|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Operasjon dagsverk - som er i dag - går i år til å støtte ungdoms innsats for en bedre fremtid i Palestina. Dette har fått mye oppslag i media, og blant annet Fremskrittspartiets ungdom har oppfordret til boikott. I tillegg har foreningen Med Israel For Fred gått ganske kraftig ut.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Dette er ikke fordekt jødehat. Det er sympati og engasjement for palestinere som lever i en veldig vanskelig situasjon.
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Det er elementer i kritikken som det er hold i, syns jeg, uten at jeg syns man skal boikotte av den grunn.
![]() |
#4 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?
Hvis det er veldig klart for deg hvilke elementer du syns det er hold i, så ville jeg satt stor pris på om du kunne utdype.
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?På denne siden ligger info om årets aksjon, blant annet med lenke til søknaden fra KFUK-KFUM Global. Jeg får en følelse av "er du ikke med oss, er du mot oss, og da er du jødehater" fra MIFFs annonse og argumenter. Dersom man virkelig vil ha fred, er man nødt til å lære ungdommene i Palestina alternativer til steinkasting.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Jeg anbefaler STERKT denne lange artikkelen som går inn på hvordan jødehat fortsatt er svært utbredt, og hvordan det spesielt foregår et uhyggelig og fascinerende møte mellom ytre venstre og ytre høyre i antisemittisme, både i holdninger, men også i handlinger, til og med ned til å demonstrere sammen mot for eksempel en fotballkamp Sverige-Israel.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Det er kjempevanskelig å jobbe med fredsarbeid og humanitært arbeid i de palestinske områdene, fordi israelhatet (forståelig nok) gjennomsyrer så mye. Det er vanlig å kalle opp barneskoler etter selvmordsbombere som har drept sivile, for eksempel. 12-åringen MIFF henger ut ER, i tillegg til å være en intelligent og idealistisk og veltalende aktivist, også medlem av en familie som er sterkt antisemittistisk og vil utradere staten Israel. Uten at det gjør det greit å kjøre den MIFF-kampanjen av den grunn.
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Jeg har til og med lest her inne den helt hårreisende ytringen at "det er så trist at Israel utsetter palestinerne for nøyaktig det samme som jødene ble utsatt for an nazistene". Og ærlig talt, palestinerne utsettes for overgrep, rasisme, undertrykkelse og vold. Noe som svar på angrep, noe helt ut av alle proporsjoner, det meste i en salig blanding. Den helt forkastelige bosetterpolitikken gjør at de får helt uhåndterlige praktiske utfordringer knyttet til å kunne brødfø seg og transportere seg selv og leve helt vanlige liv.
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Jeg er helt enig!
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Staten Israel behandler palestinerne forkastelig, og det gjør også de arabiske landene rundt. Flere palestinere lever under helt horrible forhold i arabiske land i Midt-Østen, enn i de palestinske områdene. De blir behandlet som en pariakaste, og utsettes for represalier når palestinske ledere skulle gjøre noe som oppholdslandet er uenig i.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
Men syns du Israel burde bli utslettet som stat?
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Huff, det virker som det blir vanligere og vanligere å trekke antisemittisme-kortet når det er snakk om kritikk av Israels politikk. Den venstresida jeg kjenner syns jeg er ryddig i sin språkbruk, og kritiserer Israel og politikken/okkupasjonen, men aldri jøder eller jødedommen, så jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i at organisasjoner på venstresida fremmer jødehat |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Jeg anbefaler dette intervjuet av Amos Oz. Han er en venstreorientert radikal kritiker til Israels politikk mot palestinere, og vel verdt å lytte til (og lese! Alt han har skrevet!!)
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Og jeg syns ikke det er å trekke antisemittismekortet når man kritiserer for eksempel Labourpolitikere for å kalle israelere for kloakk.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Var dette eksempelet nevnt lenger oppe i tråden? Jeg har ikke fått med meg akkurat dette utsagnet, så det var ikke det jeg tenkte på da jeg sa antisemmittismekortet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
Jeg synes i hvert fall at den aldri burde vært opprettet og jeg er ikke en gang sikker på at den skal fortsette å eksistere i nåværende form hvis det noen gang skal bli fred der. Et annet navn og et annet styresett med religionsfrihet og rom for alle høres utopisk ut, men hvis det er det de mener synes jeg det er verdt å tenke på. Staten Israel har vært en verkebyll fra opprettelsen.
Helt enig. Det er som når Trump kaller alle fakta han ikke liker for «fake news».
![]() |
#17 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kanskje en liten avsporing i forhold til temaet her, men for det første var det ikke israelere som ble kalt kloakk, men Israel (stor forskjell!), og det var heller ikke Labour-politikere som gjorde det, men en gruppe venstreradikale jøder. Dog er Corbyn blitt kritisert for å ha deltatt på et arrangement med denne gruppen (Jewdas), men derfra er det langt til å hevde at det er Labour-politikere som har kommet med akkurat dette utsagnet.
![]() |
#18 |
guru advisor
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Jeg synes man skal kunne klare å ta OD-dagen for det det er, uten å blande politikk i alt. Det at unge mennesker vier et dagsverk for å hjelpe andre unge mennesker i verden, det er positivt. Det finnes alltid to sider i en sak. Her er det positivt engasjement det handler om. Det bør man støtte, uansett, synes jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?Israel skulle ALDRI vært opprettet, det er det dummeste verden noensinne har gjort. Det handler ikke om mitt syn på jøder eller israelere, men min mening som samfunnsengasjert historiker.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
Uttalelsen var at Israel var en "steaming pile of sewage which needs to be properly disposed of" og jeg har sett flere politikere, inkludert norske SV-politikere som syns det er helt innafor (fra diverse FB-diskusjoner, jeg orker ikke å lete frem screendumps av det nå). Det er vanskelig å ikke lese den som at sewagen er israelerne. Hva skulle det ellers være?
![]() |
|
|