|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerNoen spørsmål om barn og skole-epost-adresser:
![]() |
#2 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerMail fra 8.trinn for eldste.
![]() |
![]() |
#3 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerJeg mener at arvingen fikk epostadresse til skolebruk på ungdomsskolen. På videregående visste hun ikke om de fikk en egen til skolebruk eller om de kunne bruke sine private. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerHer i kommunen får elevene en epostadresse til innlogging, men de får ikke tilgang til en innboks slik at de kan sende eller motta email. De får chromebook fra 5 klasse og da får de denne. Dette er ikke en gratisadresse og det er IKT selskapet som kommunen bruker som står for mailserveren. De har mulighet til å sende beskjeder til lærere igjennom google classroom. Sist redigert av zinatara : 04-09-19 kl 09:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerEpost fra første klasse her nå tror jeg. De har gått over til Google classroom, så da må alle ha egen epostadresse fra kommunen. Sånn: xxx@askerskolen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerHer får de PC og epostadresse i tredje klasse. Denne adressen er til skolebruk og er ikke en gratisadresse som hotmail o.l. og jeg vet ikke om det er kontroll på hva de bruker den til.
![]() |
#7 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokker- Når er det vanlig at barn får epostadresser på skolen (type ole.hansen@lalaskolen.no), som de skal bruke til innlogging på its og innsending av lekser og andre rene skoleting?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-09-19 kl 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
koko
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerKlokker har vært oppe hos oss og konklusjonen ble vel at de behandles som telefoner og skal være avslått i sekken.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerOps. Her kjenner jeg at jeg virkelig ikke har peiling. Det burde jeg vel ha?
![]() |
![]() |
#10 |
koko
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerEt argument for å ikke tillate klokker var at foreldre kan slå på lyd og bilde og på den måten overvåke hva som skjer i klasserommet. Ikke at man skal ha noe å skjule, men det kan heller ikke få lov til å skje. (Hvis klokkene fungerer på den måten da. Det har jeg ingen formening om, har ikke satt meg inn i det.)
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerI Osloskulen er mobilklokker likestilt med mobil og ikkje tillatt på skulen. Vi har ein andreklassing som kan finne på å bruke ein time på skulevegen og ergrer oss litt over det at han ikkje får ha klokke når han trener på å gå heim sjølv.
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokker
Jeg vet at enkelte av de mobilklokkene til barn med gps er slik at man kan bruke dem til å avlytte mikrofonen. Og uten at det på noen måte blir varslet om på klokken. Jeg tror det ble såpass mye styr at de norske nettbutikkene ikke lenger selger slike, men det er vel godt mulig å få tak i i utlandet. Dette vil jo da være ulovlig overvåkning, spesielt i et klasserom. Men det er jo også et overgrep fra foreldre dersom de bruker det til å overvåke eget barn og samtaler de har med venner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokker
Kan han ikke ha en vanlig klokke?
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerHer har de hatt epostadresse tilkyttet skolen/kommunen siden 1. klasse. Den følger dem ut 10. trinn, ser det ut til.
![]() |
![]() |
#15 |
Ad astra
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerHos Junior, får de epostadresse knyttet opp mot LMS´et fra dag 1 har jeg skjønt. Men jeg vet ikke om det er en «faktisk» epostadresse med innboks som kan brukes til registreringer (type gmail), jeg har vel forstått det slik at det er knyttet opp mot påloggingen de gjør.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerEldste min har xplora-klokke. Regelen er at den skal være avslått i sekken hele skoledagen inkludert SFO, men hun bruker den til og fra skolen og ringer oss når hun går hjem. Funker fint. Det er jo ikke noe spennende å gjøre på den klokken, så det begrenser seg selv, men skolen sleit med at ungene ringte til foreldrene hvis det skjedde noe eller de ville bli hentet.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerMener de fikk e-postadresse i fjor, 4. trinn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerVåre fikk epostadresser i 1. klasse, men de ble ikke tatt i bruk før en del senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Skoleelever, epostadresse, gdpr, mobilfri skole vs. mobilklokkerFikk epostadresse på mellomtrinnet, men tror ikke den ble brukt til noe utenom skolearbeid. Klokke som du nevner regnes som tlf og skal ligge avslått i sekken. IKT er et gjennomgående kompetansemål i alle fag og trinn sammen med lese, skrive, regne, men vet ikke om det står spesifikt om epost. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|