|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dessert i en fei?Til 12 personer. Hageselskap. Må kunne serveres i glass, kan ikke ta så lang tid å lage, må lages tidlig i formiddag, serveres i 18-tiden. Tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dessert i en fei?Eton Mess. Lagvis med jordbær, vaniljekrem/krem og knust marengs. Eg har i nøden brukt pikekyss når eg ikkje har tid å lage sjølv, smaker heilt fint men såpass søtt at du ikkje må sukre kremfløten. Pynt gjerne med sitronmelisse. Perfekt å servere i glas!
![]() |
![]() |
#3 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Dessert i en fei?Hjemmelaget sorbet eller iskrem? Den kan jo lages når som helst siden den lagres i fryseren.
![]() |
#5 |
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dessert i en fei?Panna cotta. Evt. med jordbærsaus (laget av fryste jordbær så du slipper jobben/tiden det tar å rense de).
![]() |
#6 |
koko
|
![]() Sv: Dessert i en fei?Jordbær som du skjærer i store biter.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Dessert i en fei?Rabarbrasuppe! 1 dl sukker, en halv liter vann og en splittet vaniljestang pr. 300 g renset rabarbra. Grovkutt rabarbraen, hiv alt i en kjele og kok i et kvarters tid. Sil den så du får gjennomsiktig, blekrosa suppe. Avkjøl og server, evt med en kule vaniljeis, en klatt panna cotta eller krem i hver porsjon. Det er godt med jordbær oppi også.
![]() |
#8 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dessert i en fei?Sjokolademousse? eller rett og slett friske bær i glass, tøm over vaniljesaus? eller tøm på selv?
![]() |
#9 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Dessert i en fei?Kutt opp masse ferskener, press over masse sitron, smak til med melis og kanel. La det trekke noen timer (perfekt sånn i forhold til ditt tidsskjema). Snu og vend gjerne litt noen ganger underveis. Veldig frisk og litt overraskende smakskombinasjon. Det er godt med litt krem på, men også godt uten. Noen vil sikkert også synes det er godt sammen med is, men jeg syns det er bedre uten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Dessert i en fei?
Jøss, er det en faktisk rett med navn og det hele. Jeg lagde slike i mellomste sin skogsbursdag i fjor, og trodde jeg var helt utrolig oppfinnsom.
![]() |
#11 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Dessert i en fei?Mad muff pie/Oreo dessert. Lett å lage.
![]() |
#12 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Dessert i en fei?Sånn porsjonsdessert i glass med safarikjeks, ostekrem og bær er utrolig deilig.
![]() |
#13 |
Leser
|
![]() Sv: Dessert i en fei?Kake? Jeg synes kake fungerer fint som dessert, men vet at noen skiller mellom kake og dessert. For kake hadde jeg gått for stekt ostekake eller kake med lemoncurd. Bløtkake er også typisk sommermat synes jeg (men jeg spiser det aldri, er ikke så glad i det). Eller kvæfjordkake
Jeg har iskremmaskin, men tror jeg ville ha fått problemer med å lage til 12 stykker. 6 hadde vært maks (med mindre isen var en del av desserten, feks eplekake og is)
![]() |
#14 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Dessert i en fei?Hva med smoothie?
![]() |
#15 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Dessert i en fei?Det ble panna cotta. Med jordbær og litt gele på toppen. Godt, søtt og bittelitt kjedelig. Kunne jeg hatt noe mer til, tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dessert i en fei?Det hørtes deilig ut, Drømmedama. Jeg liker det best med bringebær på, men det er jo en smakssak. Mynteblad er også godt til og setter litt farge på det.
![]() |
|
|