|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Konserter, filming og sosiale medierhttps://www.adressa.no/meninger/orde...r-16703039.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierAner ikke om det er vanlig, men vi var på julekonsert i desember i fjor, og jeg ble nokså overrasket over at damen ved siden av meg (som også var betydelig eldre enn meg) stadig sendte snapper under konserten.
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierJeg har jo sett at det snappes fra hordekonserter, men antar at det er ganske kaotisk lell. Konserthus og scener med bare sitteplasser står for meg som litt annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierDette var en sånn «sitt pent på stolen»-julekonsert i en kirke. Det var veldig dempet belysning, sett bort i fra damas mobilskjerm.
![]() |
![]() |
#5 |
One of These Days
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierDe fleste yngre har på lite lys på skjermen mens de sjekker og filmer, men de eldre har full belysning på hele tiden. Veldig irriterende! Filmer og tar mye bilder selv, men har skrudd av skjerme lysning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medier
Du er sånn gammel dame som snapper på konsert.
![]() |
#9 |
|
Du vet at det likevel vises godt for de som sitter rundt deg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
One of These Days
|
Vet det synes veldig godt, men det blender ingen. Veldig vanlig på alle konsertene jeg har vært på med filming og snapping. Og jeg har blitt så vant til det, at jeg ikke irriterer meg over det lengre heller. Kun hvis jeg får lyset i øya eller om noen faktisk tar bilder med blitz. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierJa, jeg opplevde også dette på konsert nylig, i Olavshallen det også. Ikke så mye som sju, men et par-tre stykker rett ved/foran meg. Særlig ei dame, hun filmet og tok bilder, og delte uniddelbart på fb, og scrollet med det samme nedover feeden sin. Akkurat det var ganske plagsomt. De rundt meg som gjorde dette så alle ut til å være 60+. De hadde også på blits da de tok bilde.
![]() |
#12 |
One of These Days
|
Jeg synes jo ikke syv mobilskjermer på en konsert er mye. Tror jeg opplevde flere enn syv mobilskjermer på Susanne Sundfør i Konserthuset og Thomas Dybdahl i Operaen også, uten at jeg synes det er fryktelig skjemmende. En venninne av meg sto lengre bak på Green Day-konsert og Billie Joe sa fra scenen: I want to see your faces. Og plutselig var alle mobilene nede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Semiaktiv
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierSyv mobilskjermer på raden foran deg, på en konsert der man sitter i et amfi, og lyset er svakt, er en del ja. Det tar ganske mye av oppmerksomheten fra scenen (for det var jo det som var tilfellet i avisinnlegget, ikke syv mobiler i hele Olavshallen). Jeg syntes det var forstyrrende med bare en. Ikke så ille når den filmet eller tok bilder, siden motivet som dekket skjermen da naturlig nok var ganske mørkt. Men når vedkommende surfet, og scrollet nedover fb-feeden sin med full skjermstyrke så lyste det veldig opp midt i synsfeltet mitt. Jeg har ikke sett mange yngre personer gjøre dette så utilslørt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-05-18 kl 00:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
One of These Days
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierHadde mer enn det rundt meg på Susanne Sundfør i Konsethallen og Thomas Dybdahl i Operaen, tror kanskje det er konsertene som kan sammenlignes mest. På konserter i Oslo Spektrum og Telenor har alle rundt meg mobilen oppe. Nå satt jeg på rad 5 og rad 16 på konsertene og hadde derfor ganske få foran meg, men rundt meg mer enn syv mobiler fortsatt. Forstyrrer ikke så lenge det ikke er fullt skjermlys og blitz. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Nå var det jo nettopp det som var problemet da, både for meg og innlegger (leste du innlegget det lenkes til?). Fullt lys på skjermen. Og ikke bare filming, men også sjekking av nyheter og scrolling på face og snap. Og da tror jeg så gjerne at det var sjenerende med sju, på raden rett foran, når jeg syntes to-tre var slitsomt. I mitt tilfelle ble det forresten også tatt bilde med blits.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-05-18 kl 01:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierJeg synes det er en uting på sånne steder barn opptrer også. Jeg skjønner folk ønsker film, men noe med å ikke skygge for alt for de bak ved å reise seg eller løfte mobil over hodet. Da er det bedre å stille seg litt på siden. Jeg vil gjerne ha med meg litt av opplevelsen også, ikke bare andres stress for å feste på film.
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierJeg er på en del konserter med ungene mine, og jeg ser hvor mye tenåringene filmer. Det er knapt så de får med seg konserten live, for de sitter og ser på den lille skjermen hele tiden. Men de er flinke til å slå av lyset, så det plager ikke meg.
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierJa, det er nok det som er største forskjellen mellom de eldre og de yngre. De yngre er på mobilen hele tida og har godt inne dette med mobilvett i slike sammenhenger. Det å skru av lyden, f.eks, går automatisk. Eldre folk har ikke samme ryggmargsrefleksen, og mange flere bommer.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konserter, filming og sosiale medierJeg syns det er TOTALT uhørt å dra frem mobilen og ha den på under en sitte-ned-konsert. Å ta den opp og ta et bilde eller tre kan være ok, om man er kjapp. Å filme er ok dersom det er egne barn på scenen eller lignende. Men da bare filme, ikke poste eller være på SoMe.
![]() |
#20 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Stakkars jente.
![]() |
|
|