|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fordommer om nordmennNå som alle har vært ute å reist eller enda er på tur, hva er fordommene dere hører om nordmenn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordommer om nordmennThe Norwegian arm er beryktet!
![]() |
#3 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Fordommer om nordmennDanskene synes på generelt nivå at vi er litt teitere og litt mer usiviliserte enn dem. Vel å merke københavn-dansker (som ikke liker folk fra jylland, som er enda mer usiviliserte enn nordmenn
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fordommer om nordmennFordommer har jo ofte en rot i virkeligheten...
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fordommer om nordmenn
Bunner i det samme, tror jeg: Vi vil heller strekke oss enn å plage andre med å spørre om å sende...
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Fordommer om nordmennServitør på restaurant her på Kypros spurte oss om det er snø i Norge nå.
![]() |
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
Ja! Men det er jo ikke bare det at vi er dårlige til å spørre, problemet er jo at de aller færreste nordmenn er opptatt av å serve sidemann. Det skal jo egentlig ikke være nødvendig å spørre.
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Fordommer om nordmennDette minner meg om da jeg på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet hadde brevvenner og alt det rare flere av dem trodde om Norge (ikke så mye fordommer da, bare generell uvitenhet). Særlig amerikanerne kom med de rareste spørsmål og antagelser. De jeg husker best er vel spørsmålet om vi har telefon i Norge og hva reinsdyret mitt het (siden hun gikk ut fra at alle nordmenn eide reinsdyr).
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye. 2008 - 2011 - 2013 Sist redigert av Myria : 09-08-18 kl 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Fordommer om nordmennJeg har i grunnen ikke hørt så mange fordommer. Har hørt noe som er basert på erfaringer fra utlendinger som har bodd i Norge, og det går på det med å være veldig reservert, helt til man drikker alkohol, da er de dine aller beste venner, og neste dag, like reservert igjen.
![]() |
#11 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordommer om nordmennMed britisk mann og tilhørende svigerfamilie og vennekrets på de britiske øyer hører jeg litt av hvert om nordmenn. En standard ting er at vi forfekter A4 livet, alle skal studere, alle går i jobb, alle kjøper hus og alle får barn og alle er kliss like med like meninger - og at vi er rike hele gjengen. Dette er jo ikke riktig, men jeg tror de er veldig preget å fortsatt være et klassesamfunn, og der vi har generell tiltro til systemet, velferdssystemet og politikere, så har de generelt ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
villende
|
![]() Sv: Fordommer om nordmennUtlendinger ser vel på nordmenn som litt innesluttede, ukultiverte barbarer. Alt for uformelle på jobb og i kommunikasjon, med for mye fokus på ferie og fritid. Og med en egen evne til å drikke oss apedritings når vi har fri. Norske (og svenske) kvinner fremstilles jo også som billige, blonde (og dumme).
Tja, har man det, hvis det er inneforstått at det er greit at man gjør det på sin måte? Hva som er høflig eller ikke handler jo om kultur. Og er man i Norge, så tenker jeg at det er uhøflig å ikke sette seg inn i lokal kutyme, men heller gå ut fra at egne ideer om høflighet er de "riktige". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fordommer om nordmennJa, jeg tror nok jevnt over at nordmenn oppfattes som med mindre "driv" og jobbentusiasme enn mange andre, og tidvis direkte late, som prioriterer fritid og hytta og for eksempel trening. At en administrerende direktør kan prioritere både å hente i barnehagen og trene til Birken. At det er et statussymbol å sykle fort til jobben er et totalt mysterium!
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Ja, jeg har jo oppfattet at det er kulturforskjeller når det gjelder slike ting, men ikke at det nødvendigvis gjør at vi oppfattes som uhøflige, og i den grad vi gjør det, så er det jo like mye motsatt. Mest av alt skaper det kanskje litt overraskelse, og undring, før man forstår at det er slik det er vanlig å gjøre det hos dem.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-08-18 kl 14:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
Hvis de tror det blir de jo lurt da.
![]() |
#16 |
villende
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Fordommer om nordmennJeg tror en av de mest nøyaktige beskrivelsene jeg har hørt om nordmenn kom fra en kinesisk kollega. Hun mente at når det gjaldt friluftsaktiviteter var nordmenn helt rart opptatt av å ha det beste utstyret til enhver tid. Ekspedisjonsutstyr for en tur i marka, og sykkel til 100 000 for å sykle til jobben. Det stemmer jo veldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Fordommer om nordmennMin opplevelse er vel egentlig at utlendinger vet veldig lite om Norge. Ikke så rart, vi er ikke så mange, ikke så viktige og er liksom litt på utsiden av det meste. Husker jeg ble litt stolt av Norge første gang vi bodde i Canada da flere vi møtte nevnte OL på Lillehammer, helt til jeg forstod at det var viktig for kanadierne fordi de selv gjorde det så godt under akkurat den olympiaden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Fordommer om nordmennOgså har jeg opplevd flere som synes vi har et morsomt og rart språk og et par som var lettere sjokkerte over at vi i lille Norge hadde vårt helt eget språk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Jeg kom i snakk med et morsomt par fra Sør-Korea da jeg var i Italia i April. Jeg nevnte OL i Pyeongchang, og at vi hadde fulgt med på det, og da var de kjempeivrige, og antok at da kjente vi selvsagt til de berømte Sør-Koreanske kortbaneskøytestjernene...
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-08-18 kl 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|