|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?I Stavanger ville Venstre sende en mann som back-up for kvinnen som egentlig skulle tale på demoen mot endringer i abortloven. Men arrangørene ville at bare kvinner skulle tale denne dagen.
Hva syns FP?
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Vi roper høyt om likestilling i den ene og andre sammenhengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Jeg syns det er et helt greit utgangspunkt: denne dagen ønsker vi å fokusere på kvinners kropp og rettigheter. Derfor ønsker vi bare å invitere kvinnelige talere. Så langt, så godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Jeg støtter Ottar i denne aksjonen og mener at det er helt greit at bare kvinner fikk holde appeller i går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Jeg syns faktisk det er greit. Jeg tenkte først slik som Teo, men landet på at jeg syns det er helt i orden. Og jeg syns Venstre bare kunne funnet en annen i stedet for å sutre i avisen.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Tja, hvis de mener det er prinsipielt ugreit å diskriminere på kjønn, som det jo de facto er, så må det jo være lov å si fra om det, tenker jeg?
![]() |
#7 |
can-jur
|
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Abort er jo, uansett hvor likestilte vil blir, en ting som angår kvinnen på en helt annen måte enn menn.
![]() |
![]() |
#8 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Jeg er delt. Forstår argumentene om at nettopp denne dagen og denne saken kan være forbeholdt kvinnelige talere, samtidig som jeg i prinsippet ikke liker kjønnet utvelgelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Jeg tenker at det hadde vært taktisk lurt av Venstre å ikke klage i avisen på dette, det skulle man jo ellers tro de hadde lang erfaring med med tanke på hvem de sitter i regjering med. Hvorfor hadde de en mannlig vikar egentlig? Jeg synes Ottar sitt argument er godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Egentli synes jeg det er helt vanvittig at Venstre ønsker at det skal brukes spalteplass på en BITTELITEN urettferdighet, som for helvete er «mannen fikk ikke snakke om selvbestemt abort», for å enda en gang få kvinnegruppene til å fremstå som unyanserte panserfeminister. I DENNE saken! Så HÅRREISENDE usolidarisk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?
Nettopp! Et veldig, veldig merkelig valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Nå endte jo Venstre opp med å holde appell. Nr 2 på listen som er ei sterk dame stilte opp med sønnen på slep og holdt appellen istedenfor. Så det var jo ikke sånn at de ikke fikk ytterst sin mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Sutring.
![]() |
#14 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Jeg synes ikke det var greit å ikke la nr 2 på lista få tale på grunn av feil kjønn, men jeg synes ikke Venstre behøvde å gjøre noe nummer ut av det, utover å sende en intern protest til Ottar. Ottar burde også tenkt litt taktisk og latt denne fare. Om noe kunne de jo snudd mangfoldet til noe positivt, heller?
![]() |
#15 |
Usedvanlig begavet
Skummelt hvis KJØNN er å anse som en ferdighet. Både for kvinner og menn.
![]() |
#16 |
Travelt opptatt
|
Ottar er sjelden taktikere, og de kunne sikkert håndtert dette mer diplomatisk, som vanlig. Men denne mannen, og Venstre, burde skjønt at akkurat her og nå er det bedre at vi holder kjeft.
![]() |
#17 |
Usedvanlig begavet
Jeg synes det er en vesentlig forskjell å ønske å si noe sympatisk som privatperson, og å stille som representant for et politisk parti som er INVITERT til å holde appell for partiets syn på saken. I DEN konteksten synes jeg faktisk at kjønn burde være likegyldig. Hadde arrangørene i forkant gitt beskjed om at de kun ønsket kvinnelige talere fra inviterte partier, hadde jo dette aldri blitt noen sak. Selv om DET vel også hadde vært litt umusikalsk i et kjønnsløst perspektiv...
![]() |
#18 |
Unik
De vektlegger da også andre ting enn kjønn. En varaordfører er ikke nødvendigvis like taleflink som en annen man har på listen. Det er opptil arrangør å vurdere selv.
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Eg synest det er uklokt av arrangørane dersom det stemmer at dei har begrunna avslaget med kjønn. Og dette er typisk eksempel på korfor eg er tilbakehalden med å omtale meg sjølv som feminist. Dersom poenget er at feminismen ønsker at kjønn ikkje skal vere eit vurderingskriterie i slike samanhenger, er saker som dette med på å undergrave heile hensikten.
![]() |
![]() |
#20 |
Unik
![]() Sv: Menn ingen adgang på talerstolen - greit eller ugreit?Grunnen er jo at arrangør har en liste med folk de vil bruke til appeller. Når en blir syk går de til neste på sin liste. Listen bestod av kvinner. Da kan ikke andre forvente å hoppe inn på listen når noen blir syke??!!
![]() |
|
|