|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkJeg leser i avisen at mange mener mye om hvorvidt vi burde bevare Y-blokka eller ikke. Og i går kom det til håndgemen mellom en vekter og en beboer på Vålerenga på grunn av en falleferdig kiosk som ikke har vært i bruk de siste 15 årene (minst).
![]() |
![]() |
#3 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkMulig jeg er helt på viddene her, men det har noe med historie å gjøre.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikk
Helt alvorlig. Jeg skjønner ikke hvorfor det er viktig. Bygningene skal jo erstattes av noe som er nyttig.
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkY-blokka: representerer en arkitektur ofte kalt brutalisme, fordi det er arkitektur som visuelt tar mye plass. Erling Viksjø er arkitekten bak Y-blokka.
Så regjeringskvartalet slik det er i dag er også for mange et symbol på sosialdemokratiet og etterkrigstiden.
Les mer om Y-blokkas historie her.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkTakk. Det ga meg litt mer forståelse. Jeg har forsøkt å lese en del av avisinnleggene, men de blir så voldsomt følsomme og jeg har ikke fått ut essensen.
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkJeg er ikke fra Oslo, men dette var svært interessant å lese, Tally. Takk for mye god info! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Nå var det ikke vurderingen "min", men fakta om hva den betyr for folk på Vålerenga. Hva du og jeg syns om den er egentlig likegyldig.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkOg det er nok ganske riktig at jeg foreløpig ikke forstå brutalismen. Jeg synes på ingen måte at bygningen er pen, men det er godt mulig at den oppfatningen vil kunne gå over.
![]() |
![]() |
#11 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkJeg håper de river Y-blokka. Gjerne høyblokka også. Synes de tidligere regjeringsbyggene var himla unyttige å jobbe i. Synes også y blokka er stygg. Fin fra luften, men ikke ellers.
![]() |
#13 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkDet er ikke irrelevant for meg personlig. Jeg synes ikke den er viktig historisk.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
Men hvorfor er din oppfatning mer relevant enn Pelle sin?
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkMen det er jo ikke Tallys personlige oppfatning, Tjorven. Det skriver hun jo også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkDet er ikke min mening om y-blokka alene, men fortidsminneforeningen, byantikvaren, arkitektforeningen, arkitekthøyskolen, Norske arkitekters landsforening, riksantikvaren, Henie Onstad Kunstsenter og mer enn 80 kunstnere og kulturinstitusjoner i Norge og på verdensbasis sin mening også. Og svært mange andre. Det er jo ikke for ingenting det har skapt engasjement. Det jo ikke jeg som har startet det, liksom.
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
Det ser jeg også når jeg leser det en gang til.
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Det er sant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp meg å forstå arkitekturproblematikkNoen ting kan man jo også holde seg nøytral til, om det er noe man ikke skjønner. Man må ikke velge å være uenig når man ikke forstår.
![]() |
|
|