|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Hiawata har ganske gode timer i mat og helse nå i 9. klasse, og i helgen kjøpte jeg boka Hellstrøm Junior til ham på loppis. Jeg fniste litt av hvitvinsdampede blåskjell, biffkjøtt marinert et døgn i rødvin, og noen svært homogene ungdomsrepresentanter i boka, men den har blant annet en bra bologneseoppskrift.
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Hvit saus. Du kommer langt her i verden hvis du kan lage en god, hvit saus.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?
Ja, det tenkte jeg på også. Men jeg må innrømme at jeg lager utrolig lite saus. Jeg setter pris på at jeg kan grunnprinsippet for hvordan lage meljevnet saus, men det brukes utrolig lite.
![]() |
#4 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Kokebøker? Bruker ungdommen nu til dags kokebøker? Mine har sluttet med det og baserer seg på søk og favorittlagringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Vi er veldig glad i Hellstrøm-boken du har kjøpt. Fantastisk god lasagne, Brownie og ostekake.
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Hvit saus bruker vi så og si aldri, men ulike typer brun saus og sjy, det er viktig å kunne lage selv for vår familie. Så det kan de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Vi bruker hvit saus hver gang vi lager lasagne. Og det skjer med jevne mellomrom. Bruker det til en del annet også, av fiskegratenger og pastagratenger.
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg har lært ungene opp på slump i så måte. I starten har vi begynte med ting de liker og gjerne ville kunne, da tenker jeg på kaker og sånt og fra ungdomsskolealder har alle måttet lage middag en dag i uka. Først sammen med oss og så seinere må de gjøre det på egen hånd. Vi har ukeplaner og det de lærer følger planen rett og slett. Mellomste syntes etter hvert han hadde lært mye om fisk og kunne veldig lite kosemat og ba om å få fredager dette skoleåret, sånn at han får lært litt sånt også.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Saus - Både hvit og brun. Der har jeg enda et kunnskapshull, mer enn 30 år etter at jeg flytta ut.
![]() |
#12 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Enig i hvit og brun saus fra bunnen av. Helt hjemmelagde utgaver av yndlingsrettene deres, samt vennemat som lasagne, pizza, taco, nachos etc. fra bunnen. Koke egg, poteter, pasta og ris med bra resultat. Eggerøre. Koke og steke fisk og kjøtt riktig. Lage enkle kaker uten Toro.
![]() |
#13 |
villende
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?De bør vite hvordan man koker pasta, ris og poteter. Hvordan man ikke "dreper" kjøtt, kyllig og fisk, når man steker det. Hvordan man lager en god wok, med crispy grønnsaker. Og så bør de kunne smaksette maten. Å kunne elte gjærbakst er heller ikke så dumt, men ikke noe man "må" kunne før man flytter hjemmefra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg tenker at det viktigste er at man har litt forståelse for hva som er sunt og fornuftig å spise og så kommer det meste av seg selv når man først står der og er ansvarlig for matlagingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg tenker at litt teknikk, forstå litt begreper i oppskrifter og en forståelse av råvarer er viktigere enn selve oppskriftene. Da kan man søke opp oppskrifter selv og forstå hva man skal gjøre. Ting som å vite hvordan man ser at kjøtt er stekt nok og heller ikke alt for mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Ja, ris er greit å kunne koke. Jeg brukte noen år på å forstå at man burde slå ned varmen for å ikke få brent ris i bunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Jeg er ikke så opptatt av spesifikke oppskrifter, men av at de kan de grunnleggende teknikkene: Koke potet/pasta/ris, steke ulike typer kjøtt/fisk i panne og stekeovn, kutte grønnsaker på en fornuftig måte, lese en oppskrift og forstå hva man bør gjøre når (f.eks. hvordan man timer koking av potet/pasta/ris med resten av maten). Finne ut hvilken kasserolle man skal bruke til hva. Kan de sånt, kommer de langt selv om de ikke kan spesifikke oppskrifter.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?Det absolutt viktigste er å kunne lage god kaffe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|