|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Hvilken avis har best dekning av saken om drapet på Johanne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Tror dessverre ingen har god dekning av drapet. De er veldig gode på å dekke alt annet, men jeg synes Johanne har blitt godt og grundig glemt i jakt på sensasjonsoverskrifter.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Aftenposten og VG kjører daglige referater fra rettssaken.
Sist redigert av Tallulah : 13-05-20 kl 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Budstikka.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Licence to thrill
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Budstikka har live-rapportering om man klikker innover. Tusen takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Forholdet til Johanne har tydeligvis vært nært i barndom og tenårene. Syns det var fælt å lese om meldinger hun har sent til kjæresten sin om at hun var redd for broren sin.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Vi må aldri glemme Johanne.
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?
Ja, jeg syns det er veldig tydelig i de sakene der adopterte har blitt utsatt for vold eller drap, så kvier retten seg (enda mer enn vanlig) å ta i bruk rasismeparagrafen. Her er jo rasismen uttalt, men lenge omtalte avisene drapet på Johanne som fristilt fra angrepet på moskeen, når det egentlig er et fryktelig resultat av samme ideologi.
![]() |
#9 |
Leser
|
Litt usikker på hvordan det norske rettsystemet virker? I USA får man jo staff for "alt" (og kan jo derfor få straff på 300 år ...) I Norge har vi maksimalstraff og slik sett blir den "groveste" forbrytelsen vurdert?
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Nei, han er tiltalt for drap og terrorhandling. Poenget mitt var for øvrig ikke rent teknisk hva han er tiltalt for, men hvordan vi ser på handlingene. I starten fikk terrorhandlingen i moskeen mest fokus, og drapet på søsteren ble omtrent bare nevnt i en bisetning, og ble behandlet som "familietragedie", ikke som ledd i det han har beskrevet som en rasekrig. Heldigvis har offentligheten greid å gi Johanne oppmerksomhet også, slik at drapet på henne har fått et økt fokus for hva det faktisk var. Et rasistisk drap. Derfor er det viktig å se handlingene under ett som rasistisk motiverte terrorhandlinger, for det gir også drapet på Johanne rett kontekst. Om vi gjør dette kun til en sak om drapet på henne, så blir saken "mindre", om du skjønner hva jeg mener. Både adopterte Johanne og moskeen er ofre for rasistisk terror, og begge er en del grupper som når de blir angrepet ofte blir forbigått av medieoppmerksomhet, og også rettssystemet. Så min kommentar var mer til overskriften på denne tråden.
![]() |
#11 |
Fola Blakken
|
Nei, vi må aldri glemme. Og jeg husker også Arve Beheim Karlsen. Adopterte er definitivt også utsatt for rasisme.
![]() |
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?NRK har også referat fra rettssaken. Har bare lest litt der i formiddag, så vet ikke hvordan de er i forhold til de andre avisene (som jeg ikke har lest i det hele tatt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
En gutt jeg kjenner er adoptert fra Nigeria og han er jo derfor veldig mørk. I løpet av vinteren opplevde vi en meget stygg bemerkning fra motspiller i kampsituasjon, i en ganske så hvit vintersport. Heldigvis var lagledelsen mottagelig for innspill, så ved neste treff gikk det uten noen sånne hendelser.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Dette er så uforståelig for meg. Jeg tenker at folk blir rasister fordi de ikke vet bedre og at det er noe ukjent. Da jeg hørte at han drepte søsteren sin tenkte jeg at det skjedde fordi hun hadde funnet ut noe om angrepet og derfor han dro til moskeen «en dag for tidlig» (han ville jo fått drept langt flere hvis han hadde dratt dagen etter når det faktisk skulle være stor feiring der). Men denne fyren har rett og slett drept søsteren sin fordi hun hadde feil hudfarge.
![]() |
![]() |
#15 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Det ville være like ondt om motivet var å holde en plan om drap på folk med en annen hudfarge enn hans egen og annen religion enn han kan akseptere hemmelig i en dag til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Når jeg var meddommer i en sak med mange siktelser så sa de at man fikk straff ut fra det groveste, og jo mer tilleggsgreier jo høyere på strafferammen gikk man. Tror jeg. Men de sakene var jo typ tyveri fra butikk og bæring av kniv og sånt, ikke i nærheten av dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Licence to thrill
![]() Sv: Nyhetsdekning fra rettssaken om Johanne?Enig i det Tallulah sier, men da jeg spurte ble posten skrevet litt for at det ikke skulle gi stebroren oppmerksomhet på nett, og overskriften litt... «nøytral» av den grunn. Mht Johanne spør jeg meg om det innledningsvis ikke var kunnskap (nok) om motivet, og at det først senere ble klart at det var et bevisst, rasistisk motiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
Jeg vet ikke. Det er ondt å ville drepe folk med annen kultur eller hudfarge pga det, men det er noe som blir med dyptgående ondt når man ikke "bare" (enorme hermetegn) kan drepe fremmede, men også setter hudfargen foran en relasjon man har, hvis det gir mening? Mange rasister er jo sånn "ja, jeg liker jo egentlig ikke jøder/muslimer/svarte, men DU er jo grei!".
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Anbefaler Klungtveits bok "Nynazister blant oss". Jeg har ikke lest den selv, men kjenner jo til forfatteren og den har fått veldig gode anmeldelser. Det kan gi et viktig innblikk i rasismen og nynazismen i Norge jeg tror veldig mange ikke vet om, eller er naive til.
Jeg skjønte intensjonen din, og det var ikke ment som kritikk. Bare en vennlig reminder om at helheten i denne saken er viktig, nettopp for å få fram alvorlighetsgraden av rasisme adopterte opplever.
Sist redigert av Tallulah : 15-05-20 kl 09:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
ABB ble dømt for 2 separate terrorhandlinger og 77 drap. Usikker på om han også ble dømt for legemsbeskadigelser. Så er straffeutmålingen en annen sak. Man legger ikke sammen strafferammene i Norge.
![]() |
|
|