|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvit fisk i stedet for laks?Ungene vil bare ha laks, ingen annen fisk. Jeg ønsker meg litt annet, og lurer på om det er noen hvis, fortrinnsvis vill, fisk som minner om laks. Jeg har jo litt peiling på fisk og tror at det enkle svaret er "nei". Men finnes det noen trisk for å laksifisere (vill) hvit fisk? Vill rød fisk er jo sjeldent å få tak i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Kveite har jo litt annen konsistens og smak enn vanlig hvit fisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?
Kan ikke si jeg husker annet enn kokt kveite fra da jeg var barn, ikke noen favoritt. Hvordan er konsistensen, er den mer lakselignende? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Kveite går under fet fisk som laks så ja er mere likt laks. Vi bruker å steke kveitekoteletter av småkveite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Vi lagde torsk i tomatsaus før, mener jeg, da blir den litt mer spennende. Store stykker i skikkelig god saus.
![]() |
#6 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Jeg pleier å steke/hakke sånn sei i blokk og krydre. Akkurat nå er favoritten et krydder som betegnende nok heter "fiskekrydder". :P Det spiser begge mine godt av. Samme fisken bruker jeg til fiskegrateng - det er også en innertier.
![]() |
#7 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Ørret?
![]() |
#8 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Bare fisken er fersk, torsk og sei er mest vanlig og ikke dyr. Seien er ofte grå og noen barn, min yngste, er kresen på det. Jeg ville satset på fryste gourmet stykker av torsk nå, og fersk torsk fra slutten av oktober, ihvertfall på Østlandet. Barna spiser helst når fisken er fri for ben, panert, gratinert i hvit saus eller i gryte med tomatsaus.
![]() |
#9 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Makrell?
![]() |
#10 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Jeg synes frossen gourmettorsk som er stekt smaker bedre enn kokt torsk, derom man skal gå for frosset.
![]() |
#11 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Ingen av oss er særlig opptatt av fisk, for å si det sånn.
![]() |
#12 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Hva med grove fiskekaker med en blanding av laks og hvit fisk? Eller ørret? Eller tunfisk?
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Mine likar også laks best. Den har jo ein markant smak, meir enn det kvit fisk har, så eg tippar det kan vere ein ide å sørge for at resten av måltidet med kvit fisk har mykje smak?
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Mine synes at hvit fisk er helt grusomt, men jeg serverer det jevnlig allikevel. Men som Syrin skriver så forsøker jeg å få mye smak inn i tilbehøret.
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?
Jeg er rimelig altetende, men makrell og sild sliter jeg virkelig med å få ned. Uansett hva som serveres til. Jeg spiser det hvis jeg får det servert, men jeg finner aldri på å lage det selv.
![]() |
![]() |
#16 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Steinbit er fast i fisken (
![]() |
#17 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Spiser de fiskepinner og den slags? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?Å steke fisken med salt og pepper og helle fløte på mot slutten er en fin måte å laksifisere hvit fisk på.
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 25-08-18 kl 21:45. Årsak: La til Koriander. Både fersk og tørket er bra, men fersk best. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?I min verden er det ingen hvit fisk som kan erstatte de røde. Det vil da si at kun ørret og røye kan erstatte laksen.
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvit fisk i stedet for laks?I går hadde vi fiskenuggets i wrap. Disse var ferdigprodusert av Adams matkasse, så jeg vet verken hva slags fisk det var eller hva som var brukt som panering. Men det var hvit fisk og det gikk ned på høykant hos begge barna.
![]() |
![]() |
|
|