|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatVi fyrer med parafin, og må pga. lovendring slutte med dette innen 1.1.2020.
![]() |
#2 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatJeg vet ikke, altså, men hvis du ser på det på litt lenger sikt, så har du tjent inn varmepumpen etter 8-9 år. Det største spørsmålet for meg hadde derfor vært hva investeringen gjør med verdien, gitt at jeg hadde økonomi til å løfte engangskostnaden ved varmepumpe, så klart.
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatMen hva er så stas med varmepumpe, da? Den er jo stygg inne og stygg ute, og så lager den vel litt lyd?
![]() |
#4 |
Peppy!
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatJeg tenker som Candy. Jeg synes også det er et pluss at varmepumpen fungerer som aircondition på de varmeste dagene. Jeg synes også noen av varmepumpene ser helt ok ut, særlig de som monteres i gulvhøyde, og ser omtrent ut som en panelovn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatJeg synes ikke varmepumpe er stas i det hele tatt, men det er etter mitt syn det beste alternativet nå. Jeg er utrolig skjør på konstant lyd og har terrorisert varmepumpeselgere i årevis, men jeg har funnet ut at det må i boksen "ting jeg må leve med".
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatGulvhøyde? Hmm, det ble ikke nevnt. Det hadde jo vært mye bedre.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatJeg syns heller ikke varmepumper ser særlig fine ut, men hadde vært meget skeptisk til å kjøpe hus med oppvarming som baserte seg på bioolje. Det er ikke helt uproblematisk for miljøet, selv om det er bedre enn vanlig olje. Jeg syns ikke olje er en langsiktig løsning.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatFordelene med bioolje er færre utgifter nå pluss at da slipper vi varmepumpe. Ikke særlig saklige argumenter, men ...
![]() |
#9 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatBasert på råstofftilgangen, nåværende og kommende politikk, og klimakravene industrien og transportselskapene setter seg selv, så vil jeg spå at prisen på miljøvennlig bioolje kommer til å stige kraftig i årene framover. Du vil fortsatt kunne få tak i relativt rimelig bioolje/biodiesel hvis du godtar palmeolje eller matolje/olje som er dyrket på bekostning av matvekster (eks raps).
![]() |
#10 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatJeg kan ikke noe om bio-olje, men den prisen for varmepumpe høres da veldig høy ut? Sjekk med andre leverandører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatTakk for info om fremtidige priser. Jeg hadde tenkt tanken at prisene nok ville stige, men veldig greit å få fakta fra folk med fagkunnskap. Pellets og flis funker ikke her med mindre vi installerer helt ny ovn. Og da må vi uansett fjerne parafintanken.
![]() |
#12 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperat
![]() |
#13 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatJeg synes anbudet er 70 000,- er veldig høyt og ville sjekket ut dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatHvis noen her inne har kunnskap nok til å uttale seg om tilbudet, så sender jeg det gjerne. Jeg har ikke peil, så jeg aner ikke om det er et OK tilbud eller ikke.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatHar dere vannbåren varme slik at varmepumpen er luft-vann, eller er det luft-luft det er snakk om? Når du sier at forventede utgifter på varmepumpen er 1500, da antar jeg strømforbruk kommer i tillegg? Er 8-9000 det dere må betale for selve oljen som går til oppvarming? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatDet er snakk om luft-luft. De 1500 kronene ER strømforbruket. Jeg regner med at det ikke blir så mange andre utgifter?
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatJeg tenkte det var service eller noe, leverandørene anbefaler gjerne det, men folk flest lar vel være. Hvordan har dere kommet frem til 1500? Uten at jeg kjenner ditt hus eller type varmepumpe høres det litt lavt ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatEnova tidligere gitt støtte på inntil 50 000 for fjerning av oljetank, denne er halvert i 2019, men forsvinner (tror jeg) i 2020. Men lell, noe får dere igjen.
![]() |
#20 |
Textrovert
|
![]() Sv: Varmepumpe versus bioolje - trenger innspill - er desperatDet var det tallet selgeren kom med. Vi har liten leilighet da, kun 80 kvm. Så kanskje derfor? Ev. at selgeren underdrev.
![]() |
|
|