|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Noen som syr klær her?Jeg har lyst til å begynne å sy klær men jeg har lite erfaring og kunnskap om tekstiler. Derfor lurer jeg på om noen her inne har erfaringer å dele. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noen som syr klær her?Jeg syr endel klær. Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo har man alle stoffbutikkene på Grønland til flotte kjolestoffer, og litt tykkere ullstoffer bl.a. finner du i en butikk som jeg mener ligger på hjørnet av øvre slottsgate og rådhusgata? Husker selvfølgelig ikke navnet på den. Skal prøve å finne ut.
![]() |
#4 |
Stadig underveis
![]() Sv: Noen som syr klær her?
Takk for masse bra råd og tips glitterchick! Mener du at de har ullstoffer på Grønland også? Den du nevner i sentrum har sikkert stive priser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
På Grønland er det nok noe ull, men mest blanke, fargerike og ganske tynne stoffer. Den som ligger i øvre slottsgate er ganske dyr, hvis du så på Designerspirene så var det den sjappa de var i.
![]() |
#8 |
Stadig underveis
Da lurer jeg på to ting til... er prisnivået lavere i den lille butikken ved operapasasjen enn den oppe i sentrum... og har du sydd ullplagg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Ja, det er nok en forskjell, men den oppe i sentrum har enormt bra utvalg. Du må nesten ta deg en titt. Og evt. hamstre litt på salg. Hvis du skal sy til barn, trenger du ikke nødvendigvis så store stykker! Jeg har aldri sydd i ull, men kan tenke meg at både ullfilt, fleece og vevd ull er lett å sy i. Eneste "problemet" kan være er at de er forholdsvis tykke og "porøse", så sømmen blir veldig stram "nedi" stoffet. Men det er jo egentlig bare et problem hvis man må ta opp sømmen igjen. Filt og vevde stoffer er mindre elastiske enn fleece regner jeg med.
Nei, jeg har ikke sydd noe sånt, men tenker automatisk på nunofilting, har du hørt om det? Da filter/tover man ull fast på tynne stoffer, slik som silke og chiffon. Det arrangeres kurs i det litt rundt omkring. Man kan filte både ferdige plagg og store stykker man kan sy plagg av.
![]() |
#10 |
Stadig underveis
Det skal jeg huske! Igjen, tusen takk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Stadig underveis
Nå har jeg kjøpt bladet. Takk for tipset! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Stadig underveis
Jada! Jeg tror jeg skal sy den frakken i pudderrosa babycord. Har du begynt på den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Noen som syr klær her?Nei, jeg har bare svuppet innom det som det var linket til her inne, men der er det mest babystæsj. Jeg syr mest til meg selv og litt jakker og bukser til Lille B, men jeg er litt forbi vognposer og snugglyboots-stadiet.
Sist redigert av Tallulah : 31-08-07 kl 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Stadig underveis
![]() Sv: Noen som syr klær her?Jepp... Burda mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Neida, det tar egentlig ikke lang tid. Men jeg liker å bli ferdig på et par timer, og det tar så lang tid å klippe ut masse greier og sy dem sammen. Så jeg syntes egentlig ikek det gjorde noe at det var en feil på mønsteret til skjørtet, slik at jeg greide meg med fire stoff-flak i stedet for åtte. Da gikk jo alt mye fortere!
![]() |
#17 |
Stadig underveis
Ja jeg liker også sånne prosjekter som bare tar et par timer. Sist redigert av Nooria : 31-08-07 kl 23:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Live and let live
|
![]() Sv: Noen som syr klær her?Og jeg sitter med en symaskin som bare lager krøll av overtråden på undersiden.
![]() |
#19 |
Stadig underveis
Du får ønske deg en til 30-årsdagen |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Live and let live
|
Ja, det var planen, problemet er bare at det er en laaaang vinter i mellom.
Testlapper.
![]() |
|
|