|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ekstremt trøtt
|
![]() Dugg/is på utsiden av vinduVi skal bytte ut alle vinduer i huset og vindusleverandøren anbefaler 2-lags vindu med u-verdi på rett over 1,2. Han mener at 3-lags ikke er bra for det kan fort bli dugg og is på utsiden av vinduet. Jeg synes det høres rart ut siden byggeforskriftene sier u-verdi på under 0,8.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduJeg tror det er veldig vanlig at det kommer dugg utenpå nye vinduer. Jeg googlet det da jeg fikk helt sjokk av at de nye vinduene hadde dugg på seg på morgenen - trodde jeg hadde blitt svindlet.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduDugg på utsiden er jo et kvalitetstegn det, da isolerer det godt.
![]() |
#4 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduJeg ser at det krever en viss plassering for at det skal skje.
![]() |
#5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduVi byttet i 2006, får noen ganger dugg på vinduene som er sør og vestvendte. Jeg ser ikke problemet. Andelseier to hos oss har vinduer fra 1920 med dugg på innsiden, det er et problem for de, og sikkert etterhvert for oss.
![]() |
#6 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduJeg fikk beskjed i butikken at vi like godt kunne velge tolags fremfor trelags vinduer. Han som skulle selge mente at huset er så dålig isolert fra før at det ikke er nødvendig med dyrere trelags vinduer. Vi har så tynne vegger at det ikke er vinduskarm, sånn for å sette det litt i perspektiv.
![]() |
#7 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduVinduer med u verdi på 1.2 er godt isolerte vinduer som føles komfortable i mine øyne. Usikker på tilbakebetalingstiden på å velge u verdi på 0.8 istedenfor 1.2. Den kan være mange år. Tror ikke komforten vil oppleves dårlig på noen av de. Blir en vurdering av Capex mot Opex mot tilbakebetalingstiden.
![]() |
#8 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduVi har fått et tilbud på 2-lags og venter på tilbud på 3-lags. Vi får se hvor stor prisforskjellen er før vi bestemmer oss.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduVi har trelags vinduer, og opplever noen ganger dugg på utsida, tidlig om morgenen og i kveldingen. Noen få ganger i året er det is også. Dette skjer veldig sjelden, og varer kort tid, jeg ser det ikke som plagsomt, gleder meg heller over at vinduene isolerer godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduJa, det kan nok være perler for svin å ha trelagsvinduer i et hus med vegger som papir.
![]() |
#11 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduVi isolerer hele huset ekstra siden vegger på innsiden og utsiden blir byttet så for oss vil det kanskje ha litt å si hvilke vinduer vi velger
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduHusk bare å velg samme type vindu til alle vinduer i samme rom. Det er litt fargeforskjell på 2- og 3-lags vindu som kun vises når de står side og side, og muligens i samme rom. Vi har byttet vindu i to av tre etasjer, og har valgt 2-lags vinduer på soverom og 3-lags på fastkarmvinduene i stua. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduVi har fått tilbud på 3-lags også nå, og hvite istedenfor bomull. Ble noe ekstra, men ikke så ille som fryktet. Vi har kun ett vindu som ikke skal byttes for det er bare et par år gammelt. Fargeforskjell har jeg ikke tenkt på, men der får vi eventuelt se hvordan vi skal løse.
![]() |
#14 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dugg/is på utsiden av vinduJeg leste nettopp at dugg på utsiden er tegn på god kvalitet på vinduene, og at dugg på innsiden ikke er det? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|