|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Tenkte bare å skrive ned noen tanker om vekten min. Litt greit å gjøre en oppsummering for meg selv.
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Fysisk aktivitet er bra for kroppen, men det betyr ikke veldig mye for vektnedgang. Da er det inntakskontroll som gjelder. Vite hva man spiser. Spise til måltidene høres smart ut. Evt ha snacks som kan tåles ifht kaloriregnskapet (feks rå grønnsaker, gulrøtter osv, om du kan spise det). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Det er vel sunnere å være litt overvektig men i god form enn å være normalvektig og i dårlig form (men selvfølgelig ditto verre å være overvektig OG i dårlig form).
![]() |
![]() |
#4 |
Glad
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg sliter med kiloer som ikke vil av uansett hvor sunt jeg syns jeg spiser. Jeg har nå begynt å være mer aktiv og løfte vekter. Det viktigste er jo likevel kostholdet. Planlegger nøye hver dag hvor mange måltid jeg skal spise, og bruker Lifesum til å holde oversikt over proteinene. Som Floksa sier er det bedre å spise protein enn karbohydrater for å holde seg mett. Så jeg har gjort store endringer i kosten de siste par ukene. Regner ikke med at jeg går så mye med likevel, men jeg bør iallefall ikke gå mer opp. En annen effekt er at jeg føler meg bedre generelt.
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)
Jeg er ikke sulten. Det er kun da jeg gikk på kortison jeg var sulten (og da ble jeg heller ikkke mett). Var heller ikke sulten da jeg gikk ned 20 kg, men maten var veldig kjedelig. Det var vanskelig å spise ute. Jeg er glad i å lage mat, og det var også vanskelig på Grete Rode. Jeg blir nok å avvente å gjøre mer til jeg slutter å gå ned på det (lille) jeg gjør.
![]() |
#6 |
Glad
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg har også blitt bevisst på alle små kilder til kalorier, feks et par øl i helgene, kremis og noen sjokoladebiter her og der. Må bare si at denne uken har vi kun spist sunn mat laget fra bunnen, og det viste seg å være langt mindre vanskelig enn antatt. Og når jeg har lagt en dagsplan og samtidig ikke er sulten, er det lettere å avstå fra fristelsene.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Kroppen din er faktisk ikke en maskin der du har full kontroll på forbruket av energi, og de som forteller deg at det er slik lurer deg for å tjene penger. Den er tvert i mot laget for å tilpasse seg variert energitilgang, og det er derfor ikke mulig å reellt ha kontroll på inntak/forbruk. Fordi kroppen er slik, og du ikke kan bestemme over den, er det ikke så veldig rart at de som holdt deg slank før ikke holder deg slank nå lenger. Kroppen forandrer seg konstant, og det påvirker forbrenning og forbruk.
![]() |
![]() |
#8 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg var ganske hverdagsaktiv før. Det hadde mye å si for hva jeg kunne spise. Jeg vet at trening er gram og kosthold er kilo, men overgangen fra hverdagsaktiv til sofasliter gjorde at kiloene kom på. Jeg måtte redusere matinntaket kraftig for å ikke fortsette å legge på meg.
Mens jeg aldri blir mett på kun pålegg. Noen kan rett og slett ikke fungere uten karbohydrater. Jeg er enig i at det kan være lurt å redusere inntaket, men lavkarbo/karbofritt er ikke for alle
![]() |
#9 |
Off the map.
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg tror nok vi må tilbake til Grete Roede. Det trenger ikke være bokstavlig talt, men som en rettesnor. Tallerkenmodellen, 1/4 protein ( renest mulig mat og oftest magert, men også fet fisk) 1/4 potet/ris/pasta og halve tallerkenen grønnsaker. Gulrot, eple, pære, liten youghurt til et par mellommåltider. Grovt brød og knekkebrød til lunsj, frokost og kvelds. Tell gjerne kalorier i starten, men det skal ikke være nødvendig hver dag.
![]() |
#10 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Hvor overvektig er du? Dersom du ligger på bmi mellom 25 og 30 så er det vel så helsebringende å komme i god form som å gå ned i vekt. Dette har jeg fra en ernæringsfysiolog. Det er slik at når man slanker seg så setter kroppen ned forbrenningen, og i tillegg trenger man en endel mindre mat når man er lettere også, så når man er ferdig å slanke seg må man spise mindre enn det man gjorde før man begynte å slanke seg. Urettferdig, men sant.
![]() |
#11 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg har også samme erfaring som Floksa om at det er enklere på lavkarbo, for jeg blir ikke så innmari sulten. Og jeg går mye lettere ned på dette kostholdet enn på lavkalori alene. Jeg tror (og mener jeg leste noe på forskning.no om dette også) at det varierer fra person til person hvilket kosthold som er enklest å slanke seg på, så man må finne sin metode. Problemet er vel etterpå. Jeg planlegger å være litt lavkarbo i kostholdet etter jeg er ferdig også, for å se om det er enklere å holde vekten denne gangen. Jeg har slanket meg skikkelig en gang tidligere, gikk ned 15 kg, og disse kom snikende på igjen.
