|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
heimføing
|
![]() De ordene Erna brukteJeg ville ikke brukt akkurat de ordene, er vel det mest kjente Erna-sitatet.
Syns jeg ser det. Fisketrailerne skal over fjell og langsmed fjorder. Tipper det tar mer enn femogtyve år å lage selvkjørende veier til Husøya, til Tromvika, til hvilket som helst sted på yttersida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De ordene Erna brukteJeg lurte helt seriøst på om hun var rusa da jeg leste det der.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteJeg lurer på om hun egentlig vet hva autonom betyr. Sånn annet enn i ordboka.
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteNå mener jeg en del om å bygge tog til Tromsø, men det er jo mulig å holde debatten på et saklig nivå allikevel. Jeg tror at autonome trailere i kommersiell drift over så lange avstander er relativt langt unna.
![]() |
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De ordene Erna brukteKanskje hun har brukt svadagenerator?
![]() |
#6 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De ordene Erna brukteAu.
![]() |
#7 |
Ute på tur
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteJeg tenker de fleste på FP ikke har fantasi nok til å tenke hvordan tenknologien, robotiseringen, automatiseringen er om 20 til 25 år, meg selv inkludert. Det er jo kjempelenge til. Det finnes allerede mange ulike typer selvkjørende fartøy, Ruter tester autonome busser, når sikten er for dårlig så lander flymaskinen og ikke piloten etc.
![]() |
#8 |
Ad astra
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteUtviklingen 20 år frem i tid er nå en ting, jeg tror så gjerne at på veier med god standard og merking vil biler kunne "kjøre selv" på ett tidspunkt. Kjører Tesla selv og det funker i og for seg på enkelte veier allerede.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteFlymaskiner som lander på flyplasser og busser som kjører på gode byveier kan ikke akkurat sammenliknes med trailere som skal kjøre på svingete, dårlige veier over veldig lange strekninger.
![]() |
![]() |
#10 |
Ute på tur
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteHvem sier det må være veitransport? Droner som flyr til hubber på litt mer sentrale lokasjoner. Jeg er godt kjent på Senja som er eksemplet her. Poenget mitt er at ting kommer til å endre seg på en måte vi kanskje ikke kan gjette nå. Det ble brukt noen millioner på å utvikle et billettsystem for offentlig transport i Oslo for 15 år siden ca. Nå betaler "alle" billetten sin med mobilen. Jeg tror ikke noen kunne gjette det for 15 til 20 år siden.
I have learned that to be with those I like is enough. Sist redigert av Martis : 07-05-19 kl 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ad astra
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteJeg ler på ingen måte av Erna altså, men på akkurat dette området tror jeg svært mange ser på mulig utvikling med utgangspunkt i områder med betraktelig "lettere" geografi, bedre nåværende veistandard og infrastruktur og mer stabilt klima enn Nord-Norge, for å si det slik. Det finnes massevis av muligheter her nord, men det finnes jaggu meg massevis av begrensinger også.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteNå skal jo ikke togskinnene gå ut til det ytterste nes uansett, det blir vel mer riktig å sammeligne med det som kan gå på E6 og andre stamveier. Ikke for det, jeg kjenner ikke til E6 og andre hovedveier nord for Trondheim, men om det ligner på E39 i Sogn og Fjordane, så venter jeg spent på å se hvordan autonome trailere skal klare seg der også.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteJa altså. Det kommer til å skje helt vanvittige ting i transportsektoren de kommende årene. Det er garantert. Men vi kan ikke legge alle planer døde for å vente på noe vi ikke vet hva er. Eller kan vi det?
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteHaha, ja, jeg også!
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: De ordene Erna brukte
Det er den ene vinklingen. Den andre er at det er temmelig idiotisk å investere massivt i noe vi har en veldig sterk anelse om er utdatert om kort tid...
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteAv rent egoistiske årsaker håper jeg jo at tog er et fremtidens transportmiddel, men jeg er ikke riktig sikker på om det gjelder jernbane fra Fauske til Tromsø altså.
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteMen noen stor taler, er Erna altså IKKE, der er jeg enig med HI. Men budskapet akkurat her er ikke helt bortevekk, nødvendigvis.
![]() |
#19 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: De ordene Erna brukte
Hvorfor tenker du at det ikke er mulig?
![]() |
#20 |
Leser
|
![]() Sv: De ordene Erna brukteDet er helt umulig å vite hva som skjer i fremtiden. Vi har masse utfordringer forran oss som går på ting vi ikke kan vite helt sikkert. Men vi må ikke stoppe opp av den grunn.
![]() |
|
|