|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Felles klasseregler?Viser til en artikkel fra dagens Aftenposten hvor Kaja Hegg fra Redd barna foreslår at det avtales felles klasseregler når det kommer til bruk av sosiale medier.
![]() |
![]() |
#2 |
Ad astra
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg tenker at selv om man setter felles klasseregler, så tilsier (min) erfaring kanskje at de foreldrene/barna hvor felles regler hadde vært mest nyttig, er de som først/oftest bryter reglene/er uenig i de?
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg er for drøfting, tenker at felles regler rett og slett ikke er praktisk gjennomførbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg synes heller ikke noe om det. Det er alltid noen som bryter, og som regel de samme som er grunnen til at regler blir diskutert, som Høst er inne på. I tillegg til at det er komplisert, som du sier Tjorven.
![]() |
#5 |
Tøff
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg og mannen min har ansvar for å oppdra våre barn. Punktum. Ikke trenger jeg unnskyldningen "det er slik fellesreglene er" og ikke synes jeg noe om konseptet.
![]() |
#7 |
Semiaktiv
![]() Sv: Felles klasseregler?
Ja, at foreldrene diskutere seg i mellom, for å få en realitetsorientering og høre om "alle andre får" faktisk stemmer, eller andre avklaringer, er nyttig. Jeg har snakket med flere foreldre om både innetider og aldersgrenser på filmer og spill, særlig i forhold til hva som er greit for foreldrene at ungene får lov til når de er hos oss. Og vi kan bli enige om hva som virker fornuftig, og holde oss til det. Men ingen felles regler nei, og jeg forlanger ikke at de andre foreldrene da skal holde seg konsekvent til det vil kom fram til. Det blir jo bare veiledende, for å ha en viss pekepinn på hvor nivået ligger hos andre.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Enig med røkla. Vår er faring er at de som får lov til veldig mye mer enn andre er også de som ikke er interessert i å rette seg etter et felles sett med regler. Og da kan det, hvertfall på de lavere trinnene når kidsa er veldig opptatt av hva som er rettferdig, skape harme i barnegruppa over at noen ikke følger reglene. Mye drama.
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg mener sånn primært sett at foreldre har rett til å selv mene hvordan de vil oppdra sine barn - men tenker og at klasseregler har vært veldig greit i blant - delvis fordi jeg selv er ganske streng, og opplever gang på gang at mitt barn ender opp "utenfor" til en viss grad. (her er det snakk om både Fortnite, Youtubekanal og evt Snapchat.)
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Felles klasseregler?Min erfaring er at det gjerne er de som er mest strenge som ønsker dette og da ønsker at resten skal følge deres regler. F.eks. mente 2-3 foreldre i en av mine barns klasser at vi skulle ha felles regler om at ungene aldri skulle se filmer med høyere aldersgrenser enn alderen de var. Mens det jo er lov å ta med unger som er yngre på kino for å se disse filmene sammen med foreldre. Jeg kan være med på at man ikke setter på disse filmene eller spiller spillene med høyere aldersgrenser når man har andres barn på besøk, men jeg syns at man skal få avgjøre hva ens egne unger er modne til å se sammen med foreldrene selv. Sist redigert av zinatara : 19-02-19 kl 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg syns felles klasseregler på ting som ikke har noen ting med klassen å gjøre er litt merkelig og det er også min oppfatting at det er de foreldrene som er "strengest" som vil at alle skal følge deres regler. Sannsynligvis for at de skal selv slipp så mye krangling med egne barn.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Felles klasseregler?
![]() |
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg syns man skal være forsiktig med å lage regler som man ikke har noen myndighet til å håndheve. Vi som foreldre er ikke bundet av noen regel som innføres av foreldremøtet på skolen, og jeg ønsker ikke å rette meg etter en regel jeg ikke selv syns er hensiktsmessig bare fordi flertallet i klassen syns det skal være slik. Diskusjon er bra, og oppfordring er selvsagt også helt fint, men å innføre regler om noe som det er helt frivillig å rette seg etter, er bare tull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
villende
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Det ligger en viss naivitet i forslaget om felles klasseregler, og jeg har vært en av dem som tidligere var blåøyd tilhenger av at foreldregruppen i fellesskap blir enige om hva som gjelder for klassen. Det har gått over. Mine barn, mine regler. Det gjelder spilltid, aldersgrenser på filmer og spill og bruk av sosiale medier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Når det kommer til spilltid er jeg ikke streng what so ever - så lenge de oppfører seg som folk, ikke bortprioriterer søvn, skole, venner (av mer analog art) osv osv - har jeg ingen problemer med at de spiller en del timer i løpet av et døgn.
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Vi er nok strengere enn de fleste ift spilltid, men jeg har aldri hatt noen forventning om at vi skal bli enige om dette på et møte og gjennomføre det likt. Nei, dette får man fikse selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
can-jur
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Felles kjøreregler for bursdag og kanskje en anbefaling om makspris på bursdagsgave er fint. Ut over det må de gjerne utforme regler. Vi bestemmer for våre barn helt uavhengig av det.
![]() |
![]() |
#18 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Felles klasseregler?Jeg ser ikke den store forskjellen mellom å regulere hvem man skal invitere i bursdag og hvem (i klassen) man skal være venn med på Snap eller andre sosiale medier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Felles klasseregler?Nei. Jeg vil ikke at andre skal etablere regler for oss. De som er strengere enn oss er jo helt nazi og de som er mindre strenge er jo uansvarlige, så det går jo ikke.
![]() |
#20 |
Semiaktiv
![]() Sv: Felles klasseregler?Noen ganger synes jeg det lukter litt av manglende evne/vilje til å sette grenser for egne barn. En far spurte på foreldremøte om vi kunne ha felles regel om at ungene ikke fikk sende meldinger (SMS tror jeg, eller generelt, de var 9 år, så det var før "alle" hadde snap) etter et bestemt klokkeslett på kvelden. Hans datter hadde nemlig problemer med å roe seg og få sove om kvelden, fordi det tikket inn meldinger lenge etter leggetid.
![]() |
|
|