket ville være helt uforståelig uten å ha lest boka. Det er jeg ikke enig i.
![]() |
#2 |
Tøff
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenJeg sitter med boka og skal lese den nå. På engelsk da. Hmh.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenJeg har holdt på med den siden i sommer.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenJeg likte den norske oversettelsen veldig godt, og måte oversetteren bruker dialekt på. Kanskje det var derfor jeg ble mest knyttet til bikarakterene? Fordi de hadde hver sin mer særegne måte å snakke på enn Kafka? Kafka er jo også mer uferdig som menneske.
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenDette er litt pinlig, men jeg kom på at jeg leser den jo på norsk, ikke engelsk. Haha, er det mulig. Vet ikke hvorfor jeg fikk det for meg at den var på engelsk, sikkert fordi det er det lesespråket jeg er mest vant med, leser sjelden norske bøker. Men ja, dialektene er spesielle. Til tider veldig irriterende og nesten ulogiske i hodet mitt, men det funker og gjør jo at karakterene blir mer "ekte".
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenJeg syns de var logiske egentlig. Jeg går jo ut i fra at Japan har dialekter på samme måte som oss, og det gjorde karakterene mer ekte, syns jeg. Men Hoshino sin var til tider litt vanskelig å forstå, ja.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenI følge en jeg kjenner som har japansk som morsmål er den norske oversettelsen og bruken av dialekter en veldig bra gjengivelse av originalen. Den engelske er visst dårligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenJeg likte boka veldig godt. Likte måten historien er bygget opp på, likte karakterene (med unntak, kanskje, av Kafka selv, som jeg ikke fikk helt tak på), og likte den norske oversettelsen og dialektbruken. Humret høyt flere ganger av de tørrvittige bemerkningene til Hoshino, og likte godt kontrasten mellom Hoshino og Nakata. Og Hoshinos personlige reise var minst like fascinerende som Kafkas. Forholdet som utviklet seg mellom Kafka og Oshima var også nydelig skildret. Jeg var hele tiden spent på om det (også) skulle gå over til å bli seksuelt, og er egentlig glad det ikke gjorde det. Det var veldig fint slik det var.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenInteressant at vi har omtrent samme forhold til karakterene, My! Relasjonene mellom menneskene er veldig godt fortalt, syns jeg. Både Kafka og Oshima, og Nakata og Hoshino.
![]() |
#10 |
can-jur
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenJeg har lyttet til boken og da ble dialektene ekstra tydlige (jeg leser aldri dialekt, men oversetter mens jeg leser).
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenHva hendelsen med Nakata får vi jo vite, han mistet jo minnet sitt og ble "dum". Fikk bare en halv skygge, men fikk også evnen til å snakke med katter. Jeg fikk inntrykk av hendelsen i fjellet skjedde samtidig med at steinen ble åpnet sist, men Saeki var jo yngre, og åpnet den senere? Men det var kanskje soldatene som stakk av som åpnet steinen først, og det førte til at barna falt om. Nakata kom ikke helt "ut".
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på strandenHahaha, nå har jeg lest verdens BESTE blogginnlegg om Kafka på stranden! Jeg leste først en analyse gjort på deler av boken, med en dødsgod analyse om dekonstruksjon som jeg på ingen måte er glup nok til å ha sett selv, men som jeg i etterkant kan si meg helt enig i. Om det er fordi jeg er enig, eller fordi jeg syns analysen er så godt skrevet vet jeg ikke helt. Men jeg ble hvertfall minnet på Derrida, og at han var omtrent den eneste filosofen jeg likte å lese om da jeg frådesur leste til Exfac-eksamen en gang på tidlig nittitall (eller leste jeg om Derrida på egenhånd mye senere, i forbindelse med kunsthistorie eller samtidsmusikk, mon tro? Husker ikke. Gøyal er han i alle fall). https://linesbibliotek.wordpress.com...kelige-greier/
![]() |
#13 |
can-jur
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på stranden
Nå falt det noen brikker på plass hos meg.
![]() |
![]() |
#14 |
can-jur
|
![]() Sv: Diskusjonstråd for nye og gamle lesere: Kafka på stranden
![]() |
![]() |
|
|