|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Tenåringssjokket - overvåkninghttps://www.nrk.no/norge/xl/tenaring...gar-1.14252550
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningHelt enig med deg. Har skrudd av "finn venner"-funksjon på snap, og liker ikke engang de gps-klokkene en del kjøper til sine førsteklassinger. Ja, ungene mine har tabbet seg ut noen ganger, og jeg har hatt hjertet i halsen noen ganger, og kjent på panikken, når klokka går og de ikke dukker opp, og ingen aner hvor de er. Men de får alltid prøve igjen, og vise at de har tatt lærdom av feilene sine (for så å gjøre nye), og tabbekvota er stor.
![]() |
#3 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningEnig med dere, vi opvervåker ikke 12- åringen og kommmer heller ikke til å gjøre det, og så er jo dette med å vokse opp da og la de bli selvstendige individ.
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningVi har aldri sett noen grunn til å overvåke ungene, så det er en litt fremmed problemstilling. I forbindelse med jobb har jeg hatt mange samtaler med representanter fra forebyggende enhet i politiet og de anser nok sånne som oss som litt sløve foreldre. Jeg tenker likevel at for å få åpenhet i retur av ungdommene, så må vi også stole på dem. Ved klar mistanke om rus, vil det nok fortone seg annerledes.
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
Har du sett denne?
![]() |
#6 |
fri
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg er helt enig i at det er uakseptabelt. Samtidig så synes jeg at det at denne familien forteller om det, og at hun moren jo sier helt klart at det var veldig dumt og ødeleggende, er bra. For det er nok ikke alle som har et like prinsipielt forhold til hvor grensen går for kontroll av barna, og ikke minst tenåringer. En blir redd når gullungen plutselig forandrer seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg tror jeg hadde slitt litt om en av ungene hadde droppet ut av videregående for å bli youtube"stjerne", altså. Eller medlte seg på Sex on the beach. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-18 kl 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningForeløpig har vi stort sett kontroll på ungene, og har ikke hatt noe behov for overvåkning. Noen av ungene er vel på Finn min iPhone, men litt usikker på hvem, går uansett bare inn dit om noen ikke finner telefonen sin.
![]() |
#10 |
Klare sjøl
![]() |
#11 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningEnig med røkla her. Vi overvåker ikke våre ungdommer, men fokuserer på å snakke med dem. De har ganske stor frihet så lenge de viser at vi kan stole på dem, og de har en raus tabbekvote så lenge de forteller oss hva som skjer. Det har fungert glimrende så langt, så vi har ingen planer om å endre strategi. Det lengste vi har gått ift å kontrollere om det de sier er sant, er at vi et par ganger har ringt for å sjekke om det er foreldre hjemme ved overnattingsplaner langt hjemmefra.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg synes ikke det er så lett. På trinnet til snuppa (8. klasse) har det vært store problemer med SoMe og politiet er koblet inn. Så jeg føler at jeg må følge litt med, men det er ikke så lett å vite hvor vi skal sette grensa. Men hun er tross alt bare 13 år, og derfra opp til 16 er et stykke.
![]() |
![]() |
#13 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg følger ungene på sosiale medier, altså. Ikke den superprivate Instagrambrukeren, vel og merke, men det som ligger høvelig offentlig. Med eldste spesielt hadde vi runder da hun var rundt 12-13 med samtaler og bevisstgjøring rundt bruk av sosiale medier. Hva er greit å legge ut og ikke, hva slags tilbakemeldinger kan man forvente osv. Det ser jeg ikke på som overdreven kontroll, men som oppdragelse.
![]() |
#14 |
Semiaktiv
Ja, du er helt vill på face ming.
![]() |
#15 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg har fått telefon fra andre foreldre med beskjed om å lese en spesiell chat på snap. Det har jeg gjort, og jeg har også etterpå lest andre chatter, til datterens store fortvilelse. Jeg har beklaget og sagt at jeg føler at jeg MÅ, siden det har kommet frem at hun har brukt snap til å være stygg mot andre. Vi har sagt til henne helt fra hun fikk telefon at det er vi som eier den og skal ha fullt innsyn. Jeg har tidligere også vært nødt til å lese ting som har kommet inn på telefonen, og vært sett det nødvendig å melde videre til skole/foresatte.
![]() |
#16 |
Klare sjøl
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningMen når andre voksne du kjenner ber deg om å sjekke SoMe på ungen din pga ufine kommentarer havner det i en annen kategori enn å overvåke 24/7 enn hva og hvor ungen er.
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Det hadde jeg også, men jeg hadde bedt ungen om å vise den til meg, og sett på den sammen.
![]() |
#18 |
Ad astra
|
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningTja - Jeg har to apple id-er. Den ene er min private, den bruker jeg på mine appleting. Den andre er da Knøttets (3 år) ipad, Juniors (8 år) iphone og ipad, Veslas (16 år) iphone og mannens iphone koblet opp mot.
![]() |
#19 |
Semiaktiv
De er ikke dummere enn at de vet hvordan de skal skru det av nei, og da er det jo greit, så sant det ikke får konsekvenser at de skrur av funksjonen, eller at dette mistenkeliggjøres. Hvordan hadde du reagert om 16-åringen dro på fest, eller på overnatting til en venninne, og du oppdaget at hun plutselig hadde skrudd av sporingsfunksjonen? Hadde du blitt mistenksom? Hadde du bare trukket på skuldrene? Hadde du ikke oppdaget det, fordi det ikke falt deg inn å sjekke hvor hun var, inntil det eventuelt oppstod en situasjon hvor det ble en spesiell grunn til det? For det er jo dette som avgjør om det blir overvåking ut av det eller ikke.
Da kunne hun vel strengt tatt ikke velge?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-18 kl 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg ser hvor mine jenter er på snap. Eldste kan velge å skru av, men gjør det ikke, det ligger en trygghet i det for henne også. Vi ønsker å vite hvor hun er og når hun skal komme hjem, det vil også gjelde når hun blir 18, så lenge hun bor hjemme. Det informerer mannen og jeg hverandre om også. Disse tingene snakker vi om, ringes og meldes, vi har kun snapkartet i bakhånd om vi ikke får kontakt innen rimelig tid. Jeg sjekker i blant, for å se om de er kommet hjem, er på toget, er kommet fram dit de skal og sånt. De vet jeg kan se det, de kan se meg. Gjensidig tillit og åpne linjer. Mannen har ikke snap til nå, men ser nytten og tryggheten i det, kommer til å sette det opp i julen for ham.
1997, 2001 & 2006 Sist redigert av Addison : 12-12-18 kl 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|