|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig måte?Matserveringen i Hiawatas konfirmasjon volder meg mye hodebry. Vi skal lage mye selv, fordi det er en del ulike allergier i familien, pluss noen vegetarianere og av den eldre garde som syns en del moderne krydder og grønnsaker er litt skumle. Vi blir en del gjester, kanskje mellom 30 og 40, og jeg prøver å komme opp med en måte å merke rettene på som gjør at ikke jeg må stå ved buffeten og forklare alt. Eller kanskje det rett og slett ER enklest? :grubler:
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mHva med sånne kort som du krysser av på, a la dette?
![]() |
#4 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mJeg hadde satt mest pris på hva det inneholder fremfor er fri for. Rett og slett fordi det er slik jeg er vant til å lese ute i restauranter, menyer osv forøvrig.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mHerregud, nå ser jeg at en av tingene på de kortene er "karbohydrater per stykk".
![]()
![]() |
#6 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mJeg ville merket alle kun med allergener og kanskje merket dem som er vegetar. Jeg tror jeg ville droppet krydder og andre særheter, for å være ærlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig m
Dette.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mJa, tomater og salatblader ser man jo at er der, så det får gå tenker jeg. Og der er det ikke snakk om allergi. Løk og hvitløk kan jeg være grei og merke.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mDe bruker sånne kort på alt av mat i kantinen jeg spiser i for tiden, ser jeg. Utrolig lang liste på kortene!
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mNei, og det kan jeg jo ikke ta hensyn til her. Vi har forresten en diabetiker i familien, men vedkommende er flink til å ta vare på seg selv.
![]() |
#11 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mHvis det er noe krem- og melkegreier som er laktosefritt, så er det svært takknemlig om det er opplyst om at det er brukt laktosefri fløte/melk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig m
Her er det snakk om melkeallergi, så det holder ikke med laktosefritt, dessverre. Eller, det gjør det for deler av selskapet (meg), men jeg har kontroll på meg selv. Men godt poeng, jeg skal ha i bakhodet der det evt. er brukt laktosefri melk og merke det. Det kan jo være fler jeg ikke vet om. Men hvordan gjør jeg det da, om det andre skal merkes hva som er i, og dette hva det er uten?
![]() |
#13 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mEn lapp med "laktosefri" hadde holdt for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mJeg tror det blir veldig forvirrende om noe skal merkes MED og noe UTEN. Da må jeg heller ha to kryss på "inneholder":
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mEn linje for "vanlig melk" og en for "laktosefri melk" som kan krysses dersom maten inneholder det.
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mDeg er ein del dekorative kort i ulik stil, viss du søker på
![]() |
![]() |
#18 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Hehe, som mor til diabetiker ville jeg satt pris på akkurat den:-o
![]() |
#19 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Ref svaret mitt over, så hadde jeg nok ikke stolt allverdens på "hvermannsen" sin utregning når det gjaldt min sønn, men samtidig vet vi hva som er ca i ulike retter og matvarer, så hvis en kake plutselig skulle ha veldig lite karbohydrater ville det ført til et spørsmål fra meg om de hadde benyttet kunstig søtning i den feks.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig mJeg kommer IKKE til å merke noe med karbohydrater. Greit nok om det hadde vært et offentlig arrangement, men dette er en konfirmasjon. Det er en viss forskjell på å få i seg nøtter for en nøtteallergiker, enn at den voksne diabetikeren skulle lure litt på hvilken kake med færrest karber.
![]() |
|
|