|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ctrl+z
|
![]() Alternativer til tuja?Min lille grønne flekk skal hekkes (høhø), og jeg er i dialog med naboene på hver side. Den ene naboen vil svært gjerne ha tuja, jeg vil ha nær sagt hva som helst annet. Jeg ser argumentet med vintergrønt, men den er jo bare en visuell avgrensning (vi bor i firemannsbolig) og det vil jo fungere med hvilken som helst busk.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativer til tuja?Barlind!
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativer til tuja?Vi har også plantet barlind. Anbefaler det! (Hvis det ikke går mye hester rundt, de kan visstnok finne på å spise av dem og bli forgiftet).
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?Jeg syns helt ærlig ikke barlind er særlig annerledes tuja når vi snakker hekkformat.
![]() |
#5 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?
Ja, men jeg hentet inn pris på bøkehekk i fjor, og det ble ikke bøk, for å si det sånn ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?
Nei, bøk er nok dyrt. Vi hadde det i bakgården der jeg bodde før, men det var en veldig, veldig kort liten hekk.
![]() |
#7 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Alternativer til tuja?Barlind sin fordel framfor tuja er at den er mye penere, blank og mørkegrønn - enn daff, matt tuja, og NB: Barlind kan skippertaksklippes, dvs klippes mye tilbake og komme igjen. Det kan ikke tuja. For at tuja skal være fin, må den vedlikeholdes regelmessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
![]() Sv: Alternativer til tuja?Tuja blir også mye fortere gul/brun på ene siden enn barlind.
![]() |
#9 |
Bare sær
![]() Sv: Alternativer til tuja?Barlinden i hagen vår gikk rett ned da familiemedlemmet med kunnskap om taxol fortalte hvor giftig den var.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?Vi har aronia, eller svartsurbær som den heter på norsk, utenfor hos oss, og det er ikke en enkel hekk altså. Skal den være pen bør den få vokse seg temmelig stor. Minst et par-tre meter i høyden og godt i bredden. Den er vanskelig å klippe pent, og den ser fort pistrete ut fordi det innerste kvistverket er ganske massivt og uten blader. Så når man klipper den ned og inn, så står det mye kvist igjen uten bladverk.
![]() |
#11 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Alternativer til tuja?Vi har barlind, men den bærer ikke bær av en eller annen grunn, så det er ikke så stor fare for at barn skal spise den. Den står forøvrig et sted vi oppholder oss lite, og hunden aldri er alene. Dyr forøvrig er det lite av i hagen vår så vi vurderer denne som relativt trygg sånn sett. Den er veldig fin syns jeg.
![]() |
#12 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Alternativer til tuja?Søtmispel? Har den mellom meg og en nabo og foretrekker den i bøtter framfor der jeg har tujahelvete.
![]() |
#13 |
Semiaktiv
![]() Sv: Alternativer til tuja?Vi har rådyr som vandrer gjennom hagen, men disse spiser visst ikke barlind (bare alt annet
![]() |
#14 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Alternativer til tuja?Barlind har bær, ikke hybridbarlind/Hillii. Vi har kjøpt agnbøk på rot hos en av nettbutikkene, det var uaktuelt med 10 meter hekk til 15 000,-. Akkurat nå er det mangel på hybridbarlind, pluss at den importeres fra Danmark, som gjør den dyr. Vi har også noen syriner som hekk, de må ikke stå så tett.
![]() |
#15 |
I mål
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?Jeg tror det var søtmispel eller en annen mispel vi satte opp utenfor vårt forrige hus. Det tar litt tid før de blir tette, men det blir veldig bra etterhvert. Det ser i alle fall bra ut der nede nå, ser jeg, da det er rett nedi veien. Vi satte det opp i 2008 da |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?Svartsurbær kommer i to ulike varianter, den som heter "Hugin" blir mindre enn "moskva". De har Moskva på Plantasjen, ser jeg. Den blir altså 2 meter høy, minst, og sikkert også brei og glissen inenrst som Tallulah beskriver.
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?Pris er definitivt en faktor, jeg foreslo å få avleggere av ei jeg kjenner.
![]() |
#18 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?Syrin er syrin, så da utgår den.
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Alternativer til tuja?Vi har hatt laurbærhegg i ti år. Jeg synes svært få hekkplanter er pene, men denne er. Store, blanke mørkegrønne blader hele året. Vokser veldig fort. Jeg liker den best litt «buskete» som hekk, ikke formklippet, liksom. Hvis du skjønner. Den er ikke spesielt dyr heller. Vi har betalt mellom 200 og 250 pr plante. Og vi har vel totalt ti planter, det utgjør kanskje 15 meter hekk? Har ikke målt. Vi plantet ganske tett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Alternativer til tuja?Granhekk er ikke giftig. Tror den krever en god del jevnlig stell for å holde seg pen. Men har sett noen velstelte og fine. De blir skikkelig breie og tette. Vintergrønn og ikke giftig. Billig, kan flytte småplater fra skogen.
![]() |
|
|