|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Det mangler ikke på artikler i avisene om klimakrisen og forsøpling av planeten.
![]() |
#2 |
By the Sea
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Ja, det har vi. Jeg tenker du har helt rett. Men det handler om store penger, og det er der det stopper.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Dessverre er det slik at de to øverste i stor grad styres politisk, og per i dag er det vel ingen av de store partiene som er villige til å sette inn tiltak som monner her. Så da fokuserer folk på det de kan gjøre noe med personlig; fly mindre, spise mindre kjøtt og slikt.
![]() |
#4 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Om det totale forbruket pr capita forbruker hadde vært synkende enn økende hadde det vel gitt virkninger i hele verdikjeden, fra produkter til strøm og gass. Heller ikke øke antall mennesker på kloden. Vår etterspørsel av produkter fra Asia øker industrien der.
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Denne artikkelen fikk meg til å tenke at jeg/vi burde begynne å tenke mye mer på hva vi spiser.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Jeg er så enig med den artikkelen som sto i en eller annen nettavis, i dag - seff uten konklusjonen om at man må stemme Rødt.
![]() |
#7 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?JEG kan ikke gjøre noe med de to øverste, men jeg kan gjøre noe med de lengre ned. Fokuset på plastugerør kommer vel av at dette er noe vi faktisk kan gjøre selv, kontra å stoppe olje -og gass næringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Jeg tror at svaret på hva slags miljøpolitikk som monner for hver enkelt av oss er ja takk begge deler. Å endre egne forbruksvaner ved å fly mindre, spise mindre kjøtt, ikke kjøpe fast fashion monner selvsagt lite i rene utslipp. Men det kan ha signaleffekt i eget nettverk og bidra til større endringer, samt legge press på ondustri og politikere. Samtidig er det helt nødvendig at det presset også skapes politisk både gjennom valg og gjennom andre former for politisk deltakelse, alt fea demonstrasjoner, nettdebatt, organisasjoner, deltakelse i partier, osv. Og de to formene for handling fra enkeltmennesker henger også sammen. Aktivister som lever som om de tror på det de sier har større troverdighet og kan ha større gjennomslag. For eksempel på regjeringas prioriteringer rundt de store sektorutslippene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Poenget er at vi ender opp med masse diskusjon om ting som ikke monner noenting! Og da ender vi med masse slitasje på folk som ikke er spesielt engasjert, uberettiget selvtilfredshet på folk som tror de redder verden med kildesortering, bomullsnett og elbil (eller -sykkel) og en masse bortkastede penger og engasjement på dem som virkelig bryr seg. Vi MÅ bruke både økonomisk og politisk kapital der det monner. Ikke på symbolpolitikk.
![]() |
#10 |
Leser
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?... For ikke å snakke om at vi bør bli mindre folk. Definitivt.
Må bare legge til at jeg mener at det er noe juks med tallene for flyvininger. Klimaregnskapet er vel slik at det er fordelt på land, så det som er over internasjonalt farvann ikke regnes. (Tror i alle fall jeg husker riktig) Har jo ikke noe å si for innenlandsflygning, da
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?
Ja, det er viktig å stemme. De store linjene kan bare settes politisk. Men, eh, hva med MDG, da? Kjenner ikke så mye til miljø for Venstre sin del, men SV og Rødt er jo ikke miljøpartier i utgangspunktet. Så SV varslet om at de hadde funnet løsningen på miljø og sosialisme, men ble stille etter det?
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Jeg blir litt forvirret her - tror dere helt oppriktig at det ikke både jobbet enormt mye med, og oppnås fantastiske resultater for - de to øverste områdene?!
![]() |
#13 |
Dragedytteren
|
![]() |
#14 |
Leser
|
Jeg er ingen fagperson, så jeg baserer meg på hva jeg leser i media. Equinor har der (i media) fått mer oppmerksomhet for oljeproduksjonen sin i Brasil enn klimatiltak ellers.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 10-08-19 kl 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Det er fint og flott at store selskaper kommer på banen. Jeg vet at det skjer mye innen både båt, bil og fly med å få overgang til et grønnere skifte. Men jeg savner også at store selskaper kommer mer på banen og synliggjør hvilke planer de har, og at politikerne har målsetninger og gjennomfører nødvendige klimavennlige tiltak. Hva skjedde med månelandingen på Mongstad?
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Nå er vi kommet så langt at vi må fokusere på alt. Tiden der vi kunne krangle om hva som var viktigst er forbi. Vi må gå 100% inn for alt.
![]() |
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
Nei. Helt uenig. Hver krone og all tid må brukes på den beste måten. Vi har ikke råd til å kaste bort ressurser på ting som har marginal effekt.
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Jeg snakker om oss som forbrukere.
![]() |
![]() |
#19 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Miljøfokuset - fokuserer vi på det riktige?Jeg tror på forbrukermakt.
![]() |
#20 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Helt enig! Jeg syns det er supert at vi i Oslo nå har fått flere sykkelveier og at folk kjøper og bruker el-sykkel. Jeg må innrømme at jeg er ekstremt lite bekymret for at folk er "uberettiget selvtilfreds" om de resirkulerer, bruker gjenbruksnett og el-sykkel/bil. Men jeg er bekymret for at folk fremdeles flyr på ferie, og syns det er helt OK. Jeg er bekymret for at folk også her på FP mener at en del av en riktig oppdragelse er å reise verden rundt for å oppleve andre kulturer. Vi må reise mindre - selv om vi reiser med tog!
![]() |
|
|