|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi har altså kjøpt oss en enetasjes kjedet enebolig fra 1970 og der må alt pusses opp. Vi skal neppe flytte noe mer enn et par små vegger (og sette på plass den delen av innvendig bærevegg tidl. eier har fjernet), men må muligens dra vannrør for å få brukt rommene til det vi ønsker. Det vil etter hvert komme lenke til plantegning og slikt (håper jeg).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
heimføing
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Skal dere gjøre/administrere alt selv, eller ta det "enkelt" og finne et firma som tar seg av alt innenfor alle faggrupper? Nok å tenke på uansett, og nok av valg og avgjørelser å ta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi har egentlig tenkt å få et firma til å ta det, men det er tidsperspektivet da. Jeg vil helst flytte inn "i morgen" -ea-. Boligen er overtatt og på ingen måte innflytningsklar. Eller tenkeferdig. Jeg skulle gjerne hatt et firma som kunne hjelpe oss å tenke (og planlegge). Vi har forsøkt en gammel byggmester, han har gitt noen tips, Helten kontakter dem. Men han har ikke gjort det ennå!!! I mens går nervene mine av skaftet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?
Takk for at du spør, støy er viktig for meg og eneste grunnen til at vi flytter. Så det med støykilder og beliggenhet avklarte vi før vi i det hele tatt gikk på visning, det er flere aktuelle områder vi hadde sett oss ut. Boligen ligger i et område hvor veien er lite trafikkert, fortetning er uaktuelt de nærmeste 15 årene, naboene rolige osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Angående vinduer, om trelags er verdt ekstra pris; Se på helheten. Jeg regner med du skal bytte hele vinduet med karm og isolasjon rundt vinduet, da er nok trelags verdt prisen. Skal du bytte bare glass er det nok ikke det da du vil få varmetapet rundt glasset allikevel. U-verdien mellom to og tre-lags er ikke nødvendigvis så stor. Om støy er en faktor så er 3 lags enda bedre på støyskjerming. Jeg vet ikke hva dere skal gjøre med vegger og isolasjon ellers, men det kan være greit å ta med i beregningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Hvis dere ikke er veldig kyndige på byggeledelse selv, anbefaler jeg sterkt å sette bort hele oppdraget til en entreprenør. Det kan godt være det bygge- eller VVS- firmaet som skal gjøre størsteparten av jobben. Da slipper dere at forsinkelser hos én håndverker skaper store kjedereaksjoner hos alle de andre, siden det til en hver til er entreprenørens ansvar å koordinere, og den har ansvaret for å rydde opp i alle forsinkelser og problemer som oppstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lesende
Hele vinduene skal byttes, så da går vi for trelags. Vi gjør ikke noe med veggene utvendig (foreløpig) og vet ikke helt hva vi gjør innvendig, annet enn på badene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lesende
Takk for et flott innlegg Teofelia, her er det gode tips, noe har vi tenkt på selv også. Og vi er ikke kyndige på byggeledelse og vil uansett helst slippe å bruke tid på det selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi står midt oppe i totalrenovering selv, men vi setter lite bort.
![]() |
#12 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Hvis du først skal bytte vinder og gjøre støyredusere tiltak kan det være det samme som enøk tiltak, gjør dere nok oppgraderinger kan dere få ENØK støtte. Tror dere må opp tre karakterer. Jeg vil anbefale energianalyse, hos oss videreformidler kommunenen firma som er godkjente. Greit å få lagt penger og innsats der det gir mest uttelling.
![]() |
#13 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Følger tråden. Vi driver med det samme nå på et hus fra 1961. Sinnsykt mye jobb, men vi har gått for 2-lags vinduer og etterisolering og nye varmekilder og nytt tak. Fått en energirådgiver som er godkjent fra Enova til å lage rapport vi følger, så får vi igjen 125.000 fra Enova etterpå pluss 25% av prisen på ventilasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi har nå fått avtale med et firma som kan være ansvarlig og som selv har sett på huset tidligere. ENØK-greier var kjekt å få tips om Lavender, takk. Siden vi skal få gjort "alt" kan det hende vi etterisolerer, men lyd er også viktig trøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Når man skifter vinduer har jeg inntrykk av at bordkledning over og under vinduet ofte må fjernes. Hos oss, som har mange vinduer, så var det derfor like greit å skifte hele veggen når man først var i gang, og etterisolere og legge vindsperre samtidig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
heimføing
|
Det var ikke tilfelle da jeg bodde i nykjøpt, gammelt hus. Kun det ene rommet der vi endret på vindusstørrelse. Skiftet bare kledning på den ene (kort)veggen som var mest værutsatt (på tredve år gammelt hus). |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har byttet vinduer i to av husets tre etasjer, og det har ikke vært nødvendig å fjerne kledning noen steder. Man ser knapt at det har vært gjort inngrep, kun litt maling som har flasset av i kantene, og det er bare å male over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Lesende
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Vi skal ha møte med byggeleder neste uke, men de kan ikke starte noe praktisk før 1. oktober. Ukene fram til da må vi bruke fornuftig. Det vi har tenkt på er i hvert fall dette:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp, vi skal totalrenovere nykjøptbolig: Hva må vi tenke på?Spennende! Vi er i sluttfasen av et renovering/oppussingsprosjekt selv. Vi har valgt å bruke vinyl-laminat på gulvet. Det er mye mer slitesterkt en parkett, samtidig som det oppleves mykere og varmere enn vanlig laminat (som kan være ganske hardt og kaldt). Vi kommer også til å legge elektrisk varme i deler av gulvet for mer komfort. Vinyl-laminat er også støyreduserende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ser lyst på livet
|
Bare for å nyansere litt, 3-lags er ikke nødvendigvis bedre enn 2-lags på støy. Det kommer helt an på. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
oppussing |
|
|