|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Flytte fra hus til leilighet?Er det noen som har erfaring med å nedskalere på plassen. Flyttet fra hus til leilighet? Vi er litt i tenke boksen rundt dette, og har begynt å kikke litt. Etter å ha gått grundig gjennom utgifter med hus, der vi bor litt usentralt, har vi landet på at vi kan kjøpe en ganske bra leilighet sentralt, og slippe en hverdagslogistikk som begynner å bli litt håpløs for oss alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Jeg synes det er helt topp med leilighet for jeg slipper alt utvendig vedlikehold, og har ingen hage å ta meg av.
And I said to my body, softly, "I want to be your friend. It took a long breath and replied, "I've been waiting my whole life for this." ~ Nayyirah Waheed ~ Sist redigert av frukt : 31-01-19 kl 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Vi vil gjerne ha en grei balkong ja, men hage tror jeg vi styrer unna. Da veier det tyngre å komme seg mest mulig sentralt. Selv om det vil bli et sjokk for oss som er vant med å ha det så stille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Jeg flyttet fra 120 kvm hus til leilighet i 2013, og jeg skal aldri tilbake til hus igjen. Vi var riktignok bare ett barn og en voksen da, men jeg trives veldig mye bedre med lite plass. Nå har vi oppgradert med en voksen, men han er heldigvis om mulig mer negativ til hus enn meg. Det jeg tenker er viktig er bodplass, planløsning og balkong. At jeg slipper hage er et stort pluss for meg.
![]() |
![]() |
#5 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Bodde i en periode i leilighet ifbm jobb, og er på aktiv jakt etter leilighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Jeg har ingen erfaring med å nedskalere, men vi har bodd smått og sentralt i alle år. I sommer flyttet vi hakket mer usentralt og til litt større areal (men fremdeles «bare» 120 kvm på 4 personer). I den grad 15 min med t-bane til Oslo S kan kalles usentralt.
![]() |
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Jeg gjorde det før jul, men da nedskalerte jeg jo antall personer i husholdet også.
![]() |
#8 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Vi gjorde dette for snart 3 år siden.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Vi har ikke nedskalert, men flyttet fra leilighet til leilighet, med mye stæsj. Nye leiligheter har ekstremt lite bodplass. Det passer ikke vår måte å leve på, så vi flyttet fra en 1800-talls bygård med loft- og kjellerbod, til obosblokk fra førtitallet med det samme.
Sist redigert av Tallulah : 31-01-19 kl 17:12. Årsak: pølsefingre |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Veldig mange gode innspill! Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
heimføing
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?
Skjønner at det ikke er min by du skal til, men jeg bor ganske sentrumsnært og har det veldig stille. Ingen gjennomkjøringsveier nær blokka, og til tross for at det er ganske lytt her, så er det mest voksne enslige og par som ikke bråker eller har høylytte fester. Så det kan man sjekke ut før man vurderer å kjøpe.
Helt enig i alt dette. Trenger ikke ha gardiner, kun måsen ser inn i stua til meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Mange 4-roms leiligheter har to gode soverom og ett som er latterlig lite. Viktig å tenke gjennom om dere kan leve med det så lenge dere har to hjemmeboende barn, og hvem som som eventuelt skal ha det minste rommet. (Nå er jo dette noe man ser i mange hus også, men da har man kanskje en loft- eller kjellerstue som kan være sosial sone, sånn at små soverom ikke er like problematiske.)
![]() |
#15 |
Men først, kaffe!
Mens de bor hjemme. Mannen mente det var mest koselig om vi satte ned "teltpluggene" når de fortsatt bor med oss. Han mente det ville være noe tristere å pakke sammen når de har flyttet ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Spennende! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Jeg er oppvokst i leilighet eller rettere sagt terrasseleilighet og har selv kjøpt det i voksen alder. Det er utrolig digg med terrasse for den blir som et ekstra rom om sommeren.
![]() |
#19 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Jeg ville kanskje ventet til barna flyttet ut? Det blir jo fort mindre plass til privatliv i en leilighet og barna deres er vel i den alderen der behovet for det er størst? Kjenner ganske godt en ungdom (16) som flyttet fra hus til leilighet nå nylig og det var ikke mye populært..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Flytte fra hus til leilighet?Saken nå er at vi voksne sitter for det meste i bil, på vei til Oslo for å hente ungdommen. Det er så og si aldri noen ungdommer her, vi bor for langt borte. Kollektivtilbudet er ikke noe bra, og det er 20-30 minutter å gå til bussen hver vei. Så da velger de alltid å dra til venner som bor mer sentralt. De har begge holdt på med aktiviteter i Oslo, og fått mange venner gjennom dette, og nå også vgs. Så det er egentlig mer dette som gjør seg gjeldene. Det var helt fint å bo her når de var små, og hadde sine venner i nærmiljøet. Vi har all familie i Oslo også, så det er endel som trekker ditover. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|