|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Det har pågått en ganske hard debatt mellom Olympiatoppen og VID-Diakonhjemmet de siste dagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?På NTNU har de egen utdanning som er tilrettelagt for toppidrettsutøvere. (ikke et argument, bare en kommentar om at det faktisk gjøres)
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Jeg er enig med him. Det er ikke sånn at disse studentene må få lov å drive med idretten sin - i realiteten er de akkurat nå idrettsutøvere, og aller er tjent med at de også kan ta et studieforløp samtidig.
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Jeg synes at universiteter og høyskoler skal strekke seg langt for å få til en tilrettelegging som gjør at alle mulige liv kan kombineres med studier. Enten det gjelder toppidrett, politisk engasjement, jobb, barn, egen helsetilstand, syke foreldre, eller alle mulige andre grunner man kan ha til å ikke være en a4 student på 22 uten forpliktelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Jeg tenker at tilpasning er viktig for mye, men ikke viktigere for toppidrett enn for andre hobbyer på høyt nivå. Det er ikke sikkert alle utdannelser er like kompatible med er valg om toppidrett. Det bør være sånn at det lages en avtale som man opererer innenfor sånn at man slipper komme opp i en situasjon med plutselige avslag. Det er helt vanlig at man må ta pauser i studiet når man holder på med sånt, og det synes jeg blir riktig når man har et studium som krever tilstedeværelse.
![]() |
#6 |
Ad astra
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Men det gjøres da også? Jeg kjenner til at universiteter har egne folk som jobber med dette, og på det enkelte fakultetet har man egne personer som følger opp slike utøvere i forhold til tilrettelegging.
![]() |
#7 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?I sykepleieutdanninga er det mye praksis, og det er krav om 90 % tilstedeværelse under praksisen. Det betyr at man i løpet av en tiukersperiode kan være borte fire dager. Og grunnen er jo at praksis er en utrolig viktig læringsarena, som ikke kan erstattes av hjemmestudier. Og dette er jo ikke mindre viktig bare fordi man driver med toppidrett.
![]() |
#8 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Helt enig i det, Katta, men problemet her var vel at det ikke lå an til noen form for tilrettelegging - det var all in eller all out. Når det går an å vinne OL på skøyter mens du går på legestudiet, bør det også være mulig å spille fotball og bli sykepleier. Men ikke nødvendigvis på normert tid.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?
Enig i det. Men samtidig er det noe med å begynne på et studium og forvente tilrettelegging. Uten å ha undersøkt først. Da tenker jeg man ser på eget opplegg som vel viktig.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er det i alles interesse at vi skal ha toppidrettsutøvere som skal prestere på internasjonalt nivå?
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Hvis et studie krever 90 prosent tilstedeværelse kan det være mange som har livssituasjon som gjør det vanskelig å gjennomføre på full tid. Bør man ikke da tilpasse for flere enn bare toppidrettsfolk eller foreslå at de studerer deltid eller tar pause? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Leser
|
Men nå snur du argumentet på hodet.
Jeg tenker du skal være ganske sikker på at det ikke er fordi jeg er sånn idrettsfan jeg tenker slik. Var på RBK-Brann kamp i år - og det er første kampen jeg noensinne har vært på. Mannen min var på kamp for 20 år siden, også RBK-Brann, så han har det jo som tradisjon.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Jeg tenker at når man er/vil være toppidrettsutøver, så er det ikke alle studier man kan ta, fordi ikke alle studier lar seg forene med at man ikke kan være der veldig mye av tiden.
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Ja, det var meninga å snu argumentet på hodet. Toppidrettsutøver er jo ikke noe man bare "er", sånn "Oi, jeg har visst blitt en toppidrettsutøver,
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-08-18 kl 10:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Him... det finnes jo flere enn toppidrettsutøvere som av ulike grunner vil slite med å møte kravet til 90 prosent tilstedeværelse. Argumentet med «samfunnets interesse» kan vel gjelde disse også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Ja, det er jo mitt argument. At da må lærestedet hjelpe til med å tilrettelegg for eksempel for at studiet kan tas på deltid. Eller tilrettelegges på andre måter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Men toppidrett er jo en jobb, de tjener penger på det (varierer hvor mye selvfølgelig). Da kan vi like godt si at vi må tilpasse alle studier til folk som jobber ved siden av da.
![]() |
![]() |
#18 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Jeg tenker som Guava at det er mange grunner til at folk ikke kan møte kravene til diverse utdannelser og det er ingen grunn til at akkurat toppidrettsutøvere kan forvente mer tilrettelegging enn andre. Hvor går grensene for hvem man skal tilrettelegge for? Hvis man ikke klarer å møte kravene må man enten velge deltidsstudier, velge et annet studium eller vente med studier til idrettskarrieren er over.
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bør universiteter og høyskoler legge til rette for toppidrett/annet?Selvfølgelig er det mulig å starte på studier etter man er ferdig med idrettskarrieren. Jeg tror bare ikke det er ønskelig, hverken for individet eller samfunnet.
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Det er her jeg mener man må evaluere hvor viktig toppidretten er for samfunnet. Hvis man kommer fram til at det er noe vi i Norge ser på som svært viktig, noe vi skal satse på, så det en grunn til at man skal strekke seg lenger for å tilrettelegge for disse enn for mange andre. Noen synes sikkert det er gode grunner til å tilrettelegge mer for idrettsutøvere enn for ungdomspolitikere, frivillige hjelpearbeidere eller andre ting som kan forstyrre et utdanningsløp. Men da må man kunne legge fram noen vettuge argumenter for det. Eventuelt får man forsøke å oppnå full fleksibilitet for alle mulige grupper, noe som jeg ser kan være urealistisk krevende for mange utdanninger.
![]() |
|
|