|
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kjernesnill
|
![]() Barnegrøt til introduksjon av fast fødeNå er det rett rundt hjørnet for introduksjon av fast føde hos oss, straks 6 måneder er visst lillebror allerede!
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeTil de to siste har jeg rett og slett bare kokt havremel.
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeFerdiggrøtene som skal blandes med vann, inneholder melk. Vil du unngå melkeprodukter, bør du unngå dem.
![]() |
#5 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødemysepulver er melk, eller er i melka.
![]() |
#6 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeMenneh...de grøtene man skal blande med MM inneholder vel ikke melk?
![]() |
#7 |
Live and let live
|
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeHirsegrøt er godt å koke. Men kan du ikke begynne med middagsmat i stedet da? Vi har begynt å koke grønnsaker (potet og gulrot) og har kaldpresset olivenolje og litt kalkun oppi. (Begynte med først med potet med MM, så potet og gulrot med mm, så potet, gulrot og kalkun med MM, og så potet og gulrot uten MM, og så til slutt potet, gulrot og kalkun blandet med grønnsaksvannet for konsistensen sin del). Og hele tiden hatt litt olje oppi. De får i seg jern fra grønnsaker og kjøtt også, så det er ingen grunn til å måtte starte med grøt.
![]() |
#8 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeJeg begynte også med middagsmat (grønnsaker og frukt), en god stund før jeg begynte med grøt.
![]() |
#9 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeDet er ikke så veldig mye mer tungvint med instantgrøtene til Holle enn med grøtene til f.eks. Nestle, Småfolk etc og den er bedre både på smak og kvalitet. De aller fleste grøtene som skal lages på vann inneholder nemlig tørrmelk, og den er mindre bearbeidet enn f.eks. MME er. Vi brukte mye Hollegrøt til storebror, når vi var hjemme laget jeg den på enten morsmelk eller MME, var vi ute på tur hadde jeg med MME-pulver i en beholder og grøtpulver i en beholder og blandet sammen med varmt vann. Det hendte også at jeg blandet grøtpulveret med fruktmos av ett eller annet slag, og ammet enten før eller etter.
![]() |
#10 |
intro
|
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeVi har brukt Holle-grøt i tre og en halv måned nå, og er veldig fornøyd. Etter tips fra ei venninne startet vi med risgrøten, blandet med morsmelk. Den gled rett ned fra dag 1. Hirsegrøten er den eneste fra Holle vi har prøvd som Liv ikke har likt. Nå er hun 9 måneder og spiser fullkornsspeltgrøt - en liten helsefrik.
![]() |
![]() |
#11 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeJeg skal innom Life og shoppe Holle hirsegrøt og risgrøt, det høres lurt ut. Men så vet jeg egentlig ikke om jeg orker å pumpe ut mm til å blande med, i starten skal jeg klare det, men etterhvert blir det ikke aktuelt.
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast føde
Jeg tror nok vi klarer å gi minst like gode svar som helsesøster. :fordomsfull: Synes forresten vi var i utakt med alt som hadde med helsestasjonen vår å gjøre, spesielt med lillesøster. Kontrollene kom i hytt og vær, uten noe som helst mønster eller logikk.
![]() |
#13 |
Kjernesnill
|
Nå skal vi på 5-månederskontroll når han er 6,5 måned. Det er litt kjedelig akkurat nå som jeg lurte på et par småting, men egentlig bruker jeg dem bare som et sted hvor vi kan få nødvendige vaksiner og for å se hvor stor han har blitt sånn for moro skyld. Alt det andre er jo komplett unødvendig bare man vet hvor man skal søke og henvende seg.
![]() |
#14 |
Live and let live
|
Hvorfor det?
![]() |
#15 |
Bare sær
Det hevdes også at gluten bør introduseres mens man fortsatt ammer mye.
![]() |
#16 |
Kjernesnill
|
Jeg har tiden fra begynnelsen av august til midten av oktober på meg til å introdusere mat mens jeg ammer så mye jeg vil. Gluten skal visst helst introduseres mens barnet ammes mye, siden han fullammes nå passer det bra å starte ganske kjapt for oss. Fra 20. oktober blir det jobbing på meg, og da vil jeg gjerne at pappaen skal kunne velge mellom flere alternative matslag som lillebror setter pris på. Jeg tenker jeg skal amme først og så gi en ny ting de måltidene det skal introduseres noe nytt. Målet er vel å kunne gi han puppefrokost, så kan pappen gi han grøtlunsj og kanskje litt mosede grønnsaker/frukt. Når jeg kommer fra jobb blir det sikkert pupp, og så kan han få litt smaksprøver av middagsmat sammen med oss. Han vil bare være 8 1/2 måned når jeg skal begynne i jobb, og det blir nok en liten utfordring. For mor.
Det kan jeg jo gjøre - altså bruke Prosobee e.l. Ellers tror jeg at jeg like godt introduserer mme når jeg ikke lenger har mm utpumpet i store nok mengder. Er ikke melkeku akkurat dessverre, ikke i tillegg til det han trenger i alle fall. Det føles tryggere for meg å bruke nan i grøten enn å satse på at det er mme som er melkeingrediensen i grøtpulveret. Jeg synes tørrmelk høres skummelt ut siden den er mindre bearbeidet og dermed tyngre fordøyelig enn mme.
![]() |
#17 |
Bare sær
Sist jeg hadde baby var det ihvertfall ikke mme i grøtpulveret. Jeg ringte produsenten og sjekket.
![]() |
#18 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeJeg har handla, det ble Holle hirsegrøt (pulver som skal tilsettes vann eller mm/mme) og havregrøt fra Den første grøt.
![]() |
#19 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Barnegrøt til introduksjon av fast fødeAlt dette høres veldig komplisert ut! Bolla er 6mnd; jeg vil bruke en grøttype som bare blandes med vann (altfor mye styr med pumping/mme-blanding), som ikke har skumle ingredienser og som ikke må ligge i vann i timesvis før det kan blandes. Forslag? Har kjøpt Holle hirsegrøt (kan den blandes med bare vann?) og HIPP havre (har sikkert både gluten og MME og andre skumle greier - men det står jo at den kan brukes fra 6mnd?). |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Det er ikke komplisert med Holle hvis du bruker MME - det er bare å ha i MME-pulveret før grøten, så du trenger bare to bokser i stedet for en.
![]() |
|
|