|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Vet ikke helt om "ny" var et bra ord. Men det jeg tenker på er i hovedsak personer som er opplever seg som født i feil kropp.
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Hva er det vi skal diskutere..? Og jeg synes da flere tilfeller har blitt trukket frem i media, men akkurat nå husker jeg bare Emma, som var med i «Født i feil kropp» på TV2.
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?
Nei, det var et forsøk på å starte en litt åpen tråd. (Jeg synes ofte de er veldig spennende å lese, men det kan jo bli så åpent at ingen vil si noe som helst. Kanskje denne tråden havnet i siste kategori?
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Det jeg har sett av diskusjon (eller kanskje heller «diskurs») har mest vært amerikansk. Det har blant annet dreid seg om det med offentlige toaletter, som jo har vært en heftig debatt rundt lovforslag, og så er det en annen diskusjon på det med transkvinner på «kvinne-arenaer», der en del av de eldre feministene har vært ganske hatske anti-trans. Og så har det vært flere tilfeller av diskusjon rundt det med å la skuespillere som ikke selv er trans spille transseksuelle. (Den siste jeg fikk med meg var en film der Scarlett Johansson først hadde sagt ja til å spille en transmann, men så trakk hun seg fra prosjektet på grunn av kritikk om at en transmann burde spille personen i stedet. Jeg synes dette er interessant sett i forhold til diskusjonen rundt whitewashing.)
![]() |
#5 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Jeg opplever at det er en pågående debatt, men det er nok preget av at jeg har et par veldig aktive debattanter på Facebook. Debatten er litt sånn "vi som hater Rikshospitalet og synes Ira Haraldsen må brenne" vs. "nå kan det jo hende disse legene som har jobbet lenge på feltet har et poeng og ikke bare vil alle som mener de behøver kjønnsbekreftende behandling vondt, da?"
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Jeg synes det som har vært i media, har vært nært og lett forståelig, samtidig som det har vært informativt. Mulig at de store diskusjonene ikke har kommet, fordi samfunnet er i endring, og aksepterer det å være trans i mye større grad enn tidligere? De medisinske diskusjonene foregår uansett, og med nytt diagnosesystem på trappene, ICD 11, er ikke det å være trans, lenger noen sykdom. Slik homofili ble fjernet som diagnose på tidlig 70-tall, et spark i riktig retning, tenker jeg dette er bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Det at det er en økning tror jeg henger mye sammen med at det er mer akseptert. Jeg tror ikke det handler så mye om at det faktisk er fler og at mange feilbehandles. Mer at det faktisk eksisterer et tilbud og at fler har blitt gjort oppmerksomme på at det finnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Leser
|
Er det på FB du følger det?
En digresjon. Her i Norge er det blitt utrolig mange unisex toaletter. Har nettopp hatt en kjørerunde i Norge og de bensinstasjonene vi stoppet på var unisex (nå påpekte riktignok mannen min at det nok var økonomisk gunsting å kunne ha bare ett toalett i stedet for to, og at det var en like viktig driver som det å ikke støtte en veldig fast kjønnsidentitet.)
Ja, det er en eksplosjon i antall tilfeller, og jeg synes det er problematisk at man ikke en gang stiller spørsmålet, om dette kan skyldes bruken av "hormonhermere". Det er selvsagt utrolig vanskelig å vite - kan sammenligne det med homofili, i regimer hvor de faktisk tar livet av folk som er homofile er det færre av de, så tallenes tale er bare synsing.
Noe av økningen skyldes helt sikkert det, men gjør all økningen det? Jeg aner ikke.
Det er spesielt tidsfaktoren som jeg tenker er viktig å se på. Hvis man skal ha kjønnskorrigerende behandling, bør den vel helst starte før puberteten har gått for langt. Og dette skaper jo spørsmål om medisinsk behandling av barn - hvor mye skal barnet bestemme? Hvilken kompetanse skal man kreve av foreldrene?
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Det er kjempevanskelig de tingene du peker på. Det er ingen fasit tror jeg. Men etter å ha sett en slik prosess på nært hold og jeg vet hvor "nære på" det har vært.. Noen har god tid, andre ikke. Virkelig ikke. Det er vel mye av problemet med behandlingen som eksisterer nå, den tar null hensyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Det er jo en diskurs, samtale eller diskusjon om og rundt dette, men den er ikke ett sted, slik som heller ingen andre debatter eksisterer ett sted. Blikk skriver noe om det, blant annet her: https://blikk.no/styrker-tilbudet-til-transpersoner/
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Jeg tror årsaken til at det oppleves som en økning i antall mennesker som mener seg født i feil kropp, kan ha sammenheng med at det er større åpenhet om dette nå, det er ikke er tabu i så stor grad lenger, og holdningene til transpersoner er i ferd med å endre seg, så det kan oppleves enklere å gå ut overfor familie og venner og si hvem man egentlig er.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Jeg er enig i at det er lettere å være guttejente enn jentegutt, men det forventes allikevel en grad av femininitet av jenter. Det er vanskelig å være ubarbert dame for eksempel. Og enda vanskeligere om man i tillegg ikke liker typisk kvinnelige plagg, foretrekker å gå uten bh og sminke.
![]() |
#13 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Ja, vi har en lang vei å gå der også, ikke spesielt godt hjulpet av reklamebransjens retusjerte forestilling av hvordan en vakker kvinne skal se ut. (Noe som igjen er en diskusjon i seg sjøl.)
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Det er nettopp det jeg mener. Det er lite handlingsrom innenfor hvordan en kvinne og en mann skal være, og hadde det både vært større mangfold tillatt der, samt større aksept for at kjønn ikke alltid et det ene eller det andre (med alle forventningene og restriksjonene som følger med), kanskje noen hadde følt seg mer hjemme i den kroppen og fysiske kjønnet de har.
Sist redigert av Tallulah : 23-07-18 kl 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Det er jo et TV-program som heter det, så ikke så rart at mange tenker at det må være godt innafor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Den "nye" seksualiteten - hvor er den offentlige diskusjonen?Jeg har tenkt litt i samme baner som Tallulah, at det for en del kanskje hadde vært mer ideelt med mer flytende og mindre rigide kjønnsroller/kjønnsidentiteter enn det å ha muligheten til å velge mellom to distinkte bokser, liksom.
![]() |
#20 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|