|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Opptak og karaktererMed inntakssesongen kommer også saker om privatgymnas, karakterer og opptaksprøver: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Opptak og karaktererVel, hun har valgt det helt selv og får ikke min støtte.
![]() |
#3 |
Drømmer
|
![]() Sv: Opptak og karaktererDet kan være mange ulike grunner til at man ikke har gode nok karakterer eller har jobbet hardt nok på videregående. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Opptak og karaktererJeg er litt usikker på hva det er du ønsker å diskutere her, men jeg vet såpass mye om medisinstudiet og hvor krevende det er, at jeg ikke syns det er et problem om legen min kom inn med et nødskrik. Hvis du klarer å fullføre studiet, så er det godt nok for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Opptak og karaktererDet er vel slik at det er mange ulike årsaker til at noen dropper ut av videregående. De færreste gjør det nok fordi de fester for hardt i russetiden. Det er nok heller sykdom, skolevegring, mobbing osv som er årsaken i mange tilfeller. Jeg syns det er helt greit at man skal kunne gjøre noen grep for å oppnå de mål man skulle ha for livet sitt hvis ting gikk skeis på et eller annet vis.
![]() |
#6 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Opptak og karaktererJeg tenker også at det er studiet som ideelt sett lærer dem det de trenger, ikke forhistorien. Som pasient har det lite å si for meg hvordan vedkommende kom inn på og tok utdannelsen.
![]() |
#7 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Opptak og karaktererDet er jo ikke enten jobbet hardt og målbevisst og kom inn, eller skulkende festende dropout. Min vil inn på at studium med høye krav og hun var 0,2 poeng unna. Ordinær kvote har krav om ca 8 poeng mer. Da må hun jo ta opp fag, og ikke bare det, hun må øke fra 5 til 6.
![]() |
#8 |
Hekta
![]() Sv: Opptak og karakterer
De får 2 alderspoeng for hvert år da, inntil et visst antall poeng, så hun vil jo ikke måtte skaffe alle de 8 poengene ved å forbedre 8 fag med 1 karakter. Det gjør det jo litt bedre. Man kan også ta et årsstudie eller feks folkehøyskole og få 2 poeng.
![]() |
#9 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Ja, hun vet det, men vil helst klare det på mindre enn tre-fire år. Selv om jeg sier at det heller ikke er noen katastrofe.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Opptak og karaktererAllium har et godt poeng. For de fleste som vil inn på slike studier hever seg ikke fra 2 til 6, men fra 5 til 6. Og den 5’eren jobbet de hardt for å den ble nesten en 6’er. Og noen sånne tvilstilfeller gjør at de ikke kommer inn.
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Opptak og karaktererDet vil jo uansett ikke bli flere studieplasser av at opptakskriteriene endres. Så det vil være like mange som har lyst til å studere medisin, men ikke kommer inn, uansett hvordan opptaket foregår.
![]() |
#13 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Det er universiteter som spesialiserer seg på (bla) norske studenter med skolepenger i lomma og kjører helt egne studieløp på engelsk over hele (øst) Europa. Inntaksprøver av en helt annen karakter enn det vi er vant til, og en litt fremmed eksamensform ved avslutningen av hvert semester. Vet ikke noe om kvaliteten som sådann og man må ta egne prøver for å sette seg inn norsk lovverk før man får autorisasjon.
![]() |
#14 |
Hekta
I Norge er medisinstudenter utsatt for skikkethetsvurdering underveis i studiet, lurer på hvordan dette fungerer når man studerer utenlands...? Vet du, Appelsin? Blir det når de kommer hjem og skal ha turnus da? For de får vel ikke endelig autorisasjon før de er ferdig med turnusen?
![]() |
#15 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Opptak og karaktererÅrlig er det jo om medisin studenter og sykepleiere som har tatt utdanningen i utlandet og ikke får jobb her før den er ikke godkjent.
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Opptak og karaktererJeg leste artikkelen og synes den er ekstremt sutrete. Om man har droppet ut av vgs, vil man jo ha behov for å ta mye som privatist for å få vitnemål uansett hvor man skal inn. Sånn sett har mye av prisen ikke noe med medisin å gjøre. Og så velger man selv. Det er ikke en menneskerett å komme inn på studier som krever 6 i nesten alle fag, inkludert realfag. Og om det ender med å bli så omfattende og dyrt, kanskje bør man faktisk droppe det. Det er så mange andre bra greier å bli i livet, flotte yrker som Norge trenger. Jeg vil kalle det en systemutfordring at så mange uten evner for realfag tar dette. De hadde fått det så mye bedre med andre fag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Søt og rar
|
Jeg er ikke fullt oppdatert nå lenger, og turnusordningen er i grove trekk avviklet nå (erstattet med LIS1).
![]() |
#18 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Opptak og karaktererSkjønner ikke greia? Hun hadde sjansen på VGS, tok den ikke, men måtte betale for den senere. Og kom inn. Og så? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fartsfantom
|
Universitetet i Oslo har foreslått å ha en nedre grense på karakteren 4 i snitt, og deretter en test/intervjurunde om egnethet. Det er visstnok 20% (?) som skal inn gjennom denne runden, som er et forsøk. Les mer her: |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er helt enig med deg altså
![]() |
|
|