|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Dagens besteforeldre - egotrippere?Denne kronikken er på nrk.no i dag:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 28-07-19 kl 09:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg kjente meg ikke igjen, men har besteforeldre som er til stede i barnas liv. I tilleg har jeg to barn med noen år i mellom så jeg har aldri blitt utslitt av ferieukene selv om vi har vært sammen 3-4 uker i strekk.
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg kjenner meg ikke igjen i romantiseringen av tidligere tiders besteforeldre. Mine foreldre hadde lite eller ingen hjelp, jeg har ikke hatt noe særlig jeg heller. Og det er greit. Mine barn er mitt ansvar. Kan du ikke ta deg av tre barn, ikke få tre barn.
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Velstandsøkningen har jo vært formidabel forde aller fleste de siste generasjonene. Mine foreldre gikk fra relativt blakke til å ha god råd rundt den tiden de ble besteforeldre. De har klart kombinasjonen å kose seg, reise, nyte tilværelsen etter at barna ble voksne, og å være en del av familien ganske bra.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg kjenner meg ikke igjen i dette overhodet, da mine svigerforeldre virkelig har stilt opp gjennom alle år for alle de åtte barnebarna de har/hadde.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 28-07-19 kl 10:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Og så er jeg enig med Allium og Inagh! Barna er primært foreldrenes ansvar, og man bør i den grad det er mulig, tilpasse antallet barn til hva man har kapasitet til å ta seg av. Det er trist hvis man er utslitt etter fire ukers ferie med egne barn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Peppy!
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?
Det er HELT NORMALT å være utslitt etter fire ukers ferie med egne barn. (Det måtte caps lock til der, for det måtte jeg faktisk brøle ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
Oki. Men jeg synes uansett det er himla frekt å kjefte på egne foreldre for at man er sliten.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg blir litt sur over at premisset er at det er ego å prioritere sitt eget liv.
![]() |
#11 |
Klar
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg leste kronikken og syns hun blander sammen to ulike forhold. Det ene er at hun har fått seg tre unger, tydeligvis gir de 5 uker ferie fra barnehagen og så sutrer over at hun blir sliten og syns besteforeldrene burde avlastet henne. Det andre er at hun savner besteforeldrenes tilstedeværelse i barnas liv. Som rollemodeller, ekstra voksenpersoner og for gjensidig glede på tvers av generasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Her har jo samfunnet forandret seg veldig bare på få år. 16 åringen min kom opp i norsk til eksamen og temaet var «naboer». De hadde noen tekster jeg har reflektert mye over i etterkant om hvordan unger nå i stor grad har kun foreldre og offentlig ansatte som rollemodeller, mens før var det mer et «generelt samfunnsansvar» å oppdra barna i gata. Nabokjerringa kjefta når de mobbet eller sykla uforsvarlig og hele storfamilien var med på oppdragelsen. Selv elsker jeg mine tanter fordi de «så meg» mye mer enn hva mamma gjorde. Og farmor, som jeg vokste opp sammen med (og som alltid hadde tid og kjærlighet til meg), lærte meg alt som i dag er ting jeg verdsetter mest av alt i livet - lesing, håndarbeid, baking og gleden over musikk.
![]() |
#13 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg kjenner meg igjen i sårheten av at besteforeldrene ikke så verdien i å skape minner sammen med barnebarna, at de nesten ikke kjente dem i perioder. Det har gått opp til to år mellom hver gang en av besteforeldrene har sett barnebarna, som bor 40 min unna. Men ingen sårhet og sutring fordi vi selv var utslitt og ønsket avlastning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Peppy!
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg synes generaliseringen er helt ok. Foreldregenerasjonen vår er slik, i stor grad. Ressurssterke, spreke og opptatt med sitt. Selvfølgelig finnes det mange unntak! Men det er en bortskjemt generasjon. Så kan vi godt si at de ikke er forpliktet til å hjelpe, og at våre foreldre igjen ikke nødvendigvis fikk så mye hjelp av sine foreldre. (Det siste der skjedde neppe fordi våre besteforeldre tilbragte vinterhalvåret i huset sitt i Spania.) Men selv om vi ikke kan kreve at de stiller opp så synes jeg vi har lov å si at det ikke er imponerende besteforeldreinnsats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg kjenner at jeg er i ferd med å bli en sur gammel kjerring. Hva er det med all den sutringen fra småbarnsforeldre for tiden? Får man ikke barnehageplass på dagen klages det. Som om barnehagetilbudet er blitt dårligere? Det klages over en permisjonsordning som er bedre enn vi noen gang har hatt tidligere. Og det forventes at alle rundt en skal stille opp.
![]() |
#16 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg tror og det er et personfenomen. Mine foreldre har bedre råd, reiser mer, pusser opp og hva har du enn mine besteforeldre. Men de har også stilt opp mye mer enn mine besteforeldre noengang gjorde. Jeg ser jo at det kan føles sårt om man opplever at besteforeldre ikke prioriterer barnebarna i det hele tatt. Men kanskje noen foreldre i dag har en tendens til å legge for mye press på seg selv? Skal man ha stor bolig, elbil, utenlandsreiser, pusse opp, trene, gjøre karriere og ha veltilpassede barn så kan det fort bli litt mye på en gang tenker jeg.
![]() |
#17 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg er enig i at hun ikke burde generalisere og at det hadde vært bedre om hun tok opp dette med dem det gjelder.
![]() |
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Svigers stilte aldri opp i hverdagslogistikken, men de har flere ganger hatt barna en uke i strekk slik at vi har kunne reist på voksenferie. Det var helt fantastisk, og vi kommer alltid til å være evig takknemlig for de ukene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg har ikke inntrykk av at besteforeldre nå jevnt over er mindre engasjert enn i generasjoner før oss. Det er klart at noen er egoister som kjører eget løp, men det kan man fint finne i foreldregruppen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?Jeg er glad for at min familie ikke er av oppfatningen «hvis hun ikke klarer å ta seg av tre barn, burde hun ikke fått tre barn». Sist redigert av Maverick : 28-07-19 kl 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|