![]() |
#12 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)En annen fordel med lavkarbo (for meg), er at det er skikkelig GOD mat det man spiser. Man dropper jo bare tilbehøret (ris, pasta, brød, poteter) som ikke egentlig er det som smaker godt i seg selv, og spiser mer av det andre. I tillegg er det ingen hemmelighet at fett hever smaken og fett er jo tillatt på lavkarbo, så man kan spise både saus og dressinger etc. Ulempen er at det krever litt arbeid i begynnelsen, mange føler at "alt" må legges om fordi de har fylt på med karbohydrater for å bli mett tidligere. Det kan også føles omfattende å lage maten, særlig om man lager vanlig mat til resten av familien i tillegg og noen av rettene krever en del arbeid - særlig dersom man holder på at man skal spise ting man spiste før (altså om man fortsatt vil spise "brød", "pizza" og "pasta" etc. men da altså hjemmelagde lavkarbovarianter). Imidlertid finnes det hauger av nettsteder og kokebøker som kan hjelpe og man kommer rimelig fort inn i det. Sist, men ikke minst, kan et lavkarbokosthold bli dyrere. Proteiner, pålegg og grønnsaker koster jo mer enn pasta/ris/brød/poteter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg går også lettere ned i vekt på lavkarbo, men ulempen (som gjør det totalt ikke verdt det for min del) er at jeg også blir fullstendig ute av stand til å være aktiv. Jeg får virkelig null energi.
![]() |
![]() |
#14 |
villende
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Først og fremst må du finne et kosthold du klarer å leve med også etter du har slanket deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg tror også du må finne et kosthold som fungerer over tid. Min erfaring med Grete Roede for mange år siden var at det var effektivt, men litt lite mat til å leve på over tid. I fjor da jeg tok tak i egen vekt gikk jeg til ernæringsrådgiver for å få faglige råd om hvordan jeg kunne sette sammen et kosthold som jeg kunne gå ned i vekt på, men også leve med videre. Altså mer en "livsstilsendring" enn en kur. Jeg har en plan med måltider som er grunnlaget mitt, men har nå såpass kontroll på hvor mye som er i ulike matvarer at jeg sjonglere, og middag har jeg ikke plan på. Jeg har gått ned ca. 17 kilo på et år, så det går absolutt ikke fort, og jeg kunne sikkert vært enda mer konsistent og gått ned raskere, men for meg er det bedre for både kropp og hode at det går relativt rolig for seg så jeg ikke havner i en jojo-situasjon igjen.
![]() |
#16 |
Leser
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg er på (ett eller annet nivå) imponert over kroppen min. Før småspiste jeg hele tiden (vi har mye snop på jobb blant annet). Dette gjør det jo veldig tungt å telle kalorier, så jeg bestemte meg for å spise kun faste måltider. Innerst inne tenkte jeg kanskje at "Hei! Her blir jeg sikkert å gå ned - kommer ikke til å greie å stappe i meg så mange kalorier når jeg har faste måltider", men neida. Holder akkurat samme vekt.
![]() |
#17 |
♡
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg har vært overvektig og drevet med jojoslanking og skippertakstrening (cardio) som ikke har gitt varige resultater.
![]() |
#18 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Det er vel egentlig ikke så rart om du går opp i vekt med styrketrening, for som Hønni sier over, veier muskler mer enn fett.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Jeg tror mye vektgreier styres av hormoner. Og hormoner påvirkes av så mye: Søvn, næringsopptak, mangel på næringsstoffer, stress....). Jeg tror også at forbruket gjennom dagen styres mye mer av hva som er "hvileaktivitet" enn av "mosjon". Altså: Om du er frisk, kvikk og i god form, så rører du deg mer hvert eneste minutt gjennom dagen. Du bruker mer muskler på å sitte rett på stolen, justerer stilling oftere, går med mer spretne steg og gjerne fortere, tar trappen oftere, reiser deg lettere for å hente noe, tar mindre snarveier, labber mer rundt hjemme før du setter deg ned for kvelden, står og går mer i møter, gestikulerer mer og hviler mindre. Altså er helsegevinsten av trening ikke det du forbrenner under treningen, men hva det gjør med kroppen din.
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)Angående lavkarbo: Jeg lever i ketose i perioder, fordi jeg trives så godt med hvordan kroppen har det da. Det med energi er en overgang, etter et par uker så har jeg mye mer energi enn uten (jeg er der nå, og jeg er helt hvit tornado!
![]() |
|
|