|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er jeg for eller mot vindkraft?Ja. Det er altså det store spørsmålet. Jeg ser både positive og negative sider med det, men mangler noen gode argumenter. Noen som har lyst å dele sin mening? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er jeg for eller i mot vindkraft?Her er jeg også delt.
![]() |
![]() |
#3 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Er jeg for eller i mot vindkraft?10 terrawatt timer norsk vindkraft vil i 2025 kunne redusere utslippene med fem mill. tonn CO2 - Dvs 10 % av Norges utslipp. Vi trenger å få 90 TWh fra fossil til grønn energi. Så kan man gjøre det på andre måter enn vindkraft, naturligvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er jeg for eller i mot vindkraft?Personlig, følelsebasert argument: Jeg tenker alltid at jeg er i en fremtidsverden og blir omtrent like barnslig glad for å se vindmøller som jeg blir for å se palmetrær.
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Er jeg for eller i mot vindkraft?
EU har satt grenser for støy, som skal overholdes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller i mot vindkraft?Det er et veldig godt spørsmål! Det er fristende å tenke at kostnaden med hav-vindmøller bare er midlertidig og at det er dumt å smelle opp masse landbaserte vindmøller og ødelegge fri natur for bestandig (ikke bare møllene, men også anleggsveier og permanente veier), og så om 10 år så tenker alle at "herregud, tenk at vi bygde på land, nå som det er SÅ billig å bygge til havs!?"
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
DET tror jeg ikke noen er.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Jeg er for, men jeg hadde sikkert blitt litt grinete om noen satte opp et par rett utenfor huset mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Jeg er for vindkraft, av de årsakene som er nevnt av Charlie. Og som Tallulah blir jeg også glad av å se vindmøller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Hvis jeg har forstått det riktig så er det mye tysk og generelt utenlandsk eierskap til vindkraftutbygging i Norge. Sånn må det nødvendigvis bli, med denne typen investeringer (lav, men forutsigbar margin over mange år) kombinert med norsk skatteregime som premierer utenlandsk eierskap. Det er en villet politikk, gitt at man vil ha formueskatt.
![]() |
#14 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?
Jeg er for Heilos (og danskenes) versjon av vindkraft. Det bør være mulig å etablere økonomiske incentiver for slik satsing, og mindre anlegg er muligens også mindre attraktivt for utenlandske eiere.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Men stort sett mindre økonomisk, og dette er marginale anlegg, særlig i Norge, der de må monteres i huttaheita.
![]() |
#16 |
Permakulturell
|
Mindre risiko også, da. Jeg vet nok for lite om hvorvidt de må monteres i huttaheita eller ei, men tror det finnes flere alternativer for småskala produksjon.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Det er nettopp skala som har gjort at man har fått prisene ned (og det som kanskje er grunnen til av prisene på havvind ikke vil komme ned tilsvarende, fordi det der må bli mer skreddersøm?
![]() |
#18 |
Off the map.
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Går det an å ha en liten en i hagen? Det har jeg aldri sett, men hvorfor ikke? Hvis en stor en lager kraft til 1000 husstander burde det gå an å få noe ut an en hagempdell ala flaggstang? ( har ikke peiling, bare lurer)
![]() |
#19 |
Tøff
|
![]() Sv: Er jeg for eller mot vindkraft?Jeg synes det er rart det ikke satses på kraftproduksjon i hav med all den offshore kunnskapen vi har i Norge. Da kunne man jo fått til et grønt skifte uten å miste arbeidsplassene. Det er alltid dyrt i starten, det er jo når det satses stort kostnadene går ned. Hva er det jeg ikke får med meg?
![]() |
#20 |
Ser lyst på livet
|
Det jobbes med Havmøller, men det må være trygt for dyr og mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|