|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Turfolk, forbarm ederKan dere hjelpe en rookie? Her er saken: Relativt fersk alenemamma (altså alene-biten, ikke mamma-biten) uten særlig friluftsoppdragelse eller -erfaring ønsker å ta med to jenter på ferie som involverer telt, fjell-ish natur, fiske, ikke-så-langt å gå, ikke-så-kjempelangt å kjøre fra Oslo og gjerne noe som involverer hest eller andre dyr i nærheten.
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Turfolk, forbarm ederFørst må vi definere hva som er innafor i kjøreavstand. Funker Jotunheimen? I så fall er Maurvangen Fjellcamping utmerket for lavterskel-men-høyfjellscamping. Mengder av ridemuligheter i nærheten, jeg kan varmt anbefale Myhre Gård som ligger på Beitostølen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Make it count!
![]() Sv: Turfolk, forbarm eder
Tja, max fire timer, kanskje? (Jeg googlemapsa Maurvangen (fant Fjellpark, men det er kanskje det samme) og det er 3 t og 58 min fra kontoret mitt.)
![]() |
#4 |
Make it count!
![]() Sv: Turfolk, forbarm ederMen det er en campingplass? Går det ikke an å bare sette opp et telt en idyllisk plass helt aleine i villmarka (i sånn passe avstand fra sivilisasjonen)?
![]() |
#5 |
|
Jo, det går fint, seff! Det er ikke like lavterskel da, og Maurvangen er ikke akkurat Larkollen Camping, det er utvilsomt en fjellcamp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Turfolk, forbarm ederDet heter vel Besseggen fjellpark Maurvangen nå til dags, tror jeg. Signerer Maverick på den. Flere andre overnattingssteder også, i Sjodalen, og fine teltplasser er det overalt da, hvis du tenker full villcamping. Det er også campingmuligheter både ved Øvre og Nedre Sjodalsvatn. Anbefaler deg i samme slengen å sjekke ut Glittersjå Fjellgård, og Kalven seter som ligger i samme område -ish.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-05-18 kl 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Turfolk, forbarm ederHvis dyrene ikke er et absolutt krav, anbefaler jeg å ta toget til Finse, gå over vannet og sette opp teltet på en fin plass. Det har jeg gjort hver sommer alene med kiden min siden han var 3,5. Det føltes trygt første gang fordi, worst case, jeg kunne søke tilflukt i Finsehytta om det skulle bli totalt jævlig.
![]() |
![]() |
#8 |
Make it count!
Ja, nettopp, det må bæres litt ja. Takk for tips!
Skal sjekkes! Takk!
Ah, tog, ja! Det kan jo funke! Hvor langt er «gå over vannet» (_over_ vannet
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Turfolk, forbarm ederDet er bru da. Det er kort, fra 1,5 km og oppover avhengig av hvor langt dere vil gå. Egentlig er det feil å si over vannet, det er en vei langs vannet og man må over en bru.
![]() |
![]() |
#10 |
This is normal!
|
![]() Sv: Turfolk, forbarm ederTest ut telting på forhånd! Ta en natt i hagen (hvis du har en) eller nære siviliserte strøk. Det er greit å ha satt opp telt og organisert seg en natt før man pakker for flere dager. Min første vintertelting foregikk på verandaen 20 cm. fra stueveggen.
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Turfolk, forbarm ederJa, jeg holdt på å fryse ihjel første gangen vi var på Finse. Der var det veldig kaldt om nettene, selv om vi var der i august.
![]() |
![]() |
|
|