|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Audacious
|
![]() Forslag når man VIL planter skal spre seg?Jeg har noe som en gang var en liten plen, med sånn passe mengde mose. Nå er den okkupert av 1) latterlige mengder vendelrot (valerian), som jeg en gang sådde i urtehagen og deretter spredde seg på alle mulige måter over alt, 2) tett i tett med marikåpe, 3) scilla som jeg strengt tatt har introdusert sjøl og 4) årets nykommer vårkål, som nå dekker et par kvadratmeter og jeg ikke aner hvorfor er der, jeg har ikke invitert den. Jeg har ingen planer om å få dette til å bli en plen, jeg tror vi går den andre veien og heller introduserer flere planter! Gjerne noen som kan gå i nærkamp med den hersens vendelroten.
![]() |
#3 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Jeg har sådd en pose engfrø direkte i gress sånn mot slutten av sommeren i fjor, men er veldig usikker på hva det vil gi, hvis noe. Så i år sådde jeg en pose i en kasse som er 70 x 40 eller noe sånt, som hadde jord fra i fjor i seg (siden engfrø ikke vil ha så næringsrik jord) og der spirer og gror det. De skal plantes ut i plenen der jeg vil ha eng i stedet for gress. Det var en bedre måte å gjøre det på og ha litt kontroll på prosessen synes jeg. De ble plantet ute, i samme forhold som de vil få når jeg planter dem ut.
![]() |
#4 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Hva med stauder som tar litt plass når de kommer på våren/forsommeren? Jeg slår et slag for hosta, den tar stor plass når den kommer i juni. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Litt usikker. Jeg driver med motsatt prosjekt og prøver å få mer gress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Jeg ville ikke introdusert sneglemat (løvetann og hosta). Jeg ville fjernet gresset i et hjørne/en del av hagen og sådd engblanding. Da ser du lett hva som trives best hos deg, og kan ta frø fra disse selv. Forhåpentligvis sprer de seg uti hagen på egen hånd også i løpet av noen sesonger. Samtidig som du kjører eng-oppstart kan du pløye/så hvitkløverfrø ned i det du allerede har av gress. (Hadde du ikke hatt så mye ugress allerede ville jeg anbefalt å kun gå for det). Humler elsker kløver og den hvite sorten holder seg lav og fin og lett å klippe nårman har lyst. Hvitkløver blomstrer i juli-ish, så å supplere med blomstereng som blomstrer før og etter er fint for insektene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Mei har et godt poeng om snegl, som jeg glemte. Sneglene elsker kornblomstene. Som er en av grunnene til at jeg fjerner bladene så raskt som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Hvis det ikke er plen, hadde jeg nok prøvd å hive ut en pakke frøblanding og bare sett hva som skjedde, ja. (Jeg har en skråning som skal få garasje i seg med tida, der jeg vurderer å gjøre det.)
Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 13-05-20 kl 11:23. Årsak: Neida. Joda. Navn og sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?prestekrager sprer seg villig her, de er fine og blomstrer relativt lenge, og gir meg skikkelig barndomssommerfølelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?poteter og jordskokk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Jeg elsker fredløs, og den fyller kravene dine og vil spre seg til hele nabolaget. Den er vel imidlertid rødlistet og uønsket i norsk natur. Det tenker jeg også er noe du vil ta hensyn til? Vet ikke om det gjelder krypvarianten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Vanlig fredløs ville jeg prøvd å unngå. Den er pen når den blomstrer, men den blir så høy og voldsom. Fordelen med krypfredløs er nettopp at den er lav og at bladverket er pent også når den ikke blomstrer. Men den kan jo ikke tas inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Ellers anbefaler jeg blåbærbusker. De er veldig dekorative, får pene røde blader om høsten og nydelige bær. Og sprer seg ikke i motsetning til bringebær, som jeg nå luker over fire femdeler av hagen min. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Audacious
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Jeg har ikke dyp nok jord til å så busker eller poteter, det er nok mye fyllmasse av stein med litt jord oppå. Plantet noen bukser for 5-6 år siden og de har praktisk talt ikke vokst. Å fjerne "plenen" (mose/marikåpe/vendelrot) er ikke noe prosjekt, det har jeg ikke kropp til.
![]() |
#16 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?http://hagekroken.blogspot.com/2013/...ppurt.html?m=1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Jeg har ikke lest alle svar, men du kan få hønsemøkk (med litt høy og spon) av meg som du legger i vann og bruker som gjødsel. Jeg syns ikke det lukter noe. Veldig naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Det høres helt nydelig ut med vendelrot, marikåpe og scilla synes jeg.
![]() |
#19 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Honningknoppurt er svartelista den også. Slik er det med mye som sprer seg bra. Jeg har også vært på leit, og har kjøpt myske for å teste om den kan slå ut fredløsen. Tviler, men kanskje. Myske hører hjemme i norsk natur, så det er greit om den spres.
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forslag når man VIL planter skal spre seg?Skyggesildre; den tåler mye og sprer seg lett. Humlene elsker blomstene! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|