|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Flere norske menn og damer, mange svært unge, har reist til Syria for å delta i krigen i Syra, eller for å slutte seg til IS-kalifatet. Man regner med at rundt 40 barn med norske foreldre befinner seg i Syria eller i flykningleirer. Nå har spesielt mange av kvinnene og barna deres havnet i flykningleirer, og mange av dem ønsker å bli hentet hjem til Norge.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?I denne saken føler jeg for å være ultrakjip. Jeg kjenner at jeg ikke hadde giddet å løfte en finger for de personene som med viten og vilje har dratt for å være aktiv eller passiv deltaker i krigshandlinger. (Jentene har vel ofte ikke deltatt selv, men blitt koner til krigere.)
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Ikke sant, Tjorven. Det er kjempevanskelig! Både etisk, moralsk og med tanke på ansvaret for barna.
![]() |
#4 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Det er kjempevanskelig.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg er på linje med tjorven. Det er veldig synd på barna,men det er det også på veldig mange andre barn som vi bør ta imot. Foreldrene deres har tatt kjipe valg og jeg synes faktisk ikke at dette er statens oppgave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?
Men vi har jo et ansvar for norske barn, også i utlandet? Mer enn andre flykningebarn. Hjertet mitt vil jo at vi skal ta i mot alle.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jo absolutt. Spørsmålet her er jo om vi skal gjøre aktive handlinger for å få dem til ambassaden/til landet. Til dels farlige oppdrag som jeg tenker at er vanskelig å løse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg er enig i at de skal straffes. Men en livstidsstraff for å ha tatt et dårlig valg som 15 åring? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Absolutt. De som er i flyktingleire er det vel ikke nødvendigvis veldig vanskelig å hente hjem, men absolutt kostbart.
![]() |
#10 |
villende
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg syns kvinner og menn skal behandles likt. Spørsmålet er hvordan vi hadde behandlet dem hvis de var gutter, og så ta det derfra. Egentlig tenker jeg at vi ikke skal nekte dem innreise, hvis de er norske statsborgere. Men jeg syns vel heller ikke man skal bistå dem i hjemreisen. Er man med på leken, må man tåle steken. At fremmedkrigere stilles for retten når de kommer hjem, er helt på sin plass. Samtidig tenker jeg at de bør jobbes en del med, hvis de først kommer tilbake til Norge. Blant annet bør det forventes at de tar et oppgjør med seg selv og det de har vært med på. Typ; hva i all verden tenkte du på?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Foreldrene kan bli, men om de ønsker kan vi hente barna og adoptere dem bort. :kjip: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Men det er jo ikke en realistisk løsning. Dette er barn med store krigstraumer, og jeg tror ikke det sitter masse foreldre klare for å ta på seg den oppgaven det vil være å ta seg av dem.
![]() |
#14 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Kan barna ha familie i Norge som kan ta seg av dem?
![]() |
#15 |
Be happy!
Var det ikke anslått rundt 40 barn? Og jeg vil tro de fleste foreldrene vil beholde barna hos seg. Eventuelt har disse barna besteforeldre eller annen slekt her i landet som kan ta barna til seg i noen tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
Mener du da at det ikke er å straffe barna? Å bli adoptert innebærer tap av biologisk familie og separasjon fra foreldre vil selvsagt være et tilleggstraume for barn vi må regne med allerede har gjennomgått mye.
![]() |
![]() |
#17 |
Be happy!
Nei, jeg ser ikke på adopsjon som straff. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Du ser ikke hvordan det kan være traumatisk for et barn å bli skilt fra foreldrene sine og sendt til noen fremmede på en annen side av jordkloden? Selv om de bor et uholdbart sted så er det fortsatt foreldrene, og det tryggeste disse barna vet om. Det høres så lettvint ut å bare "hente barna og adoptere dem bort". Som om de er noen pakker.
![]() |
#19 |
Be happy!
Hadde de bare vært pakker kunne vi jo bare latt dem være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg synes det er forskjell på å aktivt hente dem hjem (og betale for hjemreise) og å si at de får komme inn i landet hvis de reiser på egenhånd. Og så mener jeg at det er en selvfølge at de straffeforfølges hvis de kommer til Norge, men at straffereaksjonen muligens kan variere med alder på det tidspunktet du dro.
![]() |
![]() |
|
|