|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
rakkarpus
|
![]() Invaderende nabo - hva gjør man?Møtte på en nabo for kanskje 3 år siden. Første møte var ikke positivt. Jeg gikk tur med min hund forbi et hus. En liten hund stormer mot min hund. Den lille hunden står under min hund og prøver å bite. Jeg drar min hund bortover, den lille hunden følger etter oss og prøver å bite min hund.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 06-03-19 kl 13:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tøff
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Om hun kommer uanmeldt på døren må man jo bare åpne og se spørrende på henne. Om hun ber om å få komme inn, kan man enten si at det ikke passer, eller gå rett i strupen på problemet og si at man ikke egentlig ønsker noe nytt vennskap, at man har nok med hverdagen (eller noe lignende).
![]() |
#3 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?
Takk for svar. Tror jeg kommer til å gå for ærligheten ja, at jeg ikke kan gå turer med andre med hund. Og prøve å være mest mulig nøytral, DVs ikke smilende, og at man ikke prøver å løse problemer for henne. Prøve å svare med korte svar, bestemt, ikke hyggelig.
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Sånn i utgangspunktet vil jeg si at det at hun kommer på døra uanmeldt ikke gjør henne «invaderende». Det er ingenting galt med å komme på døra til folk. Det at du ikke liker henne og ikke har interesse av å tilbringe tid med henne, det er en annen sak. Da må du være ærlig når hun kommer på døren og når du ellers treffer henne.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Avvisning er lettare sagt enn gjort!
![]() |
#6 |
Eg har faktisk allereie ein nabo so eg har valgt unngåings-strategien på......Ho kjem heldigvis ikkje og ringer på, men når eg tilfeldigvis treff ho ute øser ho ut med negativitet om alt og alle. Alt er fælt og alle er idiotar, bortsett frå ho. Dette har ført til at dersom eg ser ho ute når eg har tenkt meg ut, så ventar eg til ho har gått inn i huset før eg går ut. Og dersom eg ser ho ved postkassene når eg parkerer med bilen, latar eg som eg plutselig får ein telefon og blir sittande i bilen med telefonen mot øyret til ho har gått.......På den måten har eg unngått samtalar med ho det siste halve året.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
Kanskje hun skriver innlegg om «unnvikende nabo» på et annet forum?
![]() |
![]() |
#8 |
rakkarpus
|
Det er akkurat det. Som ved siste "besøk", da jeg hadde sagt fra om at min samboer hadde varm mat. Da synes jeg det var greit å bruke noen ekstra minutter. Det er så rart, da hun sa at hun var så redd for at jeg hørte at hun hadde sagt hvor hun var den dagen (på et hjelpetilbud for folk med psykisk sykdom), sa hun også at det var så dumt at hun gikk rundt og sa det til alle. Vel, så la vær å si det da. Men man blir vel litt irrasjonell ved psykisk sykdom.
![]() |
#9 |
rakkarpus
|
Når man ikke har hatt kontakt på to år, og når man har møtt dette mennesket bare 4 ganger, synes jeg faktisk det er litt invaderende å bestemme seg for å oppsøke meg igjen, tilfeldigvis for å øse ut av seg at man har møtt veggen. Uten å si fra på forhånd.
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
Det synes ikke jeg, det er i grunn sånn man blir kjent med nye folk. At hun mangler litt sosiale antenner på hva man snakker om, det er jo veldig synd for henne. Det er du som må være tydelig på at du ikke er interessert. Om hun hadde vært en person du tilfeldigvis hadde mye til felles med og mye å snakke om med, så hadde du jo antagelig ikke opplevd det invaderende.
![]() |
![]() |
#11 |
I mål
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Jeg hadde helt ærlig følt det invaderende med hvem som helst som kom på døra bare for å prate, uten å ha spurt først. Jeg kjenner knapt noen det passer for. Når skulle det være? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
rakkarpus
|
Der er jeg også.
![]() |
#13 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Invaderende eller ikke, man kommer neppe ut av sånne situasjoner uten å være ærlig. Å ikke å gå ut av eget hus eller egen bil for å unngå et økende antall naboer kan jo neppe være hensiktsmessig i lengden.
Sist redigert av Niobe : 07-03-19 kl 08:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I mål
|
Det er jeg enig i. Jeg ville startet med å si at det ikke passer, rett og slett, hver gang. Om man ikke tar et hint, kan man jo være mer direkte, men det er jo mer ubehagelig da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Du skal ikkje sjå vekk frå det
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#17 |
Dei fleste av oss har nok ikkje så mange naboar vi vil unngå at det blir eit problem. Eg har berre den eine. Alle dei andre naboane mine er hyggelige og det er heilt greit å slå av ein prat når eg treff dei.
![]() |
#18 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Enig med Niobe i at du nok må si i fra så ærlig og tydelig som du kan hvis du ønsker at hun ikke forsøker å prate med deg/kontakte deg igjen. Det høres ut som om hun ikke klarer å lese de signalene selv. Ikke alle klarer det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
rakkarpus
|
Takk for fint svar.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Jeg hadde også opplevd det invaderende, men jeg tenker på meg selv som en med ekstremt lav terskel. Så jeg er enig med Niobe, men i praksis hadde jeg sikkert flyttet.
![]() |
![]() |
|
|