|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Denne saken roper jo etter en debatt (krav om operasjon ved endometriose for å få uføretrygd): |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Hm. Jeg har selv tatt en operasjon som gjorde meg steril (bivirkning). Det hadde aldri vært et alternativ å la være. Jeg tenker at man har ansvar for å motta behandling som gjør at man fungerer, selv om denne har uheldige bivirkninger. Mht det som står at å fjerne livmor er kastrering, så ser jeg jo at det kan føles sårt å ikke kunne få (egenfødte barn), men så tenker jeg også at de som er SÅ hardt rammet av endometriose neppe hadde blitt gravide uansett?
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Vis man skal kunne kreve det er det mange ting som bør rykke opp på den lista? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?
Det er flere som har blitt gravide , selv om de er hardt rammet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Eg reagerte då eg såg denne saken. Særlig med tanke på at ein pilot nyleg fekk tilkjent ei erstatning frå forsikringsselskapet fordi han nekta operasjon. https://www.nrk.no/norge/pilot-nekta...nar-1.14595300 Eg håper dette blir prøvd juridisk og det kjem ei avklaring på kor grensa går.
![]() |
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
Det er egenandeler på prøverør, og man får støtte ved adopsjon. Men adopsjon er jo ikke for alle.
![]() |
#8 |
Ser lyst på livet
|
Eg håper vel egentlig at denne praksisen blir endra uten ei prøving i retten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Jeg tenker at det ikke er nav sin jobb (sakkyndige/leger eller ikke) å hoste opp behandlingsforslag eller -krav, dersom det ikke spesifikt er nevnt i spesialisterklæringene at pasienten har fått tilbud om slik og sånn, men har nektet.
![]() |
#11 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Jeg lurer litt på om dette treffer menneskerettighetene? Der står det: "Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie ", fra denne. Vil ikke det å tvinge gjennom en sterilisering gå på tvers av dette?
![]() |
#12 |
Borte
|
Kjenner flere som ikke har blitt bedre etter fjerning, så det var min første tanke også.
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
Det er vel ofte mer enn livmor som er problemet, så det er vel naturlig at for disse vil det ikke spille mye rolle om man fjerner den eller ei.
![]() |
#14 |
Søt og rar
|
Det er helt riktig. Endometriose er per definisjon en sykdom som sitter utenfor livmor - endometriet er slimhinnen som kler innsiden av livmoren, og endometriose betyr at dette vevet befinner seg andre steder (i tillegg), vanligvis i buk/bekken, utenpå tarm, urinblære eller eggstokker, men responderer på hormonstimuli på samme måte som slimhinnen i livmoren, med blødninger og smerter.
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
Og da er det jo lite matnyttig å fjerne livmoren.
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?https://www.nrk.no/norge/nrk-beklaga...mor-1.14614206
![]() |
#17 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Jeg synes dette må komme fra legen i så fall. At ulempen med å ha livmor er så til de grader til ulempe for heksen og at man uansett ikke kan få barn, men at saksbehandleren “bestemmer” dette må være utrolig provoserende.
![]() |
#18 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Jeg tenker at man til en vis grad kan kreve operasjoner som har bevisst effekt. Denne operasjonen har ikke det. Det fungerer på noen og absolutt ikke på andre. I tillegg er det faktisk en menneskerett å få barn, vi gir støtte til dette via staten. Da synes jeg det er noe hykleriske at vi skal ta penger fra folk som nekter å bli sterile. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
finner ut av mye
|
Enig.
![]() |
#20 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hvor går grensen for hva man selv skal gjøre for å unngå trygd?Har sett at klage ble tatt til følge.
I'm happy, hope you're happy too Sist redigert av Nextlife : 06-07-19 kl 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|