|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Du som kan drivhus?Eg har lenge drøymd om drivhus. Nå har eg 10K som eg kan rettferdiggjere å brukt på noko slikt.
![]() |
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du som kan drivhus?Jeg har hatt drivhus i mange år. Det er lurt å ha automatisk lufting i taket. Vi har støpt gulv og det er superpraktisk, men det er sikkert ikke alle som er handy nok til å gjøre det, du kan jo vurdere. Har sluk i gulvet, og en drueplante i hjørnet som ikke er støpt (rett i jorda). Mitt er i underkant av 10 m2, en fin størrelse.
![]() |
#3 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Du må bestemme om du vil ha polykarbonatplater eller glass, og tenke over hva slags underlag du skal ha i det, om du vil plante rett i jorda eller hva. Ellers er det vel lurt å kjøpe så stort du bare har mulighet til - det blir fort fullt. Mitt er 10,8 m2 og allerede litt for lite etter to sesonger.
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 29-04-19 kl 00:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
can-jur
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Jeg har et lite et og savner kanskje mest automatisk lukking/åpning.
![]() |
![]() |
#6 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?
Det er ganske greit å ettermontere på de fleste, da? Eller er det ingen vindusluke? Mitt nærmeste hagesenter har flere varianter, inkludert de jeg fikk ettersendt av min drivhusforhandler... Kunne altså bare kjøpt dem lokalt.
![]() |
![]() |
#7 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Takk for innspel. Dette med fundament/ rett på bakken er noko vi har diskutert og, og der må eg gjere mykje meir research. Fordelen her vi bur er at vi har veldig næringsrik jord. Og det ser eg når eg bruker jord frå grunnen i pallekarmer, samanlikna med «hagesenterjord» som må gjødslast. Samtidig vil jo fundament gi mykje meir solid konstruksjon PG noko slm varer lenger.
![]() |
![]() |
#8 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Jeg har ikke erfaring med helt billige, typ byggevarekjede, men så lenge konstruksjonen virker solid og det forankres ordentlig, så hadde jeg glatt gått for det for å få mest mulig plass. Jeg ville prioritert minst ei lufteluke, gjerne to, og så er det greit med enten polykarbonat eller sikkerhetsglass med unger i hagen. Polykarbonatplater er jevnt over dyrere, etter hva jeg kan se.
![]() |
![]() |
#9 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Jeg har akkurat skaffet et billig 6m2 drivhus fra Plantasjen (dvs. fått av mannen i rundtårsgave), Vi har meget næringsrik jord, så jeg har valgt å kun sette det på bunnsviller av tre.
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Nå ser eg at eg kanskje har moglegheit til å auke budsjettet ein del. Eg har bestilt katalog frå Grønt fokus og kjenner eg sikler veldig på noko ala det du beskriv, Matilda.
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Eia, eg har og fulgt med på finn.no i fleire år, men det med brukte drivhus er vrient. Har inntrykk av at enten er det nesten nypris eller så er det skrot som har ramla frå kvarandre.
![]() |
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Du som kan drivhus?Kva slags erfaringar har folk med tanke på plassering? Eg kan velje mellom morgensol fram til ca. 15 og ettermiddagssol frå ca. 12. Eg trur den siste plassen som er best egna? Men morgonsolplassen har mykje betre tilgang på vatn enn ettermiddagssolplassen.
![]() |
![]() |
|
|