|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I endring
|
![]() Særemne/fordypningsoppgaveDa var tiden i "studiet" mitt kommet for å begynne på denne fryktede oppgaven. Vi har fått en liste med emner hvor ingen fanger 100%, jeg har en nødløsnings problemstilling og det er: I hvilken grad er moderne fantastisk litteratur i slekt med eldre litteratur?
![]() |
#2 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveDu kan sammenligne Snøsøsteren med en annen barnebok om døden? F.eks. Farvel, Rune av Marit Kaldhol. (
![]() |
#3 |
Ad astra
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveHvordan er døden fremstilt i barnebøker over tid? Var det annerledes før? Er det mer behov for slike bøker nå? Begynte å tenke litt rundt dette for noen år siden, da en bekjent kommenterte at barn i dag ikke møter døden på samme måte som da hun vokste opp, hvor man gjerne slaktet dyr på gård, hadde eldre hjemme og stelte for dem osv. Kan det være noe?
![]() |
#4 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveFor min egen del ville jeg tenke på å konsentrere spørsmålet du skal utrede så mye som mulig. Spørsmålet du har stilt er veldig schvært, og man skal til og med gradere i "hvilken grad"? Antar du har noen forventninger til antall tegn el.l. For min egen del synes jeg det kan være viktig å legge gode (snevre) rammer fra start. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I endring
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgave
Den nødløsning problemstillingen over her er det norsklæreren som har laget, sammen med åtte andre slike. Rammene er enten 2000-3000 ord skriftlig eller 12-15 minutter muntlig.
![]() |
#6 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveDet synes jeg er ganske lite ord, med tanke på at du skal ha forord og etterord og alt det der. Da er min mening at det er lurt å ha en ganske konkret og smal problemstilling, og noen klare spørsmål du definerer at du skal svare på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveEnig med charlie. Ein mest mulig spissa problemstilling, og ikkje for mange bøker. Snesøsteren må jo være bra, den er nye og "ubrukt". Ikkje frykt oppgava. Du er god på å skrive. Den har eit veldig dårlig rykte, men det er ikkje noko problem tyfon deg å fikse den. Fordypningsemne heiter det jo no, og det er derfor du skal velge smalt, for å få fordypa deg.
![]() |
#8 |
I endring
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveDette kommer til å gi meg grå hår! Jeg kommer jo til å gjøre det så mye lettere for meg selv med å velge en av de ferdige problemstillingene, men det er ingen av de som roper på meg.
![]() |
#9 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveKva får du grå hår av konkret? Oppgåva, problemstillinga, eller?
![]() |
#10 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveDu kan jo forenkle det litt og se på ulike barneskildringer i utvlagt litteratur, du kan se på det i forhold til døden og se på brødrene løvehjerte og snøsøsteren, eller du kan se på hvordan barnerskildringer har utviklet seg historisk. Musikk fra en blå brønn av Torborg Nedreås er et nydelig stykke litteratur som ganske tidlig har en barneskildring som er litt mer mangefasettert enn de gamle og mer tradisjonelle portrettene der gutter var tøffe og jenter var pene.
![]() |
#11 |
I endring
|
Oppgaven med å fordype seg i et emne er grei og overkommelig, det som gir meg grå hår er det at vi har fått ni "ubrukelige" (for meg) problemstillinger. Som gjør at jeg sitter igjen med å måtte lage en problemstilling selv samt emnebeskrivelse. Noe som gjør at jeg egentlig lager meg mer arbeid en nødvendig, men kanskje jeg bare må gjøre det for å kunne skrive en oppgave som jeg selv kan stå inne for.
![]() |
#12 |
I endring
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveDøden i barne- og ungdomslitteraturen - fra tabu til bestselger listene, hvordan påvirker denne endringen barn og unge?
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() |
#14 |
rakkarpus
|
Enig.
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveDersom eg var norsklæraren din, ville eg råda deg til å ikkje bruke «tabu» og «bestselgerlistene» for det trur eg ikkje kan dokumenterast. Brødrene Løvehjerte frå 1973, Farvel Rune frå 1986 er eksempler på det motsette. Eg trur du kan få ei god problemstilling ved å plukke bøker frå ulike tiår. Men ikkje bruk ein tittel der du har konkludert.
![]() |
![]() |
#16 |
I endring
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveOk, jeg innser at jeg kanskje gjør det mye enklere for meg selv om jeg går for en av de ferdige problemstillingene fra læreren.
2004 og 2008 Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen Sist redigert av Frøy : 07-03-19 kl 05:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
rakkarpus
|
Finnes det ikke undersøkelser som er gjort allerede? Hvor lenge har du på deg? Undersøkelser bør vel være vitenskapelige og, så man kan stole på tallene.
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveEi slik spørjeundersøking er ei masteroppgåve og ikkje ei fordjupningsoppgåve, i arbeidsmengde, altså!
![]() |
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveMen kva liker du best? Liker du best å lese bøker og analysere dei eller liker du best å skrive om samfunnsrelaterte tema som motivasjon til lesing hos ungdom? Det blir to veldig forskjellige oppgåver.
![]() |
![]() |
#20 |
I endring
|
![]() Sv: Særemne/fordypningsoppgaveJeg liker vel egentlig best å lese bøker, analysere og sammenligne. Men for å få til en bra oppgave må jeg ha en bra problemstilling og jeg klarer bare ikke å få det til, ser jo at oppgaven begrenser seg veldig med 2000-3000 ord og innlevering 27.mars. Må bestemme og få godkjent eventuell egen problemstilling til tirsdag.
![]() |
|
